Кулинарната фотография е изключително популярна в социалните мрежи. Само с един бърз преглед в Instagram ще разберете, че обичаме да споделяме снимки на храна. Само няколко стъпки вероятно делят споделянето на снимка на храна от споделянето на тази храна с други хора. В това има нещо колективно, почти като това да делите храната си заедно.
Публикуването на снимки на храна онлайн се превърна в тенденция по същото време, когато Instagram, социалната медийна платформа за изображения, придоби голяма популярност.
За фотографите, които се интересуват от правенето на снимки на вкусни ястия, това е предизвикателство, тъй като при толкова много снимки на храна е трудно да се откроите в потока от снимки. Yasmin Albatoul, професионален фотограф и инфлуенсър в областта на кулинарната фотография, базирана в Алжир, познава добре това предизвикателство. Тя също така се е изправяла и пред други предизвикателства.
„Като жена, там, където живея, не мога да пътувам сама или да обикалям града, за да снимам улична фотография“, казва тя. „А когато бях в университета, приятелите ми винаги ми казваха: „Не можеш да си изкарваш прехраната с фотография, това е просто хоби“. Но аз отговарях: „Да, мога. Ще се занимавам с фотография у дома.“
Съвети и трикове за подобряване на вашата кулинарна фотография
Оказва се, че Yasmin е била права. Сега тя е професионален фотограф. Нейните динамични, цветни и често сюрреалистични снимки привличат вниманието ви – и могат да ви потекат лигите от тях. Нейният уникален стил и завладяващи изображения са довели до много поръчки за комерсиална фотография, а аудиторията ѝ в Instagram наброява 105 хил. последователи (и продължава да расте).
Част от това, което отличава фотографиите на Yasmin в Instagram, е професионалният им блясък. Тя споделя, че има съществена разлика между това да снимате храната си в ресторант, преди да я изядете, и това да я подготвите за рекламни снимки, които да заснемете с подходящ фотоапарат.
„В повечето случаи хората снимат храната си в ресторантите с телефон без предварително планиране или допълнително оборудване“, казва тя. „Това са спонтанни снимки, които те споделят чрез публикациите си в социалните мрежи, но когато говорим за професионална или комерсиална кулинарна фотография, ситуацията е различна.“
Ако искате да повишите нивото си на заснемане на храна до професионално, според Yasmin най-важното е да подходите творчески към задачата. Голям акцент за Yasmin е композирането на изображенията чрез цвят и добавяне на движение, като тя прави това с комбинация от изненадващи реквизити – като конец и олио.
„Вече не мога без бутилка олио и четка, защото искам храната да е поразително лъскава.“
Прочетете нататък, за да се запознаете с нейните съвети и трикове за заснемане на храна на следващо ниво.
1. Помислете за цвета на всяка храна, докато подготвяте снимката си.
По отношение на цветното зрение хората имат предимство пред повечето животни. Учените до голяма степен са съгласни: една от причините да виждаме цветно е, че това е било полезно за нашите предци, за да разпознават плодове и да определят тяхната зрялост.
„Избирам цветовете в зависимост от общата атмосфера на ресторанта или от храната и средата, от която идва. Например предпочитам синьото като фон за морски дарове, тъй като то едва доловимо подсказва произхода им.“
Логично е цветът да е основен фактор при заснемането на храна. Цветовете привличат вниманието ни. Изборът на правилните цветове, които да се съчетаят, може да накара цялата композиция да изпъкне и да изглежда ярка и жива.
„Синьото изглежда чудесно в съчетание с оранжевия цвят на скаридите, например. Изборът на елементите във всяка снимка, включително и цветът на фона, е подчинен на основния обект.“
2. Оформете целия кадър, а не само храната.
Като кулинарен фотограф трябва да заснемете не само храната. Обикновено принадлежностите и приборите за хранене са два от примерите за обекти, които правят компания на храната. Но обикновено не искате купата, в която е храната за снимане, да бъде купата, която използвате всеки ден. Тя трябва да допълва останалата част от композицията. Друго добро правило е да намерите купа, която е малко по-голяма от средната, за да можете да разположите удобно изобилие от храна.
„Когато се храним, сервираме храната в чиния, която най-често е бяла и обикновена. Ето защо е особено важно да изберем чиниите и приборите за хранене така, че да изглеждат луксозно и храната да изглежда по-красива.“
Когато мислите за реквизит при подготовка на снимки на храна, трябва да помислите не само за цвета. Трябва също така да вземете предвид материала и цялостната естетика на елемента. Дървените лъжици например изглеждат по-естествено от металните и не отразяват светлината, което ги прави предпочитан избор за много снимки.
Разбира се, можете да поднесете храната си в чиния, но има и други възможности. Мраморната плоча може да придаде тежест, величие и изтънченост. (Те са подходящи и за снимане на замразени лакомства, като например сладолед, за да ги запазят студени.) Поставките за торти също предлагат впечатляващ начин за подреждане на храна с ясен акцент.
Други реквизити, като пресните билки, придават свежест и вкус и добавят ново измерение на цвят и текстура. Подправките и декорациите за поръсване могат да придадат допълнителни вкусове. Не забравяйте и за покривките за маса и други кухненски предмети, за да добавите желания цвят в кадъра.
3. Намерете творчески начини за позициониране и подредба на храната – с помощта на някои неочаквани предмети.
Във всеки жанр на фотографията ще има определени трикове, които обикновено се научават само с опит. В този случай попитахме Yasmin, за да можем да разкрием някои професионални тайни за това как да представяме и аранжираме храна.
„Едно от най-важните неща в кулинарната фотография е да се добавят някои трикове, за да изглежда храната вкусна и да издържи възможно най-дълго“, казва Yasmin.
Някои от тези трикове, които правят храната да изглежда вкусна, не звучат непременно вкусно – като например капването на моторно масло върху палачинките.
„Можем да използваме препарат за миене на съдове, за да запазим каймака на кафето възможно най-дълго. Също така намазваме месото с олио, за да изглежда лъскаво и по-вкусно. Можем да заменим и битата сметана с пяна за душ, защото тя издържа по-дълго и не се влияе от топлината от осветлението.“
4. Добавете движение към кадъра си с помощта на изобретателен реквизит и правилно редактиране.
По принцип храната не се движи. Поради тази причина изображенията на храна в картините най-често са композирани като „натюрморт“. Но съвременната фотография може да вдъхне повече живот на картините, отколкото художниците, като Моне например, някога са си представяли.
„Движението в снимката ни разказва завладяваща история. Когато видите изображение със статична композиция, то може да ви се стори скучно. Нищо не се случва. Може да не си спомните снимката по-късно. Но добавянето на движение в картината го прави уникално и незабравимо.“
Снимките на храна на Yasmin, много от които изглеждат уловени в движение, показват колко привличаща вниманието може да бъде динамичната снимка на храна. В голяма част от снимките ѝ храната изглежда като сглобена, а последната съставка се улавя от фотоапарата във въздуха. В други случаи Yasmin създава изображения, които сякаш показват разглобена храна, за да разкрият нейните съставки, както е показано по-горе.
Yasmin ни казва, че използва тънки дървени пръчици и лепило, за да подпре малки парчета храна в позиции, които създават илюзията за движение в снимката. След това тя умело премахва пръчиците с помощта на софтуер за редактиране. Ако искате да увесите нещо във въздуха, можете да използвате и конец.
„Елементите на картината, като бисквити например или някаква торта, могат да се закрепят с тънки дървени пръчици“, казва Yasmin.
Този тип трикове са полезни за заснемане на динамични обстановки, като например пържене на вечеря на уок тиган. И не забравяйте: действието може да има различни форми – от сирене, което залепва за чинията, когато откъсвате парче пица от нея, до пара, която леко се издига от чаша кафе.
5. Уловете процеса зад кулисите, за да го споделите в социалните мрежи.
Голяма тенденция в социалните мрежи за професионалните фотографи е „the set-up versus the shot“ (зад кадър вместо самата снимка). Тези серии от изображения или видеоклипове разкриват процеса, който се крие зад зашеметяващите снимки, като открехват завесата, за да покажат част от работата зад всяка композиция.
Разкритията са вдъхновяващи за други фотографи, тъй като показват почти вълшебството, което се случва, преди да щракне затворът на фотоапарата.
Не забравяйте, че чрез споделянето на снимки на храна можем да създаваме връзки. Храната е нещо, което свързваме със сплотяването и това е една от причините кулинарната фотография да стане толкова популярна. Чрез споделяне на снимки на храната личното преживяване в ресторанта може да се превърне във взаимно оценяване.
Едно проучване установява, че снимането на храната може да има положително въздействие и върху вкуса. Учените помолили една група посетители да снимат храната си, преди да я изядат. Друга група изяла същата храна, но без да я снима. Първата група, която снимала храната си, заявила, че вкусът ѝ е по-добър.
Кулинарната фотография е нещо, което трябва да се празнува, тъй като тя помага за сближаването на всички нас. И, може би най-важното, тя прави храната по-вкусна.
За да научите повече за това как Yasmin заснема зашеметяващи снимки на храна, надникнете в нейния комплект за кулинарна фотография.*
* Достъпно е само на избрани езици.
Свързани продукти
-
EOS R5
Преосмислете отношението си към безогледалните фотоапарати. Безкомпромисната производителност на EOS R5 ще доведе до революция във вашите снимки и видео. -
RF 24-105mm F4L IS USM
Лек и многофункционален вариообектив 24-105mm f/4 от серия L с бърз и тих автофокус и стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора. -
RF 100mm F2.8L Macro IS USM
Професионален RF макрообектив – RF 100mm F2.8L MACRO IS USM е идеален за заснемане на изображения в 1,4x реалния размер без статив и зашеметяващи портрети с качество от серията L.