ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

Когато тъмнината настъпи: снимайте дивата природа през нощта

Не е необходимо да пътувате далеч, за да заснемете въздействащи снимки на дивата природа, след като се стъмни – научете се как да снимате впечатляващи изображения при слаба светлина на прага на дома си с тези топ съвети от победителя в конкурса „Млад фотограф на дивата природа на годината“ за 2014 г. Marc Albiac.
Силуетите на рогати кози, едната се изкачва до другата, пред тъмносиньо небе по здрач.

Заснемането на дивата природа през нощта е невероятна възможност за улавяне на скрития живот на животни, които обикновено не се виждат през деня – и не се нуждаете от пътуване до тропическите гори на Амазонка или до Серенгети, за да се занимавате с това. Всъщност прилагането на по-местен подход може да създаде невероятни изображения, отваряйки възможности за всеки с нужното време, оборудване и търпение.

Тук посланикът на Canon и носителят на наградата за 2014 г. Млад фотограф на дивата природа на годината Marc Albiac споделя своите топ съвети за снимане на диви животни при слаба светлина на прага на дома ви.

1. Снимането близо до дома ви може да създаде невероятни снимки, ако положите усилия

Лисица, която гледа към скалиста пещера през нощта.

Намирането на диви животни за снимане може да бъде трудно, затова някои фотографи използват определени аромати, за да привлекат животните. Специалистът по дива природа Marc Albiac предпочита да гледа и да чака, но има съвет за всеки, който иска да опита този подход. „За лисици или други бозайници например можете да използвате нещо като рибено масло“, казва той. Заснето с Canon EOS-1D X Mark III с обектив Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM при 15 mm, 1/30 s, f/7,1 и ISO1600. © Marc Albiac

Marc вярва, че снимането във вашия район трябва да се разглежда като възможност, на която да се отдадете изцяло. Не е тайна, че най-добрите снимки в тази област често идват от професионалисти, които прекарват месеци на едно място, така че приемете мястото, където живеете, по този начин. Отнесете се сериозно и ще постигнете резултати.

За Marc най-важното в да извлечете максимума от мястото, където живеете. „Вероятно ще имате повече време и ще знаете повече за тези животни, отколкото ако сте прекарали една седмица в Африка в снимане на слонове.“

Marc обяснява, че тези, които са нетърпеливи за предизвикателството, могат да изучат поведението на местните диви животни, както и къде някои видове излизат и как изглежда маршрутът им през града или гората. „Изучаването на животните, които ще снимате, е също толкова важно, колкото всяко умение за работа с оборудването“, казва той.

Marc казва, че е очарованието му от бозайниците, когато е бил тийнейджър, го е насочило към нощната фотография. „Започнах да снимам диви животни, когато бях на седем години. Но едва когато бях на 14 или 15, започнах да снимам дивите животни през нощта. Бях много заинтересуван от бозайниците – трябва да ги хванете през нощта, защото тогава те не се крият!“

2. Местоположението и правилнота светлина са ключови фактори

Язовец стои на дънер над езеро, муцуната му се отразява в тъмната вода.

Ако има едно нещо, което Marc е научил през годините работа в тази област, това е, че животните могат да бъдат намерени навсякъде. „Винаги има диви животни, когато дойде нощта – особено в градовете, където търсят нещо за ядене“, казва той. Заснето с Canon EOS 5D Mark III (вече предшественик на Canon EOS 5D Mark IV) с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 28 mm, 1/160 s, f/4 и ISO1600. © Marc Albiac

Силуетът на глиган, който бяга до пейка с хора, седящи на нея, пред градски пейзаж по здрач.

За да успеете в нощната фотография, трябва да разберете добре работата на фотоапарата. „Когато светлината намалява, е по-важно от всякога да знаете къде да намерите бутоните за настройките си, особено за ISO стойността и отвора на диафрагмата“, казва Marc. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM при 168 mm, 1/25 s, f/2.8 и ISO6400. © Marc Albiac

Marc често изучава творчеството на други известни фотографи, за да получи идеи и да изгради концепции. „Аз черпя много вдъхновение от конкурси и награди, като разглеждам профилите на всички участващи творци", казва той, „особено на конкурса за фотограф на дивата природа на годината в Лондон, Англия.“

Следващата стъпка е да намерите правилното място. Използвайте знанията си за вашия район, за да потърсите най-вероятните места за пребиваване на животното, което сте си избрали, и продължете да се връщате там. „Ходете там ден след ден, защото първия път може да не забележите никакви признаци, че животните са там“, обяснява Marc. „Но обикновено, ако отидете на това място три дни подред, можете да забележите нещо.“

След като сте намерили своето място, трябва да помислите за светлината. „Ако искате да осветите само животното, трябва да снимате със скорост на затвора от около 1/100“, казва Marc. „Но ако искате да уловите и част от местообитанието, тогава трябва да настроите фотоапарата за дълга експонация.“

Експериментирането с по-ниски скорости на затвора не би трябвало да има практически смисъл. Ако се намирате в град с трафик или ако дори просто имате фенерче под ръка – това може да бъде чудесна възможност да експериментирате със светлинни следи.

„Ако използвате естествена светлина или постоянна светлина от прожектор, ще трябва да използвате по-ниски скорости на затвора и да работите с най-широкия отвор на диафрагмата, който можете да си позволите, за да поддържате качеството добро “, казва Marc. „Ако използвате изкуствена светлина, ще настроите фотоапарата може би на 1/100. При всички случаи трябва да работите с по-малко от 1/250, за да си осигурите синхронизация със светкавицата.“

Обектив като Canon RF 50mm F1.8 STM има широк отвор на диафрагмата, идеален за този вид заснемане.

Фотографски аксесоар, който Marc обича да използва, е дифузер, особено когато става въпрос за макрофотография. „Когато снимам жаби или крастави жаби, или саламандри, кожата им може да бъде мокра от околната среда“, обяснява той. „Това може да създаде неестествено отражение, затова е добре да носите дифузер, за да омекотите светлината.“

„Колкото по-голям е дифузерът, толкова по-добре, но тъй като това е макрофотография и животните, за които говорим, са малки, не ви е необходим много голям дифузер“, казва той.

Ако не притежавате такъв, можете дори да импровизирате и да използвате друг предмет, който да действа като дифузер, или да направите един у дома от хартия. „Преди няколко години закупих с дифузер онлайн, но в случаите, в които нямах такъв, използвах това нещо, което поставяте на предното стъкло на колата, за да я предпазите от слънчевата светлина през лятото. Важното е да направите светкавицата по-мека, така че имате нужда от нещо, което разсейва светлината“, обяснява Marc.

3. Започнете със заснемане на по-малки животни

Прилеп, прелитащ през дървена врата в изоставена къща, с голяма камина на заден фон.

Нощните мигове в дивата привода, особено тези близо до централните части на градовете, често могат да се случат в неочаквани и малко вероятни ситуации – така че бъдете подготвени. „Винаги носете фотоапарат!“ призовава Marc. Заснето с Canon EOS-1D X Mark III с обектив Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM при 15 mm, 1/5 s, f/9 и ISO800. © Marc Albiac

Marc казва, че заснемането на по-малки животни е по-лесно отколкото заснемането на по-големи бозайници. „Мисля, че това е лесно въведение във фотографията на дивата природа, защото можете да го направите само с макрообектив, фотоапарат и една светкавица“, казва той.

Тази конфигурация е благоприятна както за начинаещите фотографи на дива природа, така и за самите животни. За този вид работа Marc използва обикновена светкавица и Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM и адаптер EF-EOS R.

„Когато заснемам макроснимки, се ограничавам до минималното необходимо оборудване“, казва той. „Искам да прекарам колкото се може по-малко време в местообитанието на животните – по-добре е за тях, както и за да получа естествена снимка.“

За тези, които наистина искат да надскочат творческите си граници, Marc предлага да заснемат по-малки същества с широкоъгълен обектив. Той предпочита Canon EF 16-35mm F2.8 III USM подари широкия отвор на диафрагмата, подходящ за слаба светлина, но можете да пробвате и Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Със своето леко тяло, широк отвор на диафрагмата f/1.8 и макро увеличение до 1:2 той е идеалният инструмент за снимане в близък план.

„Трябва да имате предвид всички неща, които се появяват в сцената“, обяснява Marc. „Това е голямо предизвикателство, но мисля, че е хубаво да се покаже местообитанието.“

Едно нещо, което изисква обхващането на по-широка сцена, е повече светлина. „Ако осветите само жабата, както бихте направили в макро стил, тогава останалата част от сцената ще бъде тъмна“, казва Marc. „Трябва да осветите повече зони, като например дърво, или ви трябва дълга експонация, за да уловите повече естествена светлина.“

След като свикнете да работите с по-малки и по-лесни за снимане животинки, може да е време да преминете към по-големи нощни хищници. „Първото нещо, което трябва да знаете, е мястото – къде ще се появи животното? Как можете да осветите сцената, за да уловите това движение? Какво мислите, че ще направи животното?“ предлага Marc. След като имате представа как животното може да се движи в това пространство, всичко, което можете да направите, е да останете подготвени, да имате правилното оборудване и да зададете настройките си.

4. Изберете правилния фотоапарат и настройки

Силуетът на скалист пейзаж с животно с рога, видимо в далечината отдясно.

Ранното пристигане на дадено място ви дава време да се подготвите за своята снимка, но бъдете готови да променяте настройките, докато светлината се променя. „Ако започнете да се изкачвате в 17:00 часа следобед, ще се налага да променяте непрекъснато настройките на експонацията си, докато слънцето залязва“, казва Marc. „Затова бъдете търпеливи със себе си и с фотоапарата!“ Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon EF 70-200mm f/4L USM и адаптер EF-EOS R при 200 mm, 1/3200 s, f/4 и ISO800. © Marc Albiac

За Marc изборът на правилния фотоапарат е от изключително значение, а Canon EOS R6 е идеалният партньор като универсален вариант за снимане при слаба светлина. Благодарение на революционния автоматичен фокус (AF) с разпознаване на очи EOS R6 може да разпознава и проследява обекти с нови нива на точност, което означава, че дори ако обектът ви се движи, като например птица в полет, все още можете да заснемете ясно изображение. Също така неговият вграден стабилизатор на образа (IBIS) до голяма степен премахва необходимостта от статив, което позволява на Marc да използва подвижна и опростена конфигурация.

„IBIS в EOS R6 прави този фотоапарат идеален за снимане на диви животни през нощта, тъй като ви позволява да снимате при слаба светлина с ниска скорост на затвора“, казва той. „Например, когато се разхождате, за да снимате, можете да видите как дишането ви влияе на начина, по който държите фотоапарата. Ако не сте неподвижни и снимате в тъмното с много ниска скорост на затвора, тогава IBIS е безценен.“

Освен стабилността, способността за заснемане на ясни изображения при висока ISO светлочувствителност прави EOS R6 очевидният избор на фотоапарат за Marc. „Това е наистина страхотно – не използвам ISO, по-малко от 6400, и винаги получавам перфектни резултати! Ако трябва, мога дори да го повиша до 8000“, заключава той.

Но кои са най-добрите обективи за фотография на дива природа? Обективи като Canon RF 50mm F1.2L USM, които се представят добре при слаба светлина, се съчетават добре с Canon EOS R6 за заснемане на снимки на привода.

Фотографията на дивата природа при слаба светлина разкрива цял нов свят на поведение на животните и може да създаде въздействащи и вълнуващи изображения. Използвайте съветите на Marc, за да видите какво можете да заснемете във вашия район.



Написано от Jack Fittes

Свързани продукти

Свързани статии