Портретните снимки от улицата лесно се бъркат с уличната фотография. Двата стила имат много общо: и двата включват заснемане на непознати хора в нестудийна обстановка. Но докато уличната фотография е спонтанна и понякога обектът дори не знае, че го снимат, при портретните снимки от улицата, както казва портретният и лайфстайл фотограф Джулиан Лов, „човекът, когото снимате, е наясно със ситуацията.“
„Вие говорите с него, може би дори го карате да позира“, продължава той. „Това е по-интерактивно – взаимодействие, а не просто наблюдение.“ Джулиан наскоро пое с Canon EOS RP на пътешествие по улиците на родния си град Бат в Обединеното кралство, заснемайки улични портрети. Тук той предлага своите осем съвета за заснемане на забележителни снимки.
ГРАДСКА ФОТОГРАФИЯ
Как да снимате улични портрети: съвети от професионалист
1. Идентифицирайте обект
„Думата „улица“ може би е малко подвеждаща“, казва Джулиан, тъй като не е задължително обектът да върви по улицата. „Тези често са най-неподходящите хора за заговаряне, защото отиват някъде.“ Вместо това Джулиан съветва да се оглеждате за хора, които не бързат и с готовност ще ви отделят пет минути. По-специално той препоръчва да се търсят потенциални обекти на места, където хората обикновено чакат – автобусни спирки, таксиметрови стоянки или ЖП гари.
„Собствениците на магазини също са добър избор, тъй като те често работят в интересна среда“, добавя той. „Все пак не отивайте там в събота сутринта, когато са много заети.“ Когато избирате обект, мислете как бихте могли да включите в кадър и обстановката, за да разкажете повече за него. Пъстрите цветя например създават идеален фон за изображението, в което Джулиан е заснел цветарката Марша Уд (на снимката отгоре), която преди около четири години се е преместила заедно със съпруга си арборист от Лондон в Бат. „Тя беше много общителна и с готовност ми позволи да я снимам“, казва Джулиан.
2. Завържете разговор
Портретните снимки, заснети на улицата, зависят от контакта с вашия обект, така че първата стъпка е да завържете разговор. „Представям се като фотограф и обяснявам защо искам да ги снимам“, казва Джулиан. „Може да е защото са облечени по интересен начин, имат интересен външен вид или се намират на интересно място. Или просто защото светлината е много хубава.“ Някои хора може да не възприемат себе си по начина, по който вие ги виждате, така че опитайте да окуражите потенциалния обект, като обясните какво интересно намирате у него от фотографска гледна точка.
3. Опростете композицията
Според Джулиан изкуството на композицията е преди всичко опростяване на съдържанието на кадъра. „Това важи с особена сила“, казва той, „когато сте в реалния свят, в среда, която не можете да контролирате.“ Обществените пространства може да изобилстват от визуални детайли, ярки цветове или контрасти от светло и тъмно. „Желателно е това изобилие да бъде намалено до минимум, за да се постигне малко по-изчистена композиция и добър контраст между обекта и фона. Можете да търсите прост фон, може обектът да е ярък, а фонът – тъмен или обратното, може да се получава цветови контраст, може обектът да е облечен в зелено, а фонът да е червен. Опитайте се да откроите обекта.“
4. Не се страхувайте да давате указания
Както казва Джулиан, в портретните снимки на улицата най-важно е взаимодействието, така че не се стеснявайте да помолите обекта си да се премести, ако е необходимо. „Светлината може да е по-хубава, ако снимате обектите си на сянка, или снимката може да стане по-добра, ако ги накарате да променят позата си“, казва Джулиан. Той установява, че дисплеят на гърба на Canon EOS RP облекчава този аспект от портретните снимки на улицата. „Така сте в по-непосредствен контакт с обекта и не се криете зад фотоапарата“, казва той.
Функцията за разпознаване на лица и проследяващ автофокус на Canon EOS RP също е полезна. „Това е чудесна технология, която ви позволява да прекарвате повече време в непосредствен контакт с обекта и да избирате композицията, без да мислите за фокусирането. Всяка снимка е перфектно фокусирана върху лицето на обекта дори когато той е сравнително малка фигура в кадъра.“
5. Сменяйте обектива
По време на последната си сесия портретна фотография на улицата Джулиан заснема хора както на закрито, така и на открито, използвайки три различни обектива: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM и Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. „За портрети на закрито предпочитам да използвам обектив 35 mm или 50 mm, а на открито – 50 mm или 85 mm. Решението ми зависи от това колко фон искам да включа. На закрито вие сте по-близо до обекта, защото пространството е ограничено, стремите се да уловите повече от естествената среда на обекта и тогава обективът 35 mm е много полезен. На открито фонът е по-динамичен, по-непредвидим, така че телеобективът помага да се изолира обектът и да се акцентира върху портрета.“
Фотоапаратът Canon EOS RP и обективите на Джулиан са леки, което ги прави идеални за заснемане на портрети в движение, без да ви тежат. EOS RP е оборудван и с функция за проследяване на очи чрез автоматичния фокус – тази Dual Pixel CMOS AF технология осигурява прецизно фокусиране на очите на обекта, гарантирайки кристално качество на изображението във вашите портрети.
6. Използвайте светлината
Джулиан използва само естествената светлина при заснемане на портретни снимки на улицата. „Когато снимам на закрито, например в магазин, ги моля да изключат изкуственото осветление. Помещенията често са осветени от лентови или насочени лампи, които са много неблагоприятни и трудни за работа, така че изборът на добро място включва намиране на помещение с големи прозорци“, казва той.
„Ако снимате на открито, снимайте сутрин или надвечер, когато слънцето е ниско“, добавя той. „Често в началото фотографите смятат, че се нуждаят от прекрасна слънчева светлина, за да направят хубави снимки. В снимането на портрети това определено не е така. В облачен ден облаците действат като гигантски софтбокс, а разсеяната светлина е много по-благоприятна.“
7. Улавяйте естествени моменти
В уличната портретна фотография не търсите снимки на динамични сцени или „решителни мигове“, но това може да бъде полезно за изграждането на контекст, като покажете обекта си заедно с нещо важно за него, като например печатар до машина за печат. „Като цяло обектът и фонът не се движат и не се налага да реагирам много бързо на различни промени, така че често използвам ръчен (M) режим“, казва Джулиан. „Ако използвате режим „Приоритет на бленда“ (Av), при всяко незначително прекомпозиране на снимката експонацията се променя, тъй като фотоапаратът се пренастройва. Често на заден или преден план се появява нещо ярко и аз искам да го запазя.“
8. Поддържайте контакт
Джулиан обикновено носи със себе си около пет малки отпечатани снимки от своето портфолио, за да ги показва на потенциални обекти, както и принтер за моментално отпечатване, за да може веднага да даде снимка. „Така се създава усещане за обмен“, казва той. Преносим принтер като Canon Zoemini или Canon SELPHY Square QX10 е идеален за тази цел. Често хората искат копие от снимката може би за профила си в социалните мрежи или за да я отпечатат и поставят някъде, така че Джулиан носи и визитни картички. „Така не се налага да пишете имейл адреса си по 25 пъти на ден“, добавя той.
Въпреки че винаги иска разрешение, преди да заснеме уличен портрет, Джулиан използва формуляр за предоставяне на разрешение за снимане и публикуване, ако снима с търговска цел. „Не се нуждаете от такъв формуляр за журналистически цели, когато представяте човека персонално, без да го асоциирате с продукт, услуга или марка. Обяснявам как ще се използва снимката и получавам тяхното устно съгласие“, казва той.
Това, което прави този жанр предизвикателен, е точно това, което го прави вълнуващ – той е непредсказуем. Но макар редица аспекти да не подлежат на контрол, с малко мисъл, практика и увереност можете да използвате креативно елементите, с които разполагате – обекта, композицията, светлината и местоположението – за да създавате красиви и оригинални улични портрети.
Автор на текста Рейчъл Сегал Хамилтън