В уличната фотография може да се случи всичко. Невероятните фотографски моменти могат да се появят сякаш от нищото и да изчезнат също толкова бързо. Това е най-голямото предизвикателство за един фотограф. Трябва да сте готови за всичко и да имате оборудване, което да се справя успешно.
Andres McNeill, който живее в Глазгоу в Обединеното кралство, е спечелил впечатляващ брой последователи в социалните мрежи за своя уникален стил на улична фотография, чиято отправна точка е богато украсената историческа архитектура на неговия град. „Винаги ми е било приятно да наблюдавам хората“, казва той, така че когато се захваща сериозно с фотография през 2020 г., той естествено се насочва към улицата.
Andres има склонност да върви по тротоарите, докато намери страхотия кадър, и след това изчаква да се появи правилният човек – последен, но съществен елемент, който завършва композицията.
Подобно на много съвременни улични фотографи, Andres не е обвързан с класическото фиксирано фокусно разстояние от 35 mm, което беше предпочитано в ранните дни на жанра, вместо това експериментира с всичко, което е подходящо за неговата цел. Обикновено той тръгва със своя Canon EOS R5 или EOS R6 и адаптер Canon EF-EOS R за своите EF обективи.
За да види дали е възможно да повтори характерния си стил с минимално оборудване, той съчета пълнокадровия безогледален EOS R8 на Canon само с един широкоъгълен обектив с фиксирано фокусно разстояние – суперкомпактният Canon RF 28mm F2.8 STM. Тук ще разберем дали фотографският комплект е достоен за предизвикателството.
Предизвикателство с обектив за улична фотография
Сливане с околната среда
Най-добрите обективи за улична фотография са тези, които ви позволяват да бъдете пъргави, за да можете да се приспособите бързо и да следвате бързоразвиващи се действия, а ключова характеристика на Canon RF 28mm F2.8 STM е неговата тънка и ултракъса конструкция.
С тегло от само 120 g RF 28mm F2.8 STM е лек в сравнение с вариообективи или обективи с по-голям отвор на диафрагмата и фиксирано фокусно разстояние – идеален, когато се разхождате пеша из град като Глазгоу. „Той е невероятно малък“, казва Andres. „В комбинация с Canon EOS R8 просто не можех да повярвам на големината му. Имах чувството, че съм почти невидим с него.“
За Andres, който е висок над 1,83 m, възможността да се слее със заобикалящата среда е огромно предимство. „Можете да сте наистина близо до действието и пак да уловите непринудени моменти – и бях по-малко забележим, отколкото щях да бъда, ако се разхождах с обичайната си конфигурация.“
По-широк изглед
Andres остана в центъра на Глазгоу за снимките, „защото там се случва всичко“, казва той. „Има такава еклектична комбинация от хора, така че това е най-доброто място за снимки.“
Широкоъгълното фокусно разстояние от 28 mm беше ново изживяване за Andres, който прегърна възможността да вмести повече от архитектурата в кадъра. „Успях да се доближа наистина до хората, защото фотоапаратът и обективът са толкова малки, но успях да уловя и ширината на сградите“, обяснява той.
Andres засне различни снимки, показващи хора, сновящи из красивата архитектура, в джобове светлина, хвърлящи дълги сенки. „Направих и няколко по-дълги експонации с преминаващи коли, които оставят следи“, добавя той.
Голям отвор на диафрагмата за снимане при слаба светлина
Шотландия обикновено не е известна със слънчевата светлина, така че притежаването на обектив, който може да се справи добре в по-мрачни сценарии с облачно време, е жизненоважно за Andres.
„Любимото ми време за снимане е „синият час“, точно след като слънцето е залязло, но достатъчно късно, за да изглежда като нощ“, казва той. „Наличието на отвор на диафрагмата f/2.8 беше идеално за тези ситуации. Не се налагаше да повишавам ISO твърде много, за да постигна прилично експонирано изображение. Можете да разчитате на малко по-ниски скорости на затвора при f/2.8, за да получите наистина рязка снимка.“
За визуалния облик, към който се стреми, Andres черпи вдъхновение от киното, като се позовава на отличителните синьо-лилаво-тюркоазени тонове, присъстващи в кинематографията на филма „Лунна светлина“ от 2016 г. като пример за цветовата палитра, която харесва в собствените си кадри.
Когато снима през нощта, Andres използва наличната светлина от прозорците на офисите и табелите на заведения за бързо хранене, за да подобри изображенията си. След като се стъмни, той беше особено впечатлен от „боке“ ефекта, създаден от Canon RF 28mm F2.8 STM.
„Колкото по-голям е броят на елементите на диафрагмата, толкова по-гладък е „боке“ ефектът и толкова по-перфектен и кръгъл изглежда“, казва той. „Това е важно, тъй като уличното осветление и фаровете на колите светеха на заден план. Този „боке“ ефект, който е толкова приятен за окото, наистина прави изображенията по-добри.“
Освен че прави снимки, Andres е и видеограф. RF 28 mm F2.8 STM е идеален обектив за създатели на съдържание, работещи с движение, както и за заснемане на филми, тъй като неговата корекция на „дишането“ на фокуса компенсира промяната в кадрирането при превключване между фокусни точки.
Перфектен вариант за улична фотография
Това е първият път, в който Andres използва Canon EOS R8 и установи, че е страхотен фотоапарат за улична фотография. Той особено оцени интелигентния автоматичен фокус, който му позволяваше да държи обектите си в рязък фокус. „Понякога почти се чувствах като фокусник. Сякаш просто му казвах какво да прави с ума си и всичко просто се случваше.“
Една успешна улична снимка разказва история в един кадър. Andres си спомня един особено силен пример за това – мъж, седнал в басейн от светлина, който си почива (горе вдясно). Благодарение на незабележимата си конфигурация Andres успя да направи кадъра, докато мъжът продължи необезпокояван своя момент на спокойствие. За обекта му това вероятно е бил още един обикновен ден, но погледнат през обектива на Andres, той се е превърнал в нещо магично.
„Единственият ми съвет към уличните фотографи е просто да излизат и да снимат повече“, призовава Andres. „Бих могъл да изброя техники, но всъщност става дума за трениране на окото ви да забелязва моментите, които търсите. И това ще ви направи по-добър уличен фотограф.“
Свързани продукти
-
EOS R8
Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции. -
EOS R10
Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C. -
RF 28mm F2.8 STM
Тънък, лек и къс обектив за пътуване и улична фотография с гъвкаво 28 mm фокусно разстояние и бърз максимален отвор на диафрагмата f/2.8.