ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Съвети за по-добра фотография на морски пейзажи

Отправяте се към плажа това лято или планирате пътуване извън сезона до морето? Нашите съвети за снимане на пейзажна фотография ще ви помогнат да направите страхотни снимки по всяко време на годината и при всякакви условия.
HDR снимка от Erik Colombo на слънцето на хоризонта на развълнувано море, разбиващо се в скали на преден план, с топли вечерни цветове в небето.

Има причина крайбрежната фотография да е толкова популярен вид пейзажна фотография. Благодарение на поразителния контраст между брега и морето, формите, създавани от светлината, докато тя се отразява във водата, и честите драматични промени в метеорологичните условия превръщат морските пейзажи в изключително въздействащи.

Италианският фотограф и учител по фотография Erik Colombo обича да снима морски пейзажи. Той описва себе си като „завършен фотограф“, който е работил във всеки жанр на фотографията, от сватби през висша мода до рекламни видеоклипове, но голямата му страст е пейзажната фотография и фотографията на дивата природа. Той е пътувал много, за да снима „най-дивите и емблематични пейзажи на нашата красива планета, от планини до океани, от ледници до вулкани“. Той също така посвещава голяма част от времето си на споделяне на своите умения и съвети в курсове, практически семинари на терен и фотографски обиколки.

Тук разговаряме с Erik, за да получим неговите съвети за успешна фотография на морски пейзажи и да ви разкажем за някои от най-добрите фотоапарати и обективи на Canon за плажна фотография и крайбрежни пейзажи.

Снимка от Erik Colombo на извита отвесна скала с черупка на мида върху скали на преден план и ивици облаци във вечерното небе на заден план.

Независимо дали мястото е екзотично или добре познато, Erik препоръчва да търсите необичайни гледки. Той обаче съветва също да използвате всички добре установени техники за композиция – включете водещи линии и се уверете, че има нещо, което да привлече окото на преден план, в средата и на заден план. Композитно изображение, съставено от пет изображения, заснети с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Снимка от Erik Colombo на скалиста формация с естествена арка през нея, вълни, завихрящи се над скали на преден план, размазани от дълга експонация.

Дори при сравнително добро време фотографският ви комплект може да бъде изложен на морски пръски. Фотоапаратите и обективите имат различни нива на защита от атмосферни влияния – но въпреки това Erik редовно използва дъждобрани и също така съветва, че „едно от най-важните неща е да си купите добра раница, за да запазите обективите си сухи“. Добра идея е да инвестирате и в сенници за обективи, за да предпазите обективите си от капчици. Композитно изображение, съставено от три изображения, заснети с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

1. Как да правите драматични снимки на морски пейзажи

Композицията е най-важното нещо във фотографията, но най-вече в морските пейзажи“, казва Erik. Той съветва да прекарате известно време на дадено място, преди да започнете да правите снимки. „Разглеждането без фотоапарат ви помага много“, казва той. „Едва след като прекарам 20 – 30 минути в опознаване на дадено място, вадя фотоапарата от раницата си.“

Откритото море може да бъде хипнотизиращо в реалния живот, но нито една снимка не може да улови неговата динамика. Потърсете характерни черти на морския бряг, за да създадете композиции с класически елементи, като точки на интерес на различни разстояния, асиметрично кадриране и водещи линии. „Скалите са идеални обекти за създаване на динамична композиция“, казва Erik, „а цветята могат да създадат страхотен контраст с топлите си цветове срещу студените цветове на морето.“

В морските пейзажи равният хоризонт може да направи една снимка страхотна или да я развали. Много фотоапарати имат електронен хоризонт, който може да се наслагва върху изображението във визьора или на задния екран, за да ви помогне да избегнете наклонени хоризонти. EOS R7 въведе функция за автоматично нивелиране, която използва вградената стабилизация на образа (IBIS) във фотоапарата, за да нивелира всеки леко наклонен хоризонт и да осигури перфектни снимки.

Какъвто и фотоапарат да използвате, Erik също така съветва да включите функцията за координатна мрежа, за да бъдат снимките изравнени, да ви помогне с класически техники за композиция, като например правилото на третините, или за подравняване на диагонални елементи на снимката.

В HDR композитна снимка, заснета от Erik Colombo, вълните се носят към скалите, размазани от дълга експонация. Тъмносиви облаци закриват слънцето в небето.

Вертикалната композиция може да подчертае контраста между морето и небето. Настройването на фотоапарата ви в режим HDR, ако е наличен, ще му позволи да заснема и двете, но не се притеснявайте, ако вашият фотоапарат не предлага това. С фотоапарата си на статив Erik често заснема няколко снимки при различни настройки, за да улови различни части от сцената в най-добрия им вид, след което използва техники за създаване на композитни изображения, за да комбинира няколко снимки в едно изображение. Това изображение се състои от три кадъра, заснети с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM при 16 mm, 1/15 s за преден план до 1/125 s за облаците, f/13 и ISO 100. © Erik Colombo

На снимка от Erik Colombo Северното сияние блести в небето, а цветовете се отразяват в леденото море. Земята е тъмна линия на хоризонта.

Това, което се случва в небето, може да бъде също толкова поразително, колкото и морето, независимо дали е северно сияние като това, или просто буреносни облаци. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM при 15 mm, 15 s, f/11 и ISO 100. © Erik Colombo

2. Правете вертикални снимки на морски пейзажи

В наши дни снимането вертикално е също толкова важно, колкото и снимането хоризонтално, дори за пейзажи. Създаването на изображения, които работят добре за различни платформи на социалните мрежи, е ключова част от работния процес на много фотографи, но също така е възможност да се подчертаят интересни детайли, които може да не са толкова очевидни в хоризонталните снимки.

„Обичам вертикалните композиции“, казва Erik. „Те са по-интересни и по-малко хаотични от хоризонталните композиции. За такива снимки търсенето на добър близък преден план е от решаващо значение, за да се осигури интересна и впечатляваща снимка.“

3. Кое е най-доброто време за фотография на морски пейзажи?

Една и съща сцена може да изглежда много различно, тъй като интензитетът, посоката и цветът на светлината варират през деня. Няма точно определено „правилно време“, но при снимане рано сутрин и късно вечер по време на „златния час“ и преди изгрев или след залез по време на „синия час“ можете да се възползвате от по-интересни цветове от тези при яркото обедно слънце.

Ако снимате рано сутрин или късно през деня, може да успеете да заснемете някои много впечатляващи морски пейзажи с хора, дървета и други елементи на пейзажа или силуета на създадени от човека структури. За най-голям диапазон от детайли и по-голяма творческа гъвкавост обаче използвайте същия подход, както при други снимки при слаба светлина – използвайте широк отвор на диафрагмата (ниско f-число), за да пропуснете възможно най-много светлина, увеличете ISO настройката и изберете фотоапарат с високи характеристики при слаба светлина, като гамата на Canon от EOS R системата.

Предизвикателството обаче често е много ярката светлина, например от греещото обедно слънце, а не слабата светлина. За тази цел EOS R50 и другите фотоапарати на Canon включват функции, като „Интелигентен автоматичен режим за сцена“ и „HDR (High Dynamic Range) сцена“, които са идеални за снимане при условия на висок контраст с ярки отражения, които често получавате на плажа.

Композитна HDR снимка от Erik Colombo на залязващото слънце, гледано през естествена арка. На преден план морето се плиска в скалист бряг.

Снимането по време на „златния час“ (часът точно след изгрев и точно преди залез слънце) е страхотна идея за морски пейзажи, тъй като топлите цветове и ниското слънце създават някои класически красиви светлинни условия. HDR композитно изображение, съставено от пет кадъра, заснети с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM при 16 mm, от 0,3 s за преден план до 1/160 s за слънчеви лъчи, f /11 и ISO 100. © Erik Colombo

4. Настройки на фотоапарата за по-добри снимки на морски пейзажи

Ако не можете да избегнете снимането на ярка светлина в средата на деня, Erik препоръчва използването на ND филтър (филтър за неутрална наситеност), за да се намали количеството светлина, попадащо във фотоапарата. Самият той обича да използва силен филтър за неутрална наситеност ND1000 от 10 стъпки. „Той ще филтрира количеството светлина, за да можете да снимате с дълга експонация и да създадете размазване от движението на морето“, казва той.

Erik харесва тази техника, защото създаването на усещане за движение в морски пейзаж може да добави интерес към една иначе обикновена сцена. Две ключови области, върху които трябва да се съсредоточите, са морето и небето, които се движат относително бавно. Улавянето на тяхното движение (вместо замразяването му) изисква ниска скорост на затвора и стабилизиране на фотоапарата обикновено чрез използване на статив.

Поддържането на ниско ISO и малък отвор на диафрагмата (голямо f-число) ще позволи по-ниски скорости на затвора. За да избегнете заклащането на фотоапарата при натискане на спусъка, можете да управлявате фотоапарата си дистанционно с помощта на приложението Canon Camera Connect. Опитайте да снимате с дълга експонация от 10 секунди или повече, за да видите как движещите се облаци и водата, течаща по плажа, се размиват в копринено гладка смесица от цветове. Друга възможност е да увеличите скоростта на затвора до изключително висока, за да уловите отделните капчици на разбиващите се вълни.

5. Дълбочина на рязкост при снимки на морски пейзажи

Erik често иска определена част от сцената да бъде с рязък фокус, а останалата част да е по-разфокусирана (плитка дълбочина на рязкост). В тези ситуации той използва ръчно фокусиране и полезната функция на безогледалните фотоапарати на Canon, които той използва, за ръчно фокусиране с подчертаване на контурите (MF peaking). Това е изключително удобно, когато нивата на светлина са по-ниски или условията са мъгливи, което прави фокусирането по-трудно.

„Въпреки че автоматичният фокус е много полезен“, казва той, „когато метеорологичните условия са предизвикателни, фокусирането с подчертаване на контурите спасява положението.“ С включена функция за фокусиране с подчертаване на контурите (MF peaking) можете да фокусирате ръчно с увереност, тъй като екранът или визьорът на фотоапарата ще подчертаят точно това, което е на фокус, чрез наслагване на ярък цвят върху фокусираните части на сцената и ще можете да видите как подчертаните зони се променят при регулиране на фокуса.

А при пейзажната фотография понякога искате възможно най-голяма част от сцената да бъде с рязък фокус, от предния план до задния план. Страхотна техника за това се нарича хиперфокално фокусиране. Хиперфокалното разстояние варира в зависимост от обектива, отвора на диафрагмата и фокусното разстояние, които използвате, така че най-лесният начин да разберете къде трябва да фокусирате е да използвате калкулатора за дълбочина на рязкост и хиперфокално разстояние в безплатното приложение Photo Companion на Canon. Ако нямате време за изчисления, грубо правило е да фокусирате приблизително на една трета от дълбочината на сцената.

Снимка на Erik Colombo на разбиващи се вълни, замръзнали в движение, с мъгляви скални образувания на заден план, осветени в топлите цветове на залеза.

На тази драматична снимка водните капчици, изхвърлени от разбиващите се вълни, са замръзнали от високата скорост на затвора. Рязко фокусираните камъчета на преден план контрастират с поразителните скални образувания на заден план, забулени от морските пръски и мъглата в далечината. HDR композитно изображение от три кадъра, заснети с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 70-200 mm F2.8L IS USM при 105 mm, 1/250 s за преден план и вълни до 1/160 за небето, f/11 и ISO 100. © Erik Colombo

6. Кое е най-доброто време за заснемане на морски пейзажи?

Метеорологичното време може да добави истински интерес към снимка на морски пейзаж независимо дали става въпрос за гладки златисти облаци, или буреносни и мрачни. Да се научите на това да забелязвате интересни метеорологични модели и да знаете как да ги използвате за създаване на най-добрата снимка е страхотно умение. „Винаги казвам на учениците си, че няма лоши метеорологични условия, има само лоши фотографи“, казва Erik. „Красотата на пейзажната фотография е непредсказуемостта на природата.

„По време на моите пътувания по света най-добрите метеорологични условия винаги са били след дъждовна буря.“

Снимане в неочакван порой? Това е възможност, а не проблем. „По време на морска буря“, предлага Erik, „използвайте вариообектив, за да снимате вълни, като използвате висока скорост на затвора от около 1/1000 s, за да уловите капките на вълната, или ниска скорост на затвора от около 10 секунди, за да създадете нещо абстрактно.“

7. Най-добрите фотоапарати и обективи за фотография на морски пейзажи

За да сведе до минимум тежестта, която трябва да носи, Erik често взема само един фотоапарат – пълнокадров фотоапарат от EOS R системата с широкоъгълен RF вариообектив.

За ултраширокоъгълно заснемане, което е чудесен избор за морски пейзажи, пълнокадров фотоапарат, като EOS R8, съчетан с обектив RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, е печеливша комбинация за улавяне на тези широкоъгълни гледки в малък, удобен за пътуване комплект. EOS R8 също е способен на бързо заснемане на серия от снимки с до 40fps, което е идеално за улавяне на момента, в който вълна се разбива в скалите.

По-достъпна алтернатива е 24,2-мегапикселовият EOS R50 в комбинация с обектив RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM или RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, което е още по-лек, лесно преносим, но изключително гъвкав комплект, който е идеален за един ден, прекаран на морето.

Тези обективи ви предоставят широк и много гъвкав диапазон от фокусни разстояния. Ако търсите вариант за супертелеобектив, RF 100-400mm F5.6-8 IS USM е чудесен избор в комбинация с пълнокадров фотоапарат и ви дава още по-голямо увеличение с APS-C фотоапарат.

Ако вече имате EF обективи и искате да ги използвате с фотоапарати от EOS R системата, адаптерът с drop-in филтри EF-EOS R предлага допълнителен бонус: не само ви позволява да използвате EF и EF-S обективи без загуба на качество или функционалност, но също така добавя възможност за използване на drop-in филтри. Предлага се или с V-ND филтър, или с филтър кръгова поляризация, като и двата са безценни при ярките отблясъци на морския бряг.

Морският бряг не е просто място за забавление с приятели и семейството, но той е пълен с потенциал за страхотна пейзажна фотография независимо от времето.


Написано от Astrid Pitman и Sarah Bakkland

Свързани продукти

  • Безогледални фотоапарати

    EOS R50

    С този безогледален фотоапарат EOS R можете да създавате най-впечатляващото си съдържание – от ясни снимки до 4K видеоклипове и поточни предавания на живо. Всичко това в едно специално устройство.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R10

    Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R7

    Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R8

    Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции.
  • RF-S обективи

    RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM

    Приближете се по-близо с това леко и универсално APS-C телефото увеличение и намерете ново измерение за заснемане на пътувания, спорт, семейни снимки и домашни любимци.
  • RF-S обективи

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Вариообектив за APS-C фотоапарати от серията EOS R, който е идеален за туристическа фотография, фотография на дивата природа, спортна и лайфстайл фотография.
  • Вариообектив с ултраширок ъгъл

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение.
  • Телефото вариообектив

    RF 70-200mm F4L IS USM

    RF 70-200mm F4L IS USM е незаменим компактен и лек варио телеобектив от серия L, който е идеален за пътувания и за заснемане на спортове/дива природа и портрети.
  • Статив

    Tripod Grip HG-100TBR

    Снимайте по-продължително с по-добра стабилност и творческа гъвкавост благодарение на тази уникална ръкохватка-статив със сваляемо дистанционно управление.

Свързани статии

  • ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Как да снимате пейзажи без статив

    Научете как да заснемате поразителни пейзажи без статив.

  • ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

    Как да снимате вода

    Независимо дали става въпрос за течаща или падаща вода, водни пръски или спокойна вода, разберете как да я заснемете с тези 5 експертни съвета.

  • ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Най-добрите обективи за пейзажи

    Цялата информация, от която се нуждаете, за да изберете ценово достъпни обективи с фиксирано фокусно разстояние и вариообективи.

  • ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА/НА ОТКРИТО

    Съвети за снимане при екстремни метеорологични условия

    От защитата на вашето оборудване до грижата за себе си, ето нашите най-добри съвети и трикове за овладяване на фотографията при екстремни метеорологични условия.