Луната винаги е била пленяващ обект за фотографите по целия свят, особено в онези редки моменти, когато се появява като Супер Луна или дори кървава Луна. Въпреки това може да е трудно да се заснеме добре. Може да бъде предизвикателство да снимате ярък обект, който е много далеч при слаба светлина, както и да композирате снимката и да фокусирате при дълги фокусни разстояния. Но с подходящото фотографско оборудване и настройки на експонацията, както и внимателно планиране, можете да заснемете чудесни детайлни снимки на Луната и мистериозни лунни пейзажи. Тук споделяме цялата информация, от която се нуждаете, за да снимате Луната, с експертни съвети относно настройките и оборудването, както и съвети как да получите най-добрите лунни изображения от астрофотографа Mara Leite.
Съвети за фотография на Луната: как да правите неземни снимки на нощно небе
1. Разберете Луната
„Приложенията или уебсайтовете могат да се използват за проследяване на различните фази на Луната“, казва Mara, носителят на награди пейзажен и астрофотограф. „Те включват часове на изгрев и залез на Луната за места по целия свят.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM при 100 mm, 1/5 s, f/6.3 и ISO 1250. © Mara Leite
„Специфични приложения могат дори да проследят движението на Луната в небето и да изчислят колко голяма ще изглежда вашата Луна в сравнение с обекта.“ казва Mara. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400 mm, 1/320 s, f/9 и ISO 1250. © Mara Leite
Обиколката на Луната около Земята отнема 27 322 дни. Този цикъл е разделен на фази: новолуние, нарастващ полумесец, първа четвърт луна, нарастваща луна, пълнолуние, намаляваща луна, последна четвърт луна, намаляващ полумесец и отново новолуние. Всяка фаза не само ви дава различна гледна точка към Луната, но също така оказва влияние върху условията на осветяване – от ярко светещо пълнолуние до едва забелязващо се новолуние.
Някои точки в лунния календар са наистина специални. Когато Луната е по-близо до Земята и това съвпада с пълнолуние – времето от месеца, когато Слънцето, Луната и Земята са разположени в една линия – ние се наслаждаваме на уголемена пълна Луна или Супер Луна. Кървавата Луна – когато нормалната Супер Луна съвпада с пълно лунно затъмнение – е още по-рядко явление. Това означава, че Земята напълно блокира пряката слънчева светлина към Луната и тя се осветява само от пречупена светлина от земната атмосфера, при което Луната изглежда леко кървавочервена.
2. Планирайте предварително
„Проверката на прогнозата за времето е необходима по очевидни причини“, казва Mara. „За разлика от дъжда или облачната прогноза, облаците не винаги са лошо нещо. Те могат да добавят драматизъм и мистериозност към вашите снимки на Луната. Препоръчвам да проверите процента на облачно покритие и скоростта на вятъра в уебсайтовете за прогноза за времето или местния метеорологичен център.“ Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 100 mm, 1.6 s, f/5.6 и ISO 6400. © Mara Leite
„Ако е възможно, трябва да отида лично на мястото на снимане преди планираното време за снимане, за да се уверя, че няма препятствия в зрителното ми поле и че мястото е отворено след работно време“, казва Mara. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 325 mm, 1/320 s, f/8 и ISO 1600. © Mara Leite
Снимането на Луната е не само забавен тест за вашите умения с фотоапарата, но и е завладяващ начин да опознаете движенията на Земята и нейния спътник. Можем да кажем къде точно ще изгрява Луната, можем да проследим нейната траектория и къде ще залязва всяка нощ в следващите години. Има няколко полезни приложения за телефона, които могат да ви помогнат да планирате ъглите, от които ще снимате, с прецизност. Като груб ориентир – пълната луна ще се появи точно срещу залязващото слънце.
Не забравяйте да вземете предвид времето на деня. Луната е може би най-впечатляваща, когато за първи път се появи на хоризонта – това е известно като „изгрев на Луната“. Освен това, ако снимате Супер Луна, тогава снимането може да бъде особено въздействащо. Светлината трябва да преминава през дебел слой земна атмосфера към вас, така че Луната да придобие топло червеникав оттенък. Това е и моментът, когато Луната изглежда най-голяма, макар че това е илюзия – размерът остава същият през цялата нощ, но изпъкналата форма на атмосферата действа като лупа.
Също така е важно да проверите прогнозата за времето, преди да тръгнете. Ясното време ще ви осигури оптимална видимост. Разгледайте места, които ще ви предложат добър изглед на случващото се и ще предизвикат визуален интерес – като например ангажиращ градски силует – но с минимално разсейване. Уверете се, че оборудването ви е готово. Това означава напълно заредени батерии и всичко налице. Луната се движи бързо, така че не искате да тичате до вкъщи за нещо, което сте забравили, защото ще изпуснете момента!
3. Настройки за лунна фотография
При заснемането на такъв ярък обект, заобиколен от тъмнина, може да има проблеми с експонацията, затова опитайте да я настроите ръчно.
Ако ви е трудно да фокусирате Луната, опитайте с ръчно фокусиране. Използвайте режим Live View и активирайте функцията за фокусиране с подчертаване на контурите, за да сте сигурни, че детайлите са резки.
Режимите за автоматична експонация може да не работят винаги когато снимате Луната, затова е най-добре да използвате ръчна експонация. По принцип интензивността на слънчевата светлина, падаща върху Луната, остава същата, така че има просто правило за експонация, което можем да използваме като ориентир – правилото „looney 11“. Използвайте отвор на диафрагмата f/11 и задайте скорост на затвора, реципрочна на стойността на ISO чувствителността, така че при ISO 100 използваме 1/100 s, при ISO 200 това би било 1/200 s и т.н. Но не приемайте всичко буквално – можете да променяте скоростта на затвора и отвора на диафрагмата около тези стойности, докато изображението ви хареса.
4. Най-добрият комплект за фотография на Луната
Canon EOS R10 е способен да фокусира при слаба светлина до -4 EV, което ви позволява да фокусирате прецизно при слаба светлина. Комбинирайте го с ценово достъпния, но мощен обектив RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, за да заснемете красиви снимки на Луната. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 105 mm, 1/5 s, f/7.1 и ISO 800. © Mara Leite
С оптичния стабилизатор на образа за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM е страхотен обектив за фотография на Луната, тъй като осигурява повишена стабилност за снимки без статив – идеален за онези мимолетни снимки, когато нямате време да се занимавате със статив. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400 mm, 1/200 s, f/8 и ISO 1000. © Mara Leite
Дългият обектив е задължителен за снимки на Луната в близък план, но не се притеснявайте, когато тепърва започвате. Бързият и скъп обектив не е от съществено значение, защото Луната е толкова ярка, че не се нуждаете от най-широките отвори на диафрагмата на телеобективите от висок клас. Дори стандартен вариообектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM или RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM може да свърши работа – може да не ви позволи да запълните кадъра, но винаги можете да изрежете снимката по-късно. Това е моментът, в който фотоапаратите от EOS R системата се оказват изключително полезни чрез своята висока разделителна способност. Пълнокадровият Canon EOS R8 ви дава изключителна рязкост дори при слаба светлина, а APS-C сензорите на Canon EOS R10 и EOS R50 дават на обективите по-тясно зрително поле, благодарение на което постигате допълнително увеличение с по-широкоъгълни обективи.
5. Приближете се
Намаляваща или нарастваща кръгла луна (когато е пълна около три четвърти) е чудесно време за заснемане на детайли от повърхността на Луната. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 800mm F11 IS STM + удължител RF 2x при 1600 mm, 1/50 s, f/22 и ISO 100.
Макар че пълнолунието е омагьосващо, всъщност не е най-доброто време за правене на снимки, ако се интересувате от заснемане на елементи от повърхността на Луната, като например кратери. Както вградената светкавица на фотоапарата осветява лицето, така и фронталната слънчева светлина по време на пълнолуние елиминира много сенки. През останалото време на месеца слънчевата светлина е по-странична, което създава контрастът, необходим за показване на контурите и детайлите на лунния пейзаж. Страхотен обектив за близки планове е RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, който съчетава варио с дълго фокусно разстояние и стабилизация на образа. Освен това, ако искате наистина да запълните кадъра, изберете обектив с дълго фокусно разстояние като RF 600mm F11 IS STM. Отвор на диафрагмата f/11 е идеален за фотография на Луната, тъй като се вписва в правилото за експонацията „looney 11“. Ако искате да удължите фокусното разстояние на обективите си, удължителите за обективи, като Удължител RF 1.4x и Удължител RF 2x могат да бъдат полезни.
6. Получете по-широк изглед
За да намери нови места, Mara използва онлайн карти и социални мрежи, за да разузнава за интересни обекти и предни планове в района, в който снима. „Разпитването на местните също може да бъде полезно“, казва тя. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 14-35mm F4L IS USM при 19 mm, 20 s, f/22 и ISO 640. © Mara Leite
Отворът на диафрагмата f/4 на обектива Canon RF 14-35mm F4L IS USM остава постоянен в целия диапазон на фокусното разстояние. Това означава, че няма промяна в скоростта на затвора и ISO при увеличение на Луната. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 14-35mm F4L IS USM при 17 mm, 1/500 s, f/6.3 и ISO 2500. © Mara Leite
Експериментирайте творчески, като използвате по-широкоъгълен обектив като Canon RF 14-35mm F4L IS USM. Това ще ви позволи да включите Луната в съществуващ пейзаж. Въпреки че Луната често е натрапчива, когато се вижда само тя, добавянето на познати забележителности или конкретен силует помага да постигнете контекст и ви позволява да създавате интересни композиции. Освен това ви позволява да се заиграете с мащаб за постигане на въздействащ ефект.
Издигнете своята лунна фотография на следващо ниво с допълнителни съвети и вдъхновение от професионалния фотограф Andrew Fusek Peters*.
Написано от James Paterson, Phil Hall и Rachel Segal Hamilton
* Достъпно е само на избрани езици.