МАКРОФОТОГРАФИЯ

Съвети за макро фотография

Тези най-добри съвети за макрофотография ще ви помогнат да заснемете зашеметяващи снимки в близък план. Това е всичко, което трябва да знаете, от творчески техники и основни настройки на фотоапарата до избора на правилния комплект на Canon.
Изключително близък план на ярко оцветена оса, която се храни с прашника на цвете в лаймово зелено.

Снимките в близък план на всичко – от насекоми и цветя до храна и предмети от бита – могат да разкрият удивителни нива на детайлност. С правилния фотоапарат и обектив и правилните настройки можете да разкриете детайли, които са почти невидими за невъоръжено око. Обикновено макрообективът ще осигури между 0,5x и 1,0x увеличение при минималното фокусно разстояние. Това може да не звучи особено впечатляващо, но увеличението 1,0x възпроизвежда малки обекти в пълен реален размер върху сензора за изображения на фотоапарата. След това те ще бъдат силно уголемени, когато ги гледате на екрана или разпечатани, придавайки изцяло нова перспектива на фотографията ви.

Всичко може да служи като обект в макрофотографията, докато откривате скрит свят и виждате нещата от ежедневието по различен начин. Снимането от наистина близко разстояние може да бъде много забавно, но не и без технически предизвикателства. Продължете да четете, за да откриете експертни съвети за създаване на впечатляващи изображения в близък план, както и най-добрия комплект на Canon за макрофотография, дори ако сте с ограничен бюджет.

Техники в макрофотографията

Изображение в близък план на ярко розово цвете.

Природата крие дълбока красота, която можете да разкриете чрез макрофотографията или тази в близък план. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/1250 s, f/2 и ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Фокусирането може да бъде трудно при снимане в близък план и изисква изключителна точност поради обичайно малката дълбочина на рязкост. Приложението Canon Photo Companion включва полезен инструмент, който изчислява най-близките и най-далечните точки на фокусиране, дълбочината на рязкост и хиперфокалното разстояние в зависимост от фотоапарата и настройките ви.

За изображения в стил натюрморт, като кулинарната макрофотография, най-добре е да монтирате фотоапарата си на статив или друга опора, така че да е фиксиран стабилно и да няма движение или размазване. За да осигурите пълна неподвижност, използвайте двусекундната самоснимачка на фотоапарата или дистанционно управление, така че да не се налага да докосвате фотоапарата, когато правите снимка.

Дори когато използвате статив, вибрациите могат да бъдат причинени от докосване на фотоапарата непосредствено преди експонацията и, за DLSR фотоапаратите, от движението на огледалото, което се повдига нагоре. Добра комбинация от настройки, налични в повечето DSLR фотоапарати на Canon, е да използвате двусекундна самоснимачка заедно с режима за фиксиране на огледалото в горна позиция. Така огледалото ще се повдигне нагоре две секунди преди заснемането на снимката, което ще осигури достатъчно време за успокояване на вибрациите. Приложението Canon Camera Connect също е полезно в тези ситуации, като ви позволява да управлявате фотоапарата от телефона си.

Когато фотоапаратът е фиксиран неподвижно, автофокусът може да работи добре, ако използвате едноточков AF и прецизно поставите AF точката върху зоната от обекта, която искате да бъде най-добре фокусирана. Ръчното фокусиране може да работи още по-добре. EOS M на Canon и всички безогледални фотоапарати от системата EOS R разполагат с функция за фокусиране с подчертаване на контурите (обективът ви трябва да е в режим MF). Включете функцията и зоните от изображението, които са фокусирани, ще бъдат показани във визьора или на задния екран, което ви позволява да настроите прецизно кадъра си. Можете също да използвате увеличен преглед на желаната зона, за да осигурите оптимално ръчно фокусиране. Можете да използвате същата техника на задния екран на DSLR фотоапаратите Canon чрез превключване в режим Live View.

Страхотни макро обекти през цялата година

За ефективна макрофотография трябва да мислите в малък мащаб. Градинските буболечки, паяците и пчелите са страхотни обекти, а природата като цяло има какво да предложи през цялата година. От напъпили цветя през пролетта до пчели и пеперуди през лятото, златни листа и гъби през есента и снежинки и скреж през зимата – винаги има какво да снимате.

На закрито можете да проявите креативност с кулинарна макрофотография или да снимате обекти от изключително близък план, като цветни моливи, които са богати на фини детайли. За повече вдъхновение относно темата и как да я заснемете, вижте видеоклипа по-горе на Ian Wade, посветен на есенната макрофотография.

Осветление за макрофотография

Ярко осветено изображение в близък план на червено зеле, заснето от Matt Doogue с Canon EOS R10.

Тази снимка в близък план на червено зеле е заснета при пълно увеличение и е осветена отгоре. Фотографът Matt Doogue използва наслагване на фокуса във фотоапарата, за да поддържа еднакъв фокус на цялото изображение. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/5.6 и ISO250.

По-тъмна версия на изображение в близък план на червено зеле, като контраст, заснето от Matt Doogue с Canon EOS R10.

Изображение в близък план на червено зеле, заснето при пълно увеличение, този път осветено отдясно и с намалена мощност, за да се подчертаят текстурата и контурите на линиите на зелето. Matt отново използва наслагване на фокуса във фотоапарата, за да поддържа по-равномерен фокус. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/5.6 и ISO250.

За да подчертаете детайлите, опитайте да експериментирате с различни източници на светлина, вариращи от естествената околна светлина и отразена от лист бяла хартия или картон светлина до използване на фотографски LED панел или светкавица Speedlite.

Осветлението със сравнително нисък интензитет обикновено не е проблем, ако използвате статив за макрофотография на цветя, заснемане на храна в близък план и други обекти в стил натюрморт, но слабата светлина може да доведе до изображения без контраст. За снимки на закрито можете да използвате светлината от настолна лампа или да използвате дневната светлина, навлизаща през прозореца. Фотографските LED лампи също са добър вариант, както и LED Macro Lite светкавиците.

Още по-добро решение е да се използва конвенционална или Speedlite светкавица. Освен че осветява, изключително кратката продължителност на импулса на светкавицата ефективно замразява действието. За максимален контрол в близък план и макрофотография без сенки светкавицата Canon Macro Ring Lite MR-14EX II е съвместима с повечето макрообективи на Canon. Като алтернатива опитайте да осветите обекта с ярка светлина под кос ъгъл. Това ще създаде дълбоки сенки, придавайки триизмерен вид.

Увеличаване на дълбочината на рязкост

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Дори и с най-прецизното фокусиране и тесен отвор на диафрагмата понякога няма да можете да постигнете достатъчно ниво на рязкост на изображението в диапазона от предния до задния план, колкото ви се иска. Както вече споменахме, това се дължи на много плитката дълбочина на рязкост, когато снимате в близък план. Някои фотоапарати Canon, включително Canon EOS R8 и EOS R6 Mark II, включват режим за клин на фокуса. Той е чудесен за макрофотография, тъй като заснема серия от снимки, като автоматично променя фокусното разстояние между всеки две снимки в определен диапазон. След това серията от снимки може да се обедини в едно изображение при редактирането, с което се постига по-голяма дълбочина на рязкост.

Ефективна композиция за макро кадри

Снимка отблизо на торта в розово и жълто, направена от Matt Doogue с Canon EOS R10.

В сравнение с пълнокадров фотоапарат, фотоапарат с формат APS-C, като Canon EOS R50 или EOS R10, има по-малък сензор за изображения. Освен че осигурява на прикрепения обектив по-голямо „ефективно“ фокусно разстояние, той ви дава и по-голямо ефективно увеличение благодарение на фактора на изрязване 1,6x. Той е чудесен за доближаване върху малка част от обект за драматична композиция, като тази торта, заснета при пълно увеличение, осветена отгоре и леко отзад, за да се добави сянка и контраст. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/7.1 и ISO1250.

Можете да използвате типично малката дълбочина на рязкост в своя полза при макрофотографията. Областите, които са на повече от няколко сантиметра пред или зад равнината на фокусиране, ще бъдат много замъглени в изображението. Така че е важно да помислите както за фона, така и за обекта, който снимате.

Фонове с доста равномерен цвят и яркост ще създадат обикновен фон, който може да помогне да се изолира основният обект и да го накара да изпъкне в изображението. Фонове с по-разнообразни цветове и тонове също могат да свършат добра работа. И в двата случая помислете за цветовете на основния обект и заобикалящата го среда и колко добре работят заедно, за да подобрите цялостното изображение.

Правилото на третините е класически инструмент за композиция. Помислете за рамката на изображението, разделена от еднакво разположени линии на мрежата – две по хоризонтала и две по вертикала, които можете да добавите във фотоапарата. Сега опитайте да поставите основната област на интерес върху точката, където две от линиите се пресичат. Това може да създаде максимално визуално въздействие на изображението. Друга възможност е да нарушите правилата и да поставите основния обект точно в центъра на кадъра. Това може да работи добре със симетрични обекти, които сами по себе си са страхотни макро обекти.

За цветя, листа и други обекти, които са малко по-големи, добър съвет за композиция е да се съсредоточите в много малка част от целия обект и да направите детайлна снимка.

Най-добрите фотоапарати за макрофотография

Снимка в изключително близък план на раковина, показваща текстурата в спиралите.

Подобно на други фотоапарати от системата Canon EOS R EOS RP има набор от мощни функции, подходящи за макрофотография, включително фокусиране с подчертаване на контурите и клин на фокуса. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24mm, 15 s, f/4 и ISO100.

Изключително близък план на червено цвете, показващ детайлите във венчелистчетата.

EOS RP разполага и с подвижен заден сензорен екран. Той е от полза, когато заснемате макро снимки от трудни ъгли, и позволява бързо и лесно фокусиране в близък план, тъй като можете просто да докоснете изображението за предварителен преглед в точката, в която искате да фокусирате автоматично. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24mm, 1/10 s, f/4 и ISO100.

Не ви трябват скъпи фотоапарати и обективи, за да снимате в близък план. Най-добрият фотоапарат за макрофотография е този, с който разполагате. Много любителски фотоапарати от базов клас имат макро режим на снимане, който позволява разстояния на фокусиране до само 1 cm, докато компактният фотоапарат Canon PowerShot G7 X Mark III има по-мощен макро режим на снимане.

Фотоапаратите EOS, които използват сменяеми обективи, ви осигуряват по-голяма гъвкавост при снимане в близък план, тъй като можете да поберете идеалния обектив за задачата. Canon EOS R50 и EOS R10 също имат подвижни сензорни дисплеи, което улеснява снимането от творчески ъгли. Просто докоснете точката на екрана, която се отнася до зоната в сцената, където искате да фокусирате автоматично. Те също така разполагат с опция за увеличаване при предварителен преглед и фокус с подчертаване на контурите за изключително прецизно ръчно фокусиране. Друг бонус на тези фотоапарати с APS-C формат, в сравнение с пълнокадрови тела, е, че факторът на изрязване ефективно увеличава максималното увеличение на 1,0x макрообектив до 1,6x.

За ентусиасти, които искат да издигнат творческата си макрофотография на следващо ниво, гамата от пълнокадрови фотоапарати на Canon е идеална. Например високият брой мегапиксели на пълнокадровите сензори в EOS R8 и EOS R6 Mark II им позволява да запазят невероятно качество на изображението при условия на слаба светлина, което позволява чисти снимки дори при високи ISO стойности. Подобно на EOS R50 и EOS R10 и двата имат функция за клин на фокуса, която е особено полезна за макрофотография.

Най-добрите обективи за снимане на кадри в близък план

Изключително близък план на листо, показващ сложната му структура.

Подобно на най-новите макрообективи на Canon обективът RF 85mm F2 MACRO IS STM има хибриден стабилизатор на образа. Той компенсира хоризонталното и вертикалното движение на фотоапарата, което прави стабилизирането много по-ефективно при макро снимане или снимане в близък план без статив. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/40 s, f/2 и ISO800.

Снимка в изключително близък план на главата и крилата на пеперуда.

Обективът Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM с 1,4x увеличение ви позволява да заснемете невероятни детайли, като например отделните люспи по крилата на тази пеперуда. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/50 s, f/4,5 и ISO3200. © Oliver Wright Photography

Много обективи, доставени с фотоапаратите Canon EOS, имат впечатляващо къси минимални разстояния на фокусиране (MFD). Това включва Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM за фотоапарати от системата EOS R, който има минимално разстояние за фокусиране от само 13 cm.

Отлични макрообективи за тези фотоапарати са Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM. Те осигуряват 0,5x максимално увеличение и се доставят с хибридни стабилизатори на образа. Те коригират изместването във вертикална и хоризонтална равнина, както и вибрациите. В сравнение с обикновените стабилизатори на образа, хибридните стабилизатори на образа на Canon са много по-ефективни при снимане без статив за изключително близки планове.

Най-добрият макрообектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM осигурява водещо в класа си увеличение от 1,4x, както и пръстен за контрол на сферичната аберация, който ви позволява да регулирате външния вид на „боке“ ефекта на преден и заден план в разфокусирани области.

Най-добри настройки за снимане на макро

Жена заснема макро изображение на раковина с фотоапарат и обектив на Canon. Тя е облечена в зимни дрехи и е опряла лакти в пясъка за опора.

Помислете колко детайли можете да заснемете в широкоъгълна пейзажна снимка. Сега си представете да запълните по-голямата част от заснемащия сензор на фотоапарата с нещо с размерите на пощенска марка. Дори 0,5x макро увеличение може да разкрие фини детайли, които обикновено са невидими с просто око.

Човек използва фотоапарат с голям обектив, за да заснеме снимка в близък план на насекомо върху лист.

Заснемането на насекоми и други буболечки в близък план може да е с непредвидими резултати. Можете да подобрите успеваемостта, като изберете режим на фокусиране „AI следящ AF“ (непрекъснат) и режим за високоскоростна серия от снимки. Задръжте спусъка натиснат, за да заснемете бърза серия от снимки, за да сте сигурни, че ще получите няколко кадъра.

Режимът за макро снимки на много фотоапарати Canon е подходящ, но за по-творческо заснемане в близък план с фотоапарати от любителски клас е най-добре да поемете контрола сами. Използването на полуавтоматични и ръчни режими може да ви е от голяма полза.

Особено предизвикателство е, че дълбочината на рязкост (разстоянието между най-близките и най-далечните точки в сцената с приемлив фокус) става много малка при снимки в близък план и изключително малка при макро снимане с пълен коефициент на увеличение. За да увеличите дълбочината на рязкост, можете да превключите към режим на снимане AV (приоритет на бленда) и да изберете тесен отвор на диафрагмата от около f/16 до f/22. Освен ако светлината не е много ярка, това може да изисква ниски скорости на затвора за правилна експонация. Това обикновено не е проблем, ако използвате статив.

Макрофотографията на насекоми изисква висока скорост на затвора, за да можете да замразите движението. Това е вярно и когато заснемате други живи обекти, например при макрофотографията на очи. Един от начините да постигнете това, когато използвате и тесен отвор на диафрагмата, е да увеличите ISO настройката на фотоапарата. Но преминаването към по-висока ISO настройка може да доведе до загуба на фини детайли и увеличаване на шума в изображението – и тук е моментът, в който пълнокадровите фотоапарати с ниски нива на шума, като Canon EOS R8 и EOS R6 Mark II, изпъкват.

Финални щрихи

Задният екран на фотоапарат Canon EOS R6, показващ режима на снимане RAW и настройките за заснемане на изображение в близък план на главата на папагал.

Много фотоапарати на Canon разполагат с режим RAW. Използвайте го, за да постигнете възможно най-широк динамичен диапазон при редактирането, като използвате софтуер като Digital Photo Professional на Canon (достъпен за безплатно изтегляне). Ще можете да извършите фина настройка на експонацията и баланса на бялото за оптимална яркост и възпроизвеждане на цветовете без влошаване на качеството на изображението. Можете също да приложите филтър за повишаване на рязкостта или функцията „Разфокусирана маска“ (Unsharp Mask), за да подчертаете детайлите, и да добавите въздействие, като регулирате яснотата, контраста, цветовата тоналност и наситеността.

По-голямата част от снимките в близък план и макро снимките не се нуждаят от почти никакво редактиране. Ако минималното разстояние на фокусиране на вашия обектив ви ограничава да се приближите толкова близо до обекта, колкото желаете, не се паникьосвайте. Творческото изрязване при редактирането ви позволява да премахнете нежеланата периферия от изображението и да запазите само зоната, която искате.

Нищо не е напълно съвършено. Когато снимате макро или снимки в близък план, самото ниво на фини детайли, които ще заснемете, ще подчертае всички характеристики, като прах, петна и други недостатъци. Четката за отстраняване на петна или инструментът за клониране в софтуера за редактиране на изображения може ефективно да ги маскира, като копира данните за яркостта, цвета и текстурата от околните пиксели.

Най-новите версии на софтуера Digital Photo Professional (DPP) на Canon включват също функция Depth Compositing (Композиране на дълбочина на рязкост). Това автоматизира процеса на конвертиране на серия от снимки, заснети с режима за клин на фокуса на фотоапарати от системата EOS R, които не разполагат с опцията във фотоапарата, като ги обединява в едно изображение. Тя е идеална за увеличаване на ефективната дълбочина на рязкост при снимане в близък план и макрофотография.

Надяваме се, че тези съвети и техники са ви показали колко лесно е да започнете с макрофотографията и са ви вдъхновили да излезете навън и да се насладите на усъвършенстване на детайлите и заснемане на ваши кадри в близък план.


Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии