Близък план чрез кулинарна фотография

Открийте и уловете малки скрити светове в предметите от ежедневието със зашеметяващата яснота на макрообективите на Canon.
Макро близък план на два плодови пастила с голямо парче захар, образуващо капковидна форма, припокриващо двата сладкиша, заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Когато мислите за макрофотография, храната често може да бъде изключена от картинката в полза на по-традиционни обекти, като насекоми и цветя. Въпреки това кулинарната фотография е невероятно достъпна с гама от потенциални обекти, лесно достъпни в собствения ви дом. Освен това не е нужно да разчитате на хубавото време или на това, че обектът ще остане неподвижен, за да получите страхотни резултати.

Но това не означава, че винаги е лесно да получите нещо, което подобрява изображението ви от една бърза снимка на вашия обяд. Един от начините да подходите към кулинарната фотография по различен начин е като използвате макрообектив, за да се приближите изключително много, създавайки зашеметяващи абстрактни образи, които имат силата да очароват зрителя. Можете също така да опитате различни техники, като например наслагване на фокуса – сега по-лесно от всякога благодарение на иновативните функции в някои от най-новите фотоапарати на Canon, като Canon EOS R10.

Предизвикахме макро фотографа Matt Doogue да се пробва в кулинарната фотография. Той е свикнал повече да прави макро снимки на открито, специализирайки се в насекоми, растения и гъби, така че оставането на закрито и снимането на обекти в кухнята му се оказа вълнуващо преживяване, което го накара да погледне на макро фотографията по съвсем различен начин.

Тук той споделя някои от нещата, които е открил.

1. Търсете текстури, форми, цвят и модели

Макро близък план на крайче на листо от градински чай, показващ всички детайли на жилките, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Чрез фотографиране на храна в близък план Matt успя да улови всички детайли на жилките на листата от градински чай. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/6.3 и ISO 400. © Matt Doogue

Цветна макро снимка на желирана кисела лента, заснета с увеличение 1:1 с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Преди това Matt не е обмислял да снима храна в близък план. „Винаги търся ново предизвикателство, което да вдъхнови фотографията ми“, казва той. „Намирам много вдъхновение от снимането на други макро обекти, така че си помислих: „Защо да не пробвам с храна?“

Храната, която е особено подходяща за макро снимки в суперблизък план, е всичко, което има интересна текстура, шарка, цвят или форма. „Всичко, което е покрито със захар, изглежда невероятно, защото захарните кристали изглеждат като диаманти, когато ги снимате отблизо“, казва Matt. „Повечето сладкиши имат текстури, неравности и форми, които са подходящи, плюс това ще откриете, че сладкишите често имат ярки цветове – червено, жълто розово и зелено.

„Освен това зеленчуците, като карфиол, зеле и дори лук, имат интересна структура. Колкото по-естествен е продуктът, толкова по-добра симетрия има, докато произведените продукти, като сладкишите например, могат да дадат по-добри абстрактни резултати.“

2. Помислете за осветлението

Осветяване отгоре

Осветяване отстрани

За Matt осветлението често играе голяма роля в неговата макро работа, но храната е нещо много различно от обичайните му обекти. „Нямаше нужда да разсейвам светлината толкова, колкото бих искал за нещо блестящо, като бръмбар“, казва той.

За този проект Matt купи евтин малък студиен софтбокс, въпреки че винаги можете да опитате да направите свое собствено. Той също така използва LED лампи, за да разкрие елементите на обекта.

„Можете също да създадете серия от снимки, където всяко изображение изглежда напълно различно“, добавя Matt. „Например изображенията на захаросани желирани бонбони изглеждат кръгли с черна дупка, но ако ги осветявам от различни ъгли всеки път, може да изглеждат напълно различно, въпреки че фотоапаратът и обективът може да са едни и същи.“

Ако не разполагате с осветление, можете да работите и с естествена светлина – особено ако можете да снимате храна близо до прозорец и да работите с дневната светлина. Използването на рефлектор, дори домашно направен от кухненско фолио, може да помогне да отразите светлина и върху вашия обект.

3. Изберете подходящ макрообектив за кулинарна фотография

Макро близък план на малина, показващ малките власинки на всяко зрънце, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Близък план на свежа малина, заснета при пълно увеличение, осветена отгоре вдясно и леко отзад, за да се добави сянка и форма. Това е първият път, когато Matt снима с Canon EOS R10 и беше много впечатлен от неговите възможности. „Качеството на изображението е превъзходно за фотоапарат на толкова ниска цена“, казва Matt. „Невероятно е.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/7.1 и ISO 1250. © Matt Doogue

Въпреки че можете да снимате храна с много различни типове обективи, за най-добри и най-детайлни резултати ще ви трябва обектив, обозначен като „макро“.

Има варианти, които да удовлетворяват различни бюджети и стилове на снимане. Обективът Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM е фантастичен избор, тъй като е лек и с близко разстояние на фокусиране. Коефициентът на увеличение е 0,5x, но все пак можете да създавате детайлни снимки, както и да се отдръпнете малко назад, за да покажете повече контекст, ако желаете. За тези с по-голям бюджет, които искат да се доближат възможно най-близо, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM е превъзходен избор, предлагащ 1,4x увеличение за онези абстрактни снимки, изглеждащи сякаш от друг свят.

Вижте нашите ръководства за най-добрия комплект за начинаещи за макрофотография и най-добрите обективи на Canon за кулинарна фотография за повече съвети. Можете също така да използвате удобния инструмент за търсене на обективи на Canon, който дава препоръки въз основа на фотоапарата ви, жанра, който искате да снимате, и функциите, които цените най-много.

4. Пробвайте с наслагване на фокуса

Макро близък план на пчелна пита, показващ консистенцията на въздушните мехурчета, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Част от шоколад с форма на пчелна пита, заснет при пълно увеличение, осветен отгоре вдясно и малко отзад, за да се добави сянка и контраст, и заснет с помощта на статив и наслагване на фокуса във фотоапарата, за да се гарантира, че всяка част от изображението е на фокус. „Храната е страхотна за практикуване на наслагване на фокус“, казва Matt. „У дома можете да експериментирате, за да видите колко наслагвания (изображения) са ви необходими за желаната дълбочина на рязкост.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/7.1 и ISO 1250. © Matt Doogue

Макро близък план на пчелна пита, осветена отзад, създаващ ефект на светеща жарава през въздушните мехурчета, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Друго парче пчелна пита, този път осветено отзад, за да създаде впечатление за пламтящ огън, отново чрез използване на наслагване на фокуса във фотоапарата. „Наслагването на фокуса с EOS R10 прави всичко много по-лесно“, въодушевява се Matt. „Обикновено наслагвам кадрите ръчно, но с EOS R10 това става с лекота. Мога да направя за минута това, което обикновено би ми отнело часове.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/50 s, f/7.1 и ISO 250. © Matt Doogue

Наслагването на фокуса е техника, при която изображения, които са заснети с различни позиции на фокуса, се обединяват в едно изображение. Можете да направите това ръчно, като използвате инструменти, като „Композиране на дълбочината на рязкост“ в софтуера Digital Photo Professional (DPP) на Canon, но модели като Canon EOS R10 и EOS R7 ви позволяват да правите всичко това във фотоапарата.

„Това ще ми спести толкова много време“, казва Matt. „С EOS R10 успях да заснема 100 изображения с наслагване на фокуса и след това изображението беше бързо обработено във фотоапарата, а не от мен. Когато пробвах тази техника преди, трябваше да купя изцяло нов компютър от висок клас, за да се справя с файловете с изображения и да ги обединя в софтуер за редактиране на изображения. Сега мога да накарам EOS R10 да създаде композитно изображение и да работи бързо с един файл с изображения, това наистина ме вдъхнови да пробвам тази техника по-често.

„Освен това фотоапаратът ви дава отделните изображения. Това е страхотно, в случай че по-късно решите, че не искате композитното изображение – например, ако искате повече мекота на преден план. Като разполагате с всички файлове, имате свободата или креативността да коригирате нещата точно както искате.“

Всички фотоапарати от EOS R системата разполагат с опция за ръчен фокус с подчертаване на контурите, която използва ярки цветове, за да подчертае зоните от изображението, които са на фокус.

5. Изследвайте различни обекти

Макро близък план на захарни кристали върху повърхността на плодов пастил, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Разглеждането на даден обект през макрообектив позволи на Matt да оцени красотата на неговата структура. При пълно увеличение повърхността на този плодов пастил е напълно неузнаваема. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/7.1 и ISO 250. © Matt Doogue

Макро близък план на три плодови пастила, като средният е осветен отзад, за да изглежда като сияещ, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Този кадър е създаден с три плодови пастила, като двата отстрани припокриват задно осветения пастил отдолу. „Първо пробвайте макрофотография с неодушевени обекти“, съветва Matt. „Свикнете с осветлението и как работи фотоапаратът. Изпробването на кулинарна фотография у дома е идеално.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/60 s, f/7.1 и ISO 250. © Matt Doogue

Ако сте нови в кулинарната фотография, може да откриете, че забавянето на темпото и работата по по-обмислен начин е предизвикателство. Но това също така може да отвори очите ви за нови начини на възприемане на обекта, действайки като възможност за създаване на нови изображения и изследване на по-съзидателната страна на фотографията.

„Бях поразен от изживяването, особено от заснемането на плодови пастили“, казва Matt. „Изгубих се в кулинарния свят. Всички тези малки неща, които просто купувате в супермаркета – взимате ги, слагате ги в кошницата си и след това ги изяждате; всъщност не ги гледате и не оценявате сложността и структурата, особено на естествените продукти. Голяма част от изкуството е вдъхновено от природата и можете да разберете защо, когато снимате отблизо и видите тези невероятни мотиви и структури, които самата природа е създала.“

6. Създавайте вълнуващи изображения

Макро близък план на резен червено зеле, заснет с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

„Никога не съм мислил за храната като обект на макро фотография, но сега вече не е така“, казва Matt. „Това напълно ме изуми, някои от мотивите, текстурите и абстрактното изкуство, което можете да създадете.“ Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/60 s, f/7.1 и ISO 250. © Matt Doogue

Създаването на кадри в близък план ви дава суперсила – способността да пленявате и интригувате със снимките си. Можете дори да създадете своя собствена игра на „отгатване на храна“ с приятелите, семейството или в социалните мрежи.

„Изпратих снимка на плодов пастил [header image] (заглавно изображение) на двама геолози“, казва Matt. „Помолих ги да ми кажат какъв камък мислят, че е. Получавах предположения за розов кварц и други неща. Те дори започнаха малък дебат за това какво е!

„Когато снимах зеле, член от семейството ми каза, че никога повече не иска да го яде заради детайлите, разкрити в близкия план.“

Както при всяко изкуство, фотографията има за цел да накара зрителя да почувства нещо, независимо дали това е изненада, глад или отвращение в този случай. Ако ви кара да изпитвате силни емоции, това означава, че е целта е изпълнена.

Това, че се пробва да снима кулинарна фотография отвори очите на Matt за творческите възможности. „Определено искам да включа повече от природните елементи и повече симетрия на растения, листа и цветя в моята фотография“, казва той. „Също така ще разгледам по-отблизо гъбите и лишеите, както и шарките по дърветата и кората им. Ако мога да направя плодов пастил да изглежда като кристална картина, тогава съм сигурен, че мога да направя нещо невероятно и с моите типични обекти.“

Matt също е домакин на семинари и класове и справянето с това предизвикателство му дава нови идеи. „Винаги съм съветвал хората да купуват цветя, за да тренират у дома, но сега определено ще препоръчвам храната, защото просто бях изумен от нещата, които видях.“

Написано от Astrid Pitman

Свързани продукти

Свързани статии

Най-добрият стартов комплект за макро фотография

Избор на фотоапарати, обективи и аксесоари за детайлна макро фотография.

Изгубете се в детайлите с макрофотографията

Четири изобретателни съвета за първи стъпки в макрофотографията, като използвате обикновени предмети, за да създадете необикновени снимки.

Наслагване на фокуса за начинаещи

Фотографът Matt Doogue обяснява как инструментите на Canon за наслагване на фокуса могат да ви помогнат да заснемете макро снимки и пейзажи с дълбочина на рязкост от предния до задния план.

Как да снимате висококачествени видеоклипове на храна като професионалист

Jessie Bakes Cakes натрупа повече от 100 000 последователи със своите страхотни видеоклипове на храна. Тук тя обяснява как да овладеете заснемането на видеоклипове на храна.