Екскурзовод през деня, фотограф на светлинни следи през нощта, Piotr Skrzypiec използва познанията си за красиви места и техники за продължителна експонация, за да създаде зашеметяваща пейзажна фотография в Словения и извън нея. И заради това не е изненада, че е обявен за победител в конкурса Redline Challenge на Canon.
Конкурсът по фотография имаше за цел да подобри уменията на любителите фотографи, чиято тема беше „Светлина в тъмното“. Три от изображенията на Piotr бяха част от финалния списък на журито, а снимката му на виадукт, обвит в мъгла, чиято атмосфера е забележителна, беше избрана за победител от всички.
Piotr използва продължителна експонация, за да превърне светлината от фаровете на движещи се автомобили в криволичещи цветни ивици. Продължителната експонация означава снимане с ниска скорост на затвора, която може да варира от секунди до часове и води до размазване на движещите се обекти. Техниката не изисква специализиран фотоапарат или обектив, а резултатите са изненадващи. Освен за размазване от движението, продължителните експонации са подходящи и за увеличаване на светлината, която навлиза във фотоапарата, с цел намаляване на ISO чувствителността, което подобрява качеството на изображението.
Тук Piotr отново посещава местата, които вече е снимал, и предлага съвети за това как да направите подобни снимки със светлинни следи.
ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Заснемане на движение с продължителна експонация: съвети от победителя в конкурса Redline Challenge
1. Не снимайте през нощта
Здрачът е далеч по-подходящо време за заснемане на снимки със светлинни следи, отколкото посред нощ, тъй като небето е тъмно, но все пак има достатъчно цвят, за да ви предложи възможности за интересни снимки. Ако навън е наистина тъмно, снимката може да се получи прекалено тъмна, затова започнете да снимате, когато има достатъчно околна светлина, за да заснемете сгради, хълмове и други обекти от сцената. „Всичко се свежда до последните около 20 минути от „синия час“, казва Piotr. „Ако изпуснете момента, тъмните зони от снимката ще бъдат прекалено тъмни, а светлините прекалено светли, и няма да успеете да заснемете балансирана снимка.“
2. Направете проучване
Знам, че се подразбира, но все пак се уверете, че избраната от вас гледка е видима през сезона от годината, когато искате да снимате. През зимата дадено място може да изглежда подходящо за снимка, но не и през лятото, когато гледката е блокирана от дървета.
„Винаги е добре да намерите място, което се намира на високо, откъдето да снимате, тъй като това ще ви позволи да видите пътя ясно“, предлага Piotr. „Преди няколко години се върнах на това място в средата на лятото. Въпреки че можете да заснемете пътя под формата на сърце през нощта заради светлинните следи, сега това беше трудно да се види заради лозята. Оттогава насам са направили много подобрения. Има нова платформа за фотографи, на която има достатъчно място за поне 10 статива. Освен това са отрязали лозята, което бяха на преден план, така че красивата форма на пътя се вижда по-добре.“
3. Планирайте композицията си
Въпреки че ще снимате през нощта, е добре да настроите фотоапарата си през деня, така че да имате достатъчно време да композирате снимката си. „Когато искате да заснемете добра снимка, трябва да помислите за фона и предния план и за това какво ще включите в тях“, съветва Piotr.
„Също така е добра идея да заснемете светлините на колите така, че да водят погледа от предния план към фона. Най-добрата възможност да направите това е, ако имате достатъчно късмет да намерите S-образен път, който се вие през сцената, да речем, до църква или планина или подобна фокусна точка.“
4. Поддържайте изображенията си ясни
За да сте сигурни, че неподвижните обекти в изображението ви ще останат резки на снимката, ще трябва да закрепите фотоапарата на статив и да избягвате да го докосвате по време на експонацията. „Аз просто използвам двусекундната самоснимачка на фотоапарата си“, казва Piotr. „Така че просто проверявам композицията, натискам спусъка и две секунди по-късно експонацията започва.“
Гамата безогледални и DSLR фотоапарати на Canon предлага функция за самоснимачка. Piotr използва и функцията за заключване на огледалото в горна позиция, когато снима с DSLR фотоапарати, които имат тази функция. Веднъж активирана, тя заключва огледалото в горна позиция и забавя началото на експонацията, намалявайки шансовете за вибрации във фотоапарата, които влошават рязкостта на изображението „С безогледалните фотоапарати обаче нямате този проблем“, казва Piotr, „тъй като нямате огледало!“
5. Снимайте още по-дълго
Способността да контролирате продължителността на експонацията е от съществено значение. Всички EOS фотоапарати – от Canon EOS 4000D до Canon EOS 5D Mark IV – ви позволяват да снимате с експонация до 30 секунди. Режимът за приоритет на скорост (Tv) ви позволява да зададете точната продължителност на експонацията (скорост на затвора), като фотоапаратът автоматично настройва отвора на диафрагмата. След това можете да зададете ISO чувствителност според сцената.
Снимането в ръчен (M) режим ви дава контрол над отвора диафрагмата, за да постигнете и перфектно ниво на рязкост. За допълнително персонализиране на настройките гамата пълнокадрови безогледални фотоапарати на Canon, като Canon EOS RP, също така предлагат и режим за гъвкав приоритет (Fv). Това като цяло е напълно автоматичен режим, който ви позволява да контролирате скоростта на затвора, отвора на диафрагмата и/или ISO чувствителността по всяко време.
Ще трябва да използвате режим Bulb за експонации, по-дълги от 30 секунди. Някои EOS фотоапарати имат позиция „B“ на програматора, но при други трябва да изберете ръчен режим и да превъртите скоростта на затвора отвъд 30 секунди.
6. Настройване на експонацията
Въпреки че се нуждаете от относително продължителна експонация, за да заснемете светлините на колите като светлинни следи, които се вият в изображението, точната продължителност варира. Piotr обяснява: „Всичко зависи от вида на пътя и от интензивността на трафика. Обикновено, когато снимате магистрали, не се нуждаете от 30-секундна експонация, тъй като има много автомобили и светлинни следи. Но има някои не толкова оживени места, където ще ви свърши работа само много продължителна експонация
„Винаги се опитвам да използвам отвор на диафрагмата f/8 или f/11. Обикновено не е добре да се използва по широк от f/8, тъй като части от изображението могат да останат разфокусирани. Ако трябва да увеличите ISO до например ISO800, това е добре. Ако изображението съдържа повече шум, можете да коригирате това, когато го редактирате. При най-новите фотоапарати, като Canon EOS R5, който получих като награда, ISO800 е идеална настройка, която не причинява никакъв видим шум в изображението.“ ISO диапазонът на EOS R5 варира от ISO 100 до 51 200, така че ISO800 е относително ниска чувствителност, която осигурява отлично качество на изображението при слаба светлина.
7. Изберете правилното оборудване
Не е нужно да използвате професионален обектив от серията L, за да заснемате професионално изглеждащи снимки на светлинни следи. Компактен и лек обектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM или RF 35mm F1.8 Macro IS STM, ще бъде по-лесен за носене, като същевременно ще ви осигури ясни и детайлни снимки.
„Обикновено ще използвате доста малък отвор на диафрагмата, за да заснемете рязко изображение, така че не е задължително да имате обектив с голям максимален отвор на диафрагмата, като например f/1.8 или f/2.8“, казва Piotr. „Винаги използвам вариообективи, тъй като те дават повече възможности за композиране на сцената, но всъщност изборът на обектив не е толкова важен, колкото други аспекти, като например използването на статив и интензивността на трафика. Обективът просто трябва да заснема резки снимки, това е всичко!“
Това е всичко в общи линии. Заснемането на светлинни следи е чудесен начин да научите как да контролирате експонацията и да заснемате неща, които на пръв поглед не се виждат. Когато става въпрос за фотографското оборудване, няма нещо по-специално, което трябва да използвате, но възнаграждението от постигнатия резултат е впечатляващо – просто попитайте Piotr.
Посетете нашата страница Redline Challenge, за да видите подбраните материали, както и повече съвети и трикове от професионалистите.
Автор на текста Маркъс Хокинс
Свързани продукти
-
Безогледални фотоапарати
EOS R6
Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни. -
Обективи RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво. -
Обективи RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Макрообектив 35mm f/1.8 с бърз отвор на диафрагмата за широкоъгълна перспектива, близко фокусиране и хибриден IS. -
DSLR фотоапарати
EOS 5D Mark IV
Независимо какво снимате, можете да разчитате на безкомпромисно качество на изображението и професионални характеристики. -
Обективи за DSLR
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Предпочитан от тези, които не искат да носят повече от един обектив извън студиото, този обектив осигурява удивително качество на изображението с усъвършенствано стабилизиране на образа. -
Широкоъгълен обектив с фиксирано фокусно разстояние
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения.