Можете да попаднете на всякакви интересни места и зашеметяващи сцени, когато се разхождате навън. Но намирането на места, които заслужават да бъдат заснети, изисква отдаденост. Така че, когато намерите страхотно място, искате да му отдадете заслуженото. В тази статия ще разгледаме някои от най-често срещаните грешки в пейзажната фотография и начините за избягването им.
ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Топ съвети за заснемане на пейзажи
1. Композиция за заснемане не пейзаж: уловете детайли в предния план
Помислете как да допълните далечния пейзаж с някои по-близки детайли. Наричани често интерес към предния план, тези по-близки детайли могат да направят чудеса за композицията ви, водейки окото през сцената. В противовес на това скучният, празен преден план просто похабява голяма част от кадъра.
Когато търсите интерес към предния план, опитайте да използвате режим Live View и експериментирайте с позицията на фотоапарата, за да намерите най-добрия баланс между предния план и фона. Фотоапарат с подвижен екран, като Canon EOS RP, е удобен за снижаване до земята, което често е необходимо при композиране на скали и растения. Чрез включване на подобни обекти в предния план на сцената ви можете да създадете балансирана композиция. Но имайте също така предвид, че не всяка пейзажна снимка се нуждае задължително от интерес към предния план. Това е просто полезен композиционен способ, който можете да използвате, когато ви трябва.
2. Обективи за заснемане не пейзаж: не използвайте винаги широкоъгълен обектив
Широкоъгълните обективи ви позволяват да уловите цялата ширина на красива сцена, но не всеки кадър има нужда от широко зрително поле. Понякога приближаването на отдалечени детайли може да доведе до по-интересни пейзажни снимки. Стандартен вариообектив, като използвания тук Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM, има полезен диапазон на фокусното разстояние за начинаещи пейзажни фотографи. Нашите два примерни кадъра са заснети при всеки от краищата на диапазона от 24 до 105 mm, така че, ако тъкмо започвате да се занимавате с пейзажна фотография, този обектив е идеален. Когато дойде времето за надстройка, обективите от серия L, като Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, предлагат по-високо ниво на защита срещу метеорологични условия и по-голям максимален отвор на диафрагмата. Но за начинаещи фотографи стандартен вариообектив ще ви позволи да заснемате удивително детайлни сцени.
3. Светлина за заснемане не пейзаж: изберете момента от деня
Светлината, при която снимате, е творчески избор, тя добавя атмосфера и това може да издигне пейзажните снимки на следващо ниво. Класическа грешка е да се заснемат пейзажи при ярка слънчева светлина. Макар че това може да е добре за постигане на наситени цветове, обикновено резултатът е пейзажи с твърде силен контраст. Вижте разликата между тези две изображения. Първото е заснето при пряка слънчева светлина. То улавя сцената, но му липсва атмосфера. Детайлите в дървото разсейват вниманието, има грозна ивица сянка по долния край на кадъра и дори сянка на невнимателния фотограф. Заснемането на същата сцена по-късно през деня, когато дървото е на сянка, създава пейзаж с по-малко детайли, но повече атмосфера. Сега небето има цвят, дървото очертава наситен силует и далечният мъглив пейзаж изглежда по-драматично.
4. Подравняване: изправете хоризонта
Има няколко начина да осигурите подравнен хоризонт, докато снимате. Активирайте режима Live View и използвайте координатна мрежа 3 х 3, за да подравните хоризонта. Ако използвате статив, в закрепващата глава може да има полезен нивелир. Дори с тези помощни средства понякога може да ви се наложи да коригирате изображение, което не е хоризонтално. Това е доста лесно с Canon Digital Photo Professional. Просто използвайте плъзгача за ъгъл в настройките на инструмента за изрязване, за да коригирате наклона.
5. Останете на фокус: запазете рязкостта на предния и задния план
Често при пейзажната фотография целта е да уловите сцената изцяло фокусирана от предния до задния план, за да покажете максимално много детайли. Това се нарича максимална дълбочина на рязкост. За да го постигнете, трябва да зададете малък отвор на диафрагмата (голямо f-число). Примерите по-горе демонстрират разликата между заснемането на пейзаж с голям и с малък отвор на диафрагмата.
В първото изображение тук е използван отвор на диафрагмата f/4. Дървото на преден план е рязко фокусирано, но сцената отзад е омекотена. Във втория кадър по-малкият отвор на диафрагмата от f/16 улавя както предния, така и задния план по-ясно. Ако целта е да изолирате ключова особеност на пейзажа, голям отвор на диафрагмата може да е много полезен, но през повечето време малък отвор на диафрагмата и максимална дълбочина на рязкост са за предпочитане. Лесен начин за настройване на отвора на диафрагмата за пейзажи е да използвате режим AV, след което да зададете отвор на диафрагмата като например f/16. Следете скоростта на затвора – ако се намали значително, може да се наложи да използвате статив или да увеличите ISO светлочувствителността, за да избегнете размазване на изображенията.
За да получите възможно най-резки пейзажи, трябва също да снимате с оптималната настройка на вашия обектив. Общо правило е, че обективът е най-рязък на две f-стъпки от неговия най-широк отвор на диафрагмата. Така че, ако използвате обектив, чийто най-широк отвор на диафрагмата е f/2.8, неговата оптимална настройка ще бъде около f/5.6.
Често срещан проблем за пейзажните фотографи е, че можете да фокусирате нещо на преден план, но рискувате всичко отзад да бъде разфокусирано. Обратно на това, ако фокусирате детайли във фона, предният план се разфокусира. Използването на хиперфокално фокусиране ви помага да заснемете рязко по-голямата част от кадъра чрез намиране на най-близката точка, върху която можете да фокусирате и да запазите фона приемливо рязък. Тази техника не е толкова сложна, колкото звучи, а калкулаторът за дълбочина на рязкост (DOF) и хиперфокално разстояние в приложението Photo Companion върши цялата трудна работа вместо вас.
6. Ъгли за заснемане на пейзаж: не снимайте всичко от нивото на очите
Обичайно е да снимате от нивото на очите, но това не винаги води до най-интересния кадър. Опитайте да позиционирате фотоапарата високо горе или ниско долу, за да експериментирате с различни височини – може да откриете по-интересни ъгли. Отраженията например често изглеждат по-добре, ако фотоапаратът се държи ниско над водата. Ще ви е от полза, ако фотоапаратът ви има подвижен екран, като например Canon EOS RP, тъй като това ви позволява да композирате от удобна височина, докато държите фотоапарата ниско до земята или високо над главата ви.
Написано от James Paterson
Свързани продукти
-
Безогледални фотоапарати
EOS R8
Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции. -
Обективи RF
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Малък и лек вариообектив от серия RF 24-50mm, който можете да използвате всеки ден за пътувания, пейзажи и други. -
Безогледални фотоапарати
EOS RP
Малък, лек и интуитивен пълнокадров безогледален фотоапарат, идеален за пътуване и всекидневна фотография. -
Обективи RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво. -
Обективи RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Макрообектив 35mm f/1.8 с бърз отвор на диафрагмата за широкоъгълна перспектива, близко фокусиране и хибриден IS. -
Безогледални фотоапарати
EOS R
Пълнокадров безогледален фотоапарат, който създава нови творчески възможности за фотографи и видеографи. -
Широкоъгълен обектив с фиксирано фокусно разстояние
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения. -
Вариообектив с ултраширок ъгъл
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение.