Най-добрите обективи от базов клас за пейзажна фотография

От широки, обширни гледки до живописни детайли в близък план – има рентабилен обектив с фиксирано фокусно разстояние или вариообектив за всяка пейзажна сцена.
Дървен кей над езеро, заобиколено от планини. Облаците отгоре се отразяват от повърхността на езерото.

Необятните пейзажни гледки могат да бъдат невероятно красиви. Те обаче често губят част от въздействието си, когато са заснети с фотоапарат, за разлика от това, което окото вижда в действителност. Има две основни причини за това. Първо, човешкото зрение има хоризонтален зрителен ъгъл около 210°. За сравнение, стандартният вариообектив обхваща само до около 75° или по-малко. Второ, очите ви естествено ви показват 3D изглед на всеки пейзаж, докато фотографското изображение е двуизмерно.

Добрата новина е, че с правилния избор на обектив и правилна фотографска техника можете лесно да компенсирате и двата проблема. Наред с това Canon предлага набор от бюджетни вариообективи и обективи с фиксирано фокусно разстояние, които предоставят отлични характеристики и качество на изображението. Нека погледнем по-отблизо, като започнем с това как вашият фотоапарат влияе на избора на обектив.

APS-C размер в сравнение с пълен кадър за пейзажна фотография

Панорамна гледка на силуета на града в слънчев ден, направена с помощта на режима за панорамна снимка на Canon EOS R10.

Някои фотоапарати от системата EOS R, като например Canon EOS R7 и EOS R10, имат режим за панорамна снимка, който създава „съшити“ панорамни изображения директно във фотоапарата. При EOS R7 тази функция е допълнително подобрена от функцията за автоматично нивелиране, която използва вградения стабилизатор на образа на фотоапарата (IBIS) за автоматично поддържане на хоризонтално ниво. Заснето с Canon EOS R10 и с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 45 mm, 1/500 s, f/7,1 и ISO100.

Фотоапаратът, който използвате за снимане на пейзажи, ще повлияе на избора ви на обектив, така че първо нека да разгледаме разликите между пълнокадровите и APS-C фотоапаратите за пейзажна фотография. При един и същ брой мегапиксели пълнокадровите фотоапарати имат фотодиоди с по-голяма площ, които са еквивалентни на отделните пиксели. С пълнокадрови фотоапарати, като Canon EOS R6 Mark II, можете да очаквате по-голям динамичен диапазон за запазване на детайлите в ярките и тъмните зони. Друг бонус е намаляването на шума в изображението заедно с по-добро запазване на фините детайли, ако трябва да увеличите ISO настройката в условия на слаба светлина.

От своя страна, фотоапаратите с APS-C сензор, като Canon EOS R10 и EOS R7, имат коефициент на изрязване 1,6x, който за всяко „ефективно“ фокусно разстояние дава по-голяма дълбочина на рязкост в сравнение с действителното фокусно разстояние. Това може да бъде полезно за поддържане на еднакво резки зони на преден и заден план в пейзажни изображения. Добър съвет за разширяване на дълбочината на рязкост с всеки фотоапарат е фокусирането върху точка, разположена на около една трета от разстоянието до зоната от пейзажа, която е обхваната в кадъра. Приложението Canon Photo Companion включва калкулатор за дълбочина на рязкост и хиперфокално разстояние, който може да ви помогне да гарантирате, че по-голямата част от вашия кадър ще остане рязка.

Какъв тип обектив е най-подходящ за пейзажни снимки?

Големи скали на плаж, тъмни на фона на розовия оттенък на пясъка и морето, заснети с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM.

Стандартен вариообектив, като Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, може да улови голяма част от пейзажа, но показва своята същност, когато кадрирате композиция около по-малка площ, като води до драматични резултати. Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 18 mm, 3,2 s, f/11 и ISO 200.

За класически обширни пейзажни изображения, които улавят широка гледка, големи драматични небеса и отражения в езера, ще ви е необходим широкоъгълен обектив, който ви позволява да поберете повече в кадъра, за да създадете допълнителен акцент и драматизъм.

Широкоъгълните обективи обаче не са единственият избор за снимане на пейзажи. Понякога си струва да бъдете избирателни и да кадрирате композицията си в сравнително малка част от пейзажа. Стандартен вариообектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, може да бъде всичко, от което се нуждаете в тези ситуации, когато снимате с пълнокадров фотоапарат, като например Canon EOS R6 Mark II. Същото важи и за използването на Canon RF-S 18-45 mm F4.5-6.3 IS STM върху APS-C тяло, като Canon EOS R7. В широкоъгълния край на неговия много гъвкав диапазон на вариото все пак ще можете да обхванете доста голяма част от пейзажа.

Може да е трудно да изберете между вариообектив или обектив с фиксирано фокусно разстояние за снимане на пейзажи. И двата имат какво да предложат. Когато снимате пейзажи, неща като стени, огради и плетове, ръбове на скали, реки и езера може да блокират пътя ви, а трудният терен може да ви спре. Възможността за компенсиране на неудобна позиция за снимане с просто завъртане на пръстена на вариото може да бъде безценна.

Подобно на повечето неща обаче „вариообектив спрямо обектив с фиксирано фокусно разстояние“ не е едностранен аргумент. Много професионални пейзажни фотографи предпочитат да снимат с обективи с фиксирано фокусно разстояние. Фиксираното фокусно разстояние наистина може да ви помогне да се съсредоточите върху композицията, като се движите, за да получите идеалното разположение, при което елементите на преден план, среден план и заден план се съчетават най-добре. По-честата смяна на позицията също така ви дава допълнителна възможност за откриване на нови гледки за снимане и различни начини да ги заснемете.

Пейзажно изображение на красив залив, обграден от зеленина и тюркоазено синя вода, заснето от високо.

С компактен и лек обектив, като Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, ще откриете, че можете да ходите на преходи или да се изкачвате до места, които иначе биха били недостъпни, и да откриете още по-магически възможности за снимане, като например това впечатляващо изображение на плаж. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 24 mm, 1/200 s, f/11 и ISO100.

Размерът и теглото са важни при избора на пейзажен обектив. Лекият обектив се отплаща подобаващо. Всички компактни ултраширокоъгълни обективи в това ръководство имат впечатляващо компактна и лека конструкция. Можете да се отправите на еднодневно пътешествие, за да снимате пейзажни снимки, като вземете със себе си фотоапарат и само един или два от тези обективи в малка чанта, и няма да ви тежат.

Друго нещо, което помага да се намали теглото, е, че няма да имате нужда от статив, който често се смята за основен в традиционната пейзажна фотография. Повечето от представените обективи включват високоефективен оптичен стабилизатор на образа (IS), чиято производителност се подобрява още повече, когато работи заедно с вградения стабилизатор на образа (IBIS) във фотоапарати като Canon EOS R6 Mark II и EOS R7. Ще откриете, че можете да снимате без статив дори по време на „синия час“ по здрач и пак да получавате неизменно резки снимки.

Най-добрият обектив за начинаещи в пейзажната фотография: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Пейзажно изображение на малък град, построен в склона на хълм на фона на океана, заснето с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Побирайки широк диапазон на вариото в малки размери, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM разполага с оптичен IS за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора и пръстен за фокусиране/управление, на който можете да зададете различни функции, като например компенсация на експонацията, когато снимате в режим на автофокус. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 105mm, 1/320 s, f/11 и ISO100.

Екстериорът на малък цветарски магазин с множество изложени букети, заснет с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Снимането в широкоъгълния край на диапазона на вариото на Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ви позволява да уловите всички детайли в този колоритен градски пейзаж, когато нямате възможност да се отдалечите повече. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 26mm, 1/125 s, f/6.3 и ISO100.

От епични гледки до дребни детайли и всичко останало – един универсален вариант като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ще ви позволи да видите цялата история. Той предлага широкоъгълни възможности при най-късото си фокусно разстояние. При стандартни фокусни разстояния от около 35-50mm ще получите много естествена перспектива, която дава добро усещане за пространството, разстоянието и връзката между преден и заден план. В дългофокусния край на диапазона на вариото фокусните разстояния на телеобектив създават ефект на компресиране на перспективата, карайки зоните на преден и заден план да изглеждат по-близо една до друга. Това е обратното на ефекта, който получавате с широкоъгълен обектив, и може да допринесе за създаване на интересен алтернативен щрих в творческата пейзажна фотография.

Най-добрите широкоъгълни обективи от базов клас за пейзажи: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

Малка лодка, осветена от блясъка на залязващото слънце, заснета с обектив Canon RF 16mm F2.8 STM. Крайбрежната линия на преден план води окото на зрителя в кадъра.

Пътеките, реките, линиите на дърветата и други обекти, които преминават от преден към заден план, като силуета на бреговата линия на това изображение, могат да помогнат на зрителя да се ориентира в снимката. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 16mm F2.8 STM при 1/200 s, f/11 и ISO200.

Подобна на замък структура с обширна територия на синьо небе и планински фон, заснета с обектив Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM.

Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM предоставя наистина обширни зрителни ъгли на фотоапарати с формат APS-C, като EOS R10 и EOS R7. Изживяването при снимане много по-точно възпроизвежда зрителното поле, което виждате със собствените си очи. Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM при 10 mm, 1/320 s, f/10 и ISO 200.

Преминаването към ултраширокоъгълния Canon RF 16mm F2.8 STM ви дава изцяло нов поглед към пейзажите, тъй като снимането при 16mm увеличава зрителния ъгъл от 84° до малко над 108°, което е огромна разлика на практика.

Широкият зрителен ъгъл прави чудеса в пейзажната фотография, а корекцията във фотоапарата осигурява резултати без изкривяване. Той също така предлага ефективно фокусно разстояние от 25,6 mm, когато се използва с APS-C фотоапарат Canon EOS R10, но Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM предоставя още повече с „ефективен“ диапазон на вариото от 16 – 29 mm при пълнокадров фотоапарат. Той също е един от най-добрите обективи на Canon за заснемане на влогове, който ви позволява да говорите пред фотоапарата, докато заснемате голяма част от фона, за да включите и средата около вас, което го прави идеален за пейзажни и туристически влогове.

Със своя прибиращ се дизайн Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM е малък и лек ултраширокоъгълен вариообектив, който тежи само 150 g. За пейзажни фотографи с APS-C фотоапарати от EOS R системата това е идеалното допълнение към обектива от комплекта RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, осигуряващ безпроблемно подобрение на потенциала за широкоъгълно увеличение.

Допълнителни бонуси на Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM включват оптичен IS с 4 стъпки, който работи с всеки фотоапарат Canon от EOS R системата (можете да го използвате и на пълнокадрово тяло в APS-C режим на изрязване). Когато се монтира на фотоапарати като Canon EOS R7, които разполагат с IBIS, ефективността се повишава до 6 стъпки, което ви позволява да снимате уверено без статив в почти пълна тъмнина. Можете също така да превключите на режим на ръчно фокусиране и да снимате изключително близки планове с макроувеличение до 0,5x. Той е идеален за подчертаване на малки детайли, като единично цвете, и поставянето им на широк фон.

Широкоъгълните обективи могат да заснемат обширни пейзажи, но също така удължават перспективата, като всичко освен близките зони на преден план изглежда така, сякаш бързо се отдалечава в далечината. За да придадете 3D изглед на широкоъгълни пейзажни изображения, често е най-добре да изберете за акцент някакви обекти на преден план, които ще помогнат да насочите окото на зрителя в кадъра. Настройка на тесен отвор на диафрагмата от около f/11 до f/16 ще разшири дълбочината на рязкост, позволявайки ви да запазите всичко рязко – от близки обекти на преден план до далечния хоризонт.

Най-универсален широкоъгълен вариообектив за пейзажи: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Кадър с дълга експонация на осветени лилии и цветя, заснети с обектив с изключен IS, в който светлините изглеждат размазани.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM се възползва от стабилизатор на образа за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора за снимане без статив. Това изображение е заснето при слаба светлина с изключен IS. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 15 mm, 1/5 s, f/8 и ISO400.

Кадър с дълга експонация на осветени лилии и цветя, заснети с обектив с включен IS, в който светлините изглеждат резки.

Можете ясно да видите разликата в яснотата на снимката, когато оптичният IS е включен. Обективът работи съвместно с IBIS в EOS R6, за да подобри още повече резултатите. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 15 mm, 1/5 s, f/8 и ISO400.

Няма по-добър широкоъгълен вариообектив от Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM по отношение на универсалността за снимане с пълнокадров безогледален фотоапарат. За разлика от много широкоъгълни вариообективи този обектив е компактен и лек, тежи само 390 g и осигурява перфектен диапазон от фокусни разстояния за пейзажна фотография. Освен че ви предоставя изумително широк максимален зрителен ъгъл, той има 0,52x макро възможности за близки планове и IS за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора, което гарантира фокусирани снимки без статив дори при слаба светлина.

Обективът Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM за огледално-рефлексни APS-C фотоапарати също е много подходящ и ако сте нови в безогледалните фотоапарати, можете да използвате този обектив и с фотоапарати като Canon EOS R10 чрез адаптер Canon EF-EOS R.

Обективи с фиксирано фокусно разстояние за творческа пейзажна фотография: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM и Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Поле от бели цветя с жълти тичинки, растящи в дивата природа. В далечината се виждат планини и езеро.

От широкоъгълни снимки до изключително близки планове на дребни детайли в пейзажа – Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM се справя с всичко и е невероятно функционален за обектив с фиксирано фокусно разстояние. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/125 s, f/11 и ISO100.

Близък план на бели цветя с жълти тичинки, растящи в дивата природа. Цветята на преден план са на фокус, а тези зад тях са замъглени.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM осигурява 0,5x макро увеличение при най-късото разстояние на фокусиране (14 cm), като възпроизвежда малки обекти в половин реален размер върху сензора за изображения, а 5-стъпков IS намалява риска от трептене на фотоапарата. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/1000 s, f/4 и ISO100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM съчетава полезен зрителен ъгъл с широк отвор на диафрагмата f/1.8. Това може да помогне за запазване на високи скорости на затвора дори при слаба светлина, ако искате да замразите движението на листо и други пейзажни елементи, които се поклащат от бриза.

Широкият отвор на диафрагмата се съчетава добре с наистина късото минимално фокусно разстояние на обектива, за да се осигури малка дълбочина на рязкост. Това може да бъде чудесно за снимане на малки обекти на интерес в пейзажната сцена и изолирането им на разфокусиран фон, като същевременно се запазват всички красиви цветове на природата в цялостната сцена.

За по-умерен зрителен ъгъл със същите предимства не търсете друго освен Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Предлагайки изцяло естествена перспектива при снимане на пейзажи, той е особено ефективен за снимане без статив в екстремно близък план, тъй като можете да се възползвате от коефициента на макро увеличение от 0,5x на обектива. Широкият отвор на диафрагмата f/1.8 ви дава също и малка дълбочина на рязкост за близки планове, така че да можете ефективно да разфокусирате фона.

Зрелищната красота и драматизмът на един прекрасен пейзаж имат изключително много какво да предложат на всеки фотограф. С подходящия фотоапарат и обективи Canon ще можете да уловите пейзажите в цялата им прелест.

Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

  • RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Малък, лек вариообектив с ултраширок ъгъл с гъвкаво фокусно разстояние 10 – 18 mm, идеален за пътуване, заснемане на влогове и пейзажи.
  • RF 16mm F2.8 STM

    Компактен и ценово достъпен ултраширокоъгълен пълнокадров 16 mm обектив за серията EOS R, предназначен за влогъри и създателите на творческо съдържание.
  • RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения.
  • RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение.
  • RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво.
  • EOS R6 Mark II

    Снимки или видео, действие или портрет – комбинацията от производителност и качество на изображението на EOS R6 Mark II позволява на творчеството ви да се развихри
  • EOS R7

    Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето.
  • EOS R10

    Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C.

Свързани статии

Предизвикателство с пейзажен обектив

Професионалистката Verity Milligan споделя опита си в заснемането на творчески пейзажи с два леки обектива.

Топ съвети за пейзажи

Запознайте се с фотографските техники, които ще ви помогнат да повишите нивото на пейзажните си снимки.

Съвети за фотография на морски пейзажи

Научете как да заснемате зашеметяващи снимки на морски пейзажи с нашите професионални съвети за по-добра фотография на морски пейзажи.

Идеалният спътник при пътуване

Професионалният фотограф Martin Bissig предприема пътуване до Шри Ланка с EOS R10.