Необятните пейзажни гледки могат да бъдат невероятно красиви. Те обаче често губят част от въздействието си, когато са заснети с фотоапарат, за разлика от това, което окото вижда в действителност. Има две основни причини за това. Първо, човешкото зрение има хоризонтален зрителен ъгъл около 210°. За сравнение, стандартният вариообектив обхваща само до около 75° или по-малко. Второ, очите ви естествено ви показват 3D изглед на всеки пейзаж, докато фотографското изображение е двуизмерно.
Добрата новина е, че с правилния избор на обектив и правилна фотографска техника можете лесно да компенсирате и двата проблема. Наред с това Canon предлага набор от бюджетни вариообективи и обективи с фиксирано фокусно разстояние, които предоставят отлични характеристики и качество на изображението. Нека погледнем по-отблизо, като започнем с това как вашият фотоапарат влияе на избора на обектив.
Най-добрите обективи от базов клас за пейзажна фотография
APS-C размер в сравнение с пълен кадър за пейзажна фотография
Фотоапаратът, който използвате за снимане на пейзажи, ще повлияе на избора ви на обектив, така че първо нека да разгледаме разликите между пълнокадровите и APS-C фотоапаратите за пейзажна фотография. При един и същ брой мегапиксели пълнокадровите фотоапарати имат фотодиоди с по-голяма площ, които са еквивалентни на отделните пиксели. С пълнокадрови фотоапарати, като Canon EOS R6 Mark II, можете да очаквате по-голям динамичен диапазон за запазване на детайлите в ярките и тъмните зони. Друг бонус е намаляването на шума в изображението заедно с по-добро запазване на фините детайли, ако трябва да увеличите ISO настройката в условия на слаба светлина.
От своя страна, фотоапаратите с APS-C сензор, като Canon EOS R10 и EOS R7, имат коефициент на изрязване 1,6x, който за всяко „ефективно“ фокусно разстояние дава по-голяма дълбочина на рязкост в сравнение с действителното фокусно разстояние. Това може да бъде полезно за поддържане на еднакво резки зони на преден и заден план в пейзажни изображения. Добър съвет за разширяване на дълбочината на рязкост с всеки фотоапарат е фокусирането върху точка, разположена на около една трета от разстоянието до зоната от пейзажа, която е обхваната в кадъра. Приложението Canon Photo Companion включва калкулатор за дълбочина на рязкост и хиперфокално разстояние, който може да ви помогне да гарантирате, че по-голямата част от вашия кадър ще остане рязка.
Какъв тип обектив е най-подходящ за пейзажни снимки?
За класически обширни пейзажни изображения, които улавят широка гледка, големи драматични небеса и отражения в езера, ще ви е необходим широкоъгълен обектив, който ви позволява да поберете повече в кадъра, за да създадете допълнителен акцент и драматизъм.
Широкоъгълните обективи обаче не са единственият избор за снимане на пейзажи. Понякога си струва да бъдете избирателни и да кадрирате композицията си в сравнително малка част от пейзажа. Стандартен вариообектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, може да бъде всичко, от което се нуждаете в тези ситуации, когато снимате с пълнокадров фотоапарат, като например Canon EOS R6 Mark II. Същото важи и за използването на Canon RF-S 18-45 mm F4.5-6.3 IS STM върху APS-C тяло, като Canon EOS R7. В широкоъгълния край на неговия много гъвкав диапазон на вариото все пак ще можете да обхванете доста голяма част от пейзажа.
Може да е трудно да изберете между вариообектив или обектив с фиксирано фокусно разстояние за снимане на пейзажи. И двата имат какво да предложат. Когато снимате пейзажи, неща като стени, огради и плетове, ръбове на скали, реки и езера може да блокират пътя ви, а трудният терен може да ви спре. Възможността за компенсиране на неудобна позиция за снимане с просто завъртане на пръстена на вариото може да бъде безценна.
Подобно на повечето неща обаче „вариообектив спрямо обектив с фиксирано фокусно разстояние“ не е едностранен аргумент. Много професионални пейзажни фотографи предпочитат да снимат с обективи с фиксирано фокусно разстояние. Фиксираното фокусно разстояние наистина може да ви помогне да се съсредоточите върху композицията, като се движите, за да получите идеалното разположение, при което елементите на преден план, среден план и заден план се съчетават най-добре. По-честата смяна на позицията също така ви дава допълнителна възможност за откриване на нови гледки за снимане и различни начини да ги заснемете.
Размерът и теглото са важни при избора на пейзажен обектив. Лекият обектив се отплаща подобаващо. Всички компактни ултраширокоъгълни обективи в това ръководство имат впечатляващо компактна и лека конструкция. Можете да се отправите на еднодневно пътешествие, за да снимате пейзажни снимки, като вземете със себе си фотоапарат и само един или два от тези обективи в малка чанта, и няма да ви тежат.
Друго нещо, което помага да се намали теглото, е, че няма да имате нужда от статив, който често се смята за основен в традиционната пейзажна фотография. Повечето от представените обективи включват високоефективен оптичен стабилизатор на образа (IS), чиято производителност се подобрява още повече, когато работи заедно с вградения стабилизатор на образа (IBIS) във фотоапарати като Canon EOS R6 Mark II и EOS R7. Ще откриете, че можете да снимате без статив дори по време на „синия час“ по здрач и пак да получавате неизменно резки снимки.
Най-добрият обектив за начинаещи в пейзажната фотография: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
От епични гледки до дребни детайли и всичко останало – един универсален вариант като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ще ви позволи да видите цялата история. Той предлага широкоъгълни възможности при най-късото си фокусно разстояние. При стандартни фокусни разстояния от около 35-50mm ще получите много естествена перспектива, която дава добро усещане за пространството, разстоянието и връзката между преден и заден план. В дългофокусния край на диапазона на вариото фокусните разстояния на телеобектив създават ефект на компресиране на перспективата, карайки зоните на преден и заден план да изглеждат по-близо една до друга. Това е обратното на ефекта, който получавате с широкоъгълен обектив, и може да допринесе за създаване на интересен алтернативен щрих в творческата пейзажна фотография.
Най-добрите широкоъгълни обективи от базов клас за пейзажи: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM
Преминаването към ултраширокоъгълния Canon RF 16mm F2.8 STM ви дава изцяло нов поглед към пейзажите, тъй като снимането при 16mm увеличава зрителния ъгъл от 84° до малко над 108°, което е огромна разлика на практика.
Широкият зрителен ъгъл прави чудеса в пейзажната фотография, а корекцията във фотоапарата осигурява резултати без изкривяване. Той също така предлага ефективно фокусно разстояние от 25,6 mm, когато се използва с APS-C фотоапарат Canon EOS R10, но Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM предоставя още повече с „ефективен“ диапазон на вариото от 16 – 29 mm при пълнокадров фотоапарат. Той също е един от най-добрите обективи на Canon за заснемане на влогове, който ви позволява да говорите пред фотоапарата, докато заснемате голяма част от фона, за да включите и средата около вас, което го прави идеален за пейзажни и туристически влогове.
Със своя прибиращ се дизайн Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM е малък и лек ултраширокоъгълен вариообектив, който тежи само 150 g. За пейзажни фотографи с APS-C фотоапарати от EOS R системата това е идеалното допълнение към обектива от комплекта RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, осигуряващ безпроблемно подобрение на потенциала за широкоъгълно увеличение.
Допълнителни бонуси на Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM включват оптичен IS с 4 стъпки, който работи с всеки фотоапарат Canon от EOS R системата (можете да го използвате и на пълнокадрово тяло в APS-C режим на изрязване). Когато се монтира на фотоапарати като Canon EOS R7, които разполагат с IBIS, ефективността се повишава до 6 стъпки, което ви позволява да снимате уверено без статив в почти пълна тъмнина. Можете също така да превключите на режим на ръчно фокусиране и да снимате изключително близки планове с макроувеличение до 0,5x. Той е идеален за подчертаване на малки детайли, като единично цвете, и поставянето им на широк фон.
Широкоъгълните обективи могат да заснемат обширни пейзажи, но също така удължават перспективата, като всичко освен близките зони на преден план изглежда така, сякаш бързо се отдалечава в далечината. За да придадете 3D изглед на широкоъгълни пейзажни изображения, често е най-добре да изберете за акцент някакви обекти на преден план, които ще помогнат да насочите окото на зрителя в кадъра. Настройка на тесен отвор на диафрагмата от около f/11 до f/16 ще разшири дълбочината на рязкост, позволявайки ви да запазите всичко рязко – от близки обекти на преден план до далечния хоризонт.
Най-универсален широкоъгълен вариообектив за пейзажи: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Няма по-добър широкоъгълен вариообектив от Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM по отношение на универсалността за снимане с пълнокадров безогледален фотоапарат. За разлика от много широкоъгълни вариообективи този обектив е компактен и лек, тежи само 390 g и осигурява перфектен диапазон от фокусни разстояния за пейзажна фотография. Освен че ви предоставя изумително широк максимален зрителен ъгъл, той има 0,52x макро възможности за близки планове и IS за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора, което гарантира фокусирани снимки без статив дори при слаба светлина.
Обективът Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM за огледално-рефлексни APS-C фотоапарати също е много подходящ и ако сте нови в безогледалните фотоапарати, можете да използвате този обектив и с фотоапарати като Canon EOS R10 чрез адаптер Canon EF-EOS R.
Обективи с фиксирано фокусно разстояние за творческа пейзажна фотография: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM и Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM съчетава полезен зрителен ъгъл с широк отвор на диафрагмата f/1.8. Това може да помогне за запазване на високи скорости на затвора дори при слаба светлина, ако искате да замразите движението на листо и други пейзажни елементи, които се поклащат от бриза.
Широкият отвор на диафрагмата се съчетава добре с наистина късото минимално фокусно разстояние на обектива, за да се осигури малка дълбочина на рязкост. Това може да бъде чудесно за снимане на малки обекти на интерес в пейзажната сцена и изолирането им на разфокусиран фон, като същевременно се запазват всички красиви цветове на природата в цялостната сцена.
За по-умерен зрителен ъгъл със същите предимства не търсете друго освен Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Предлагайки изцяло естествена перспектива при снимане на пейзажи, той е особено ефективен за снимане без статив в екстремно близък план, тъй като можете да се възползвате от коефициента на макро увеличение от 0,5x на обектива. Широкият отвор на диафрагмата f/1.8 ви дава също и малка дълбочина на рязкост за близки планове, така че да можете ефективно да разфокусирате фона.
Зрелищната красота и драматизмът на един прекрасен пейзаж имат изключително много какво да предложат на всеки фотограф. С подходящия фотоапарат и обективи Canon ще можете да уловите пейзажите в цялата им прелест.
Написано от Matthew Richards