МАКРОФОТОГРАФИЯ

Открийте скрития свят на насекомите

Открийте тайния живот на малките създания със съветите на експерта по макро фотография – Pierre Anquet.
Макро снимка на кафяв скачащ паяк.

„Преди да започна да се занимавам с макрофотография, не бях особено голям почитател на насекомите“, споделя френският фотограф Pierre Anquet. „Но сега смятам, че те са изключително красиви, ако отделите нужното време, за да ги погледнете отблизо.“

„Започнах като фотограф на пейзажи и портрети, но, след като видях видео на професионалния макрофотограф Thomas Shahan, представите ми за фотография се преобърнаха и се влюбих в макрофотографията“, казва той.

Невероятните снимки в близък план може да изглеждат така, сякаш са заснети от професионалисти, разполагащи с най-скъпото оборудване, а всъщност може да се постигнат и с не толкова скъпо оборудване. Можете да експериментирате с фокусирането в близък план, като използвате обектива от комплекта на фотоапарата, преди да закупите специален макрообектив.

1. Снимайте креативно в близък план с обектива от комплекта на фотоапарата

Богомолка, висяща от листо.

При заснемането на макро снимки е важно не това колко сте близо до обекта, а нивото на увеличение. „Ако искате да заснемете макро снимки, но нямате бюджет за макрообектив, можете да използвате този вариообектив и да направите някои наистина интересни снимки“, казва Pierre. Заснето с EOS 90D с обектив EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM при 55mm, 1/3200 s, f/5,6 и ISO640. © Pierre Anquet

Въпреки че истинските макрообективи предлагат невероятно увеличение, стандартните вариообективи могат да фокусират достатъчно близо за заснемане на страхотни снимки на някои по-големи насекоми.

„За тези кадри намерих вид богомолка, която се нарича Емпузи“, обяснява Pierre. „Тя е дълга около 3 – 4 cm, което означава, че запълва целия кадър, за който използвах обектив Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM. Най-голямото предизвикателство ще бъде да се доближите достатъчно близо до насекомото, за да направите снимката – бих ви посъветвал да се събудите рано, тъй като сутрин те са по-малко активни.“

Обективите EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM и EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM имат вградени макро светкавици, осигуряващи интересни и креативни светлинни ефекти, които преди това са били запазена територия на професионалистите, а сега са в ръцете на начинаещите.

Като алтернатива на автоматичното фокусиране Pierre използва максимално увеличение, като задава настройка за максимално фокусно разстояние на обектива, превключва към режим на ръчно фокусиране и завърта пръстена за фокусиране в позицията за минимално разстояние за фокусиране на обектива, след което внимателно премества фотоапарата назад и напред, за да фокусира ясно обекта.

Pierre предпочита да снима без статив, но в случая с макрофотографията той може да е от полза, защото всяко заклащане на фотоапарата е доловимо. „Те са прекалено големи и пречат. Обективът 18-55mm е идеален за снимане без статив, защото е много малък и стабилизаторът на образа е много полезен.“

2. Опознайте макрообектива

Близък план на оранжево-кафяв паяк на клон.

Pierre е използвал обектив EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, за да заснеме скачащ паяк: „Беше по-малък от богомолката, но това ми позволи да включа по-голяма част от фона в кадъра.“ Заснето с EOS 90D с обектив EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/250 s, f/8 и ISO500. © Pierre Anquet

Макро снимка на богомолка, висяща на клон.

Pierre използва наслагване на фокуса за някои от снимките си. „Най-големият брой снимки, които направих за едно наслагване на фокуса, беше 28. Богомолката беше на клон и аз исках да фокусирам цялото насекомо. Заснемайки множество снимки и движейки фотоапарата успях да фокусирам главата, краката и тялото.“ Заснето с EOS 90D с обектив EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/250 s, f/9 и ISO200. © Pierre Anquet

Компактен и рязък обектив като Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM е едно добро начало в света на макрофотографията. Той предлага заснемане в реален размер (увеличение 1x) при минималното си разстояние за фокусиране, което означава, че детайлите ще бъдат фокусирани върху сензора на фотоапарата в техния реален размер.

Едно нещо, което трябва да имате предвид при снимането в близък план, е, че дълбочината на рязкост е плитка. Използването на по-малки отвори на диафрагмата, като f/11 и f/16, ще увеличи дълбочината на рязкост, но също така ще намали количеството на навлизащата през обектива светлина. Това води до по-ниски скорости на затвора, които може да причинят размазване на изображението, ако фотоапаратът или обектът се движи.

За да предотвратите това, можете да увеличите ISO чувствителността, за да осигурите по-кратка експонация. „С EOS 90D мога да стигна до ISO2000 без никакви проблеми. Но трябва да експонирате изображението правилно – ако се опитате да увеличите експонацията по-късно чрез софтуер, ще получите много шум.“

Макро снимка на главата на рогата цикада с капка вода отгоре.

Pierre препоръчва да използвате светкавица Speedlite за 3 – 5-кратно увеличение. „Основната светлина все още е от слънцето“, казва той. „Но светкавицата добавя малко повече светлина, за да накара обекта да се открои.“ Заснето с Canon EOS 60D (сега вече предшественик на Canon EOS 90D) с обектив Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo и светкавица Speedlite 430EX II при 1/250 s, f/10 и ISO400. © Pierre Anquet

Наслагване на фокуса е популярна техника, която макрофотографите използват за увеличаване на дълбочината на рязкост. Тя включва заснемане на последователност от еднакви снимки с ръчно преместване на позицията на фокуса за всяка една. След това фокусираните зони на всяка снимка могат да се комбинират чрез софтуер, за да се създаде снимка с по-голяма дълбочина на рязкост.

Canon EOS 90D има вградена функция за клин на фокуса, която заснема автоматично снимките, които са ви необходими за наслагване на фокуса в Canon Digital Photo Professional. „Необходима е практика“, обяснява Pierre. „Избирам режим за серия от снимки, ръчно фокусирам най-близката част на обекта и след това бавно придвижвам фотоапарата към насекомото, докато заснемам серия от снимки.“

3. Отвъд реалния размер със специализиран обектив

Макро снимка на скачащ паяк на земята.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo е уникален обектив, който ви позволява да снимате обекти с 5-кратно увеличение на реалния размер. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo при 1/250 s, f/9 и ISO800. © Pierre Anquet

Макро снимка на лицето на богомолка.

Обективът MP-E 65 mm е предлага голяма гъвкавост, споделя Pierre. „При 1-кратно увеличение можете да запълните кадъра с по-голямо насекомо, като пеперуда или цикада, а ако преминете към 5-кратно увеличение ще можете да снимате много малки насекоми.“ Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo при 1/160 s, f/8 и ISO2000. © Pierre Anquet

Прецизното фокусиране е от решаващо значение при работа с толкова голямо увеличение като 5x, тъй като всички грешки ще бъдат еквивалентно увеличени. За да постигне прецизност при заснемането на насекоми, Pierre наблюдава изображението, използвайки големия заден дисплей на Canon EOS 90D. „Мога да увеличавам ръчно и да виждам точно къде съм фокусирал“, казва той. „Първо завъртам пръстена на обектива, за да настроя увеличението, след това се приближавам към обекта и когато видя на екрана, че е перфектно фокусиран, заснемам снимката.“

Можете да започнете с макрофотографията, като снимате предмети у дома, независимо дали е шарка на килима, или растение на перваза на прозореца, преди да преминете към заснемане на детайлни снимки на насекоми.


Написано от Marcus Hawkins

Свързани продукти

  • Безогледални фотоапарати

    EOS R

    Пълнокадров безогледален фотоапарат, който създава нови творчески възможности за фотографи и видеографи.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R6

    Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни.
  • Макрообектив

    RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    Професионален RF макрообектив – RF 100mm F2.8L MACRO IS USM е идеален за заснемане на изображения в 1,4x реалния размер без статив и зашеметяващи портрети с качество от серията L.

Свързани статии