ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Забавлявайте се на открито: 5 техники за фотография на вода

От водопади с размазана от движението вода до падащи водни капчици, запознайте се тези топ пет съвета за заснемане на вода.
Малък водопад, преминаващ през скали и вливащ се в река, която пресича гъста зелена гора.

Ако се нуждаете от релаксираща почивка от ежедневието, водата вероятно е добра идея – от семеен ден на плажа до разходка в провинцията покрай живописна река, много хора се наслаждават на успокояващия ефект, който оказва водата в природата. Затова, независимо дали става въпрос за разбиващи се вълни, размазани пръски вода от водопад, или отражения върху повърхността на спокойно езеро, вероятно водата ще бъде част от снимките ви това лято. Но как можете да заснемете привличащи вниманието снимки на един толкова разнообразен и изпълнен с движение обект? Съществува изобилие от творчески възможности, с които можете да подобрите летните си снимки.

Тези пет техники за фотография на вода ще ви помогнат да издигнете снимките си на следващо ниво, независимо дали пътувате през лятото, или разглеждате обекти, които са близо до дома ви през по-студените месеци.

1. Как да снимате отражения във водата

Мъж, държащ фотоапарата си над главата, за да заснеме наблюдателен пост на брега.

Експериментирайте с височината на фотоапарата, когато композирате снимка на отражение: високият ъгъл може да го покаже по-ясно, а ниският ъгъл може да ви приближи до повърхността за по-динамичен изглед.

Плажен пейзаж, заснет с наблюдателен пост, отразен във водата.

Може би най-фотогеничният аспект на водата е отразяващото й качество. Заснето с Canon EOS R6 и обектив Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM при 31 mm, 1 s, f/16 и ISO100.

Голяма неподвижна водна повърхност е идеална за заснемане на ясни отражения, които са чудесен начин да добавите интерес към иначе обикновен пейзаж. Оглеждайте се за водни пространства, когато сте навън – течащите потоци ще ви дадат по-абстрактни отражения, а неподвижната повърхност на някоя локва може да създаде по-спокойно и по-огледално отражение. Ако търсите точно това, осигурете си закрито място или изчакайте, докато вятърът отслабне, преди да снимате.

Задаването на режим на фотоапарата „Приоритет на бленда“ (Av) ви позволява да зададете отвора на диафрагмата, докато фотоапаратът автоматично настройва скоростта на затвора за постигане на правилна експонация. За да гарантирате, че както предният план, така и отразените детайли в далечината остават резки, изберете малък отвор на диафрагмата и използвайте калкулатора за дълбочина на рязкост (DOF) и хиперфокално разстояние на приложението Photo Companion. Използването на хиперфокално фокусиране ви помага да заснемете рязко по-голямата част от кадъра чрез намиране на най-близката точка, върху която можете да фокусирате и да запазите фона приемливо рязък.

Като алтернатива на малкия отвор на диафрагмата опитайте да използвате много широк отвор на диафрагмата, за да разфокусирате или предния план, или отражението за постигане на абстрактен ефект.

2. Как да заснемате водопади

Снимка на преекспониран водопад с размазване от движението.

Ще ви е необходима продължителна експонация, за да придадете на падащата вода зашеметяващо усещане за движение. Заснето с Canon EOS 850D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM при 64mm, 15 сек, f/20 и ISO100.

Фотограф, стоящ пред река и водопад, с фотоапарата си на статив.

Филтрите за неутрална наситеност (ND) са чудесни за намаляване на навлизащата през обектива светлина, но могат и да затруднят гледането през визьора. За да се справите с това, използвайте режим Live View, за да композирате снимката и фокусирате, след което задайте двусекундна самоснимачка, за да предотвратите заклащането на фотоапарата.

Когато при следващия си излет забележите бушуващ водопад, който искате да заснемете, възползвайте се максимално, като добавите филтър за неутрална наситеност (ND) към настройките на фотоапарата. Филтрите ND намаляват количеството светлина, което навлиза през обектива на фотоапарата, с определен брой стъпки (нива), което ви дава повече свобода при избора на скорост на затвора. 6-стъпковият ND филтър е идеален за водопади и може би е най-добрият филтър за размазване на движението на вода. Преди да започнете да снимате, проучете движението на водопада и забележете къде водата се разпенва в основата, тъй като това е зоната, която ще образува красиво размазани ивици.

За лесна настройка поставете фотоапарата в ръчен (M) режим с достатъчно малък отвор на диафрагмата, за да осигурите голяма дълбочина на рязкост, задайте ISO100, след което регулирайте скоростта на затвора, докато постигнете правилна експонация. След това поставете ND филтъра и съответно коригирайте скоростта на затвора. Всяка следваща стъпка (ниво) на ND филтъра ви позволява да удвоите времето на експонация. Методът на броене на щракванията може да бъде полезен за преизчисляването, тъй като две или три щраквания на селектора за скорост на затвора правят една стъпка (в зависимост от настройките за стъпки, зададени чрез менюто на фотоапарата).

3. Как да заснемете гладко море

Мъж коленичи до фотоапарат и статив на покрит с камъни плаж.

Сдвояването на фотоапарата с приложението Canon Camera Connect ви позволява да стартирате и спирате продължителните експонации в режим Bulb (B) чрез телефона си, което означава, че можете да задействате затвора толкова дълго, колкото искате.

Снимка с продължителна експонация на морето с размазани при скалите на бреговата линия вълни при залез слънце.

При експонации с продължителност до минута можете да уловите поразително млечно размазване на вълните в морето и нежно движение в облаците. Заснето с Canon EOS 850D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM при 24 mm, 2,5 сек, f/16 и ISO100.

Разходката по живописен бряг е едно от най-големите удоволствия през лятото и нещо, което ще се радвате да заснемете за албума си. Но докато океанът може да бъде една от най-зрелищните природни забележителности, неравната повърхност на водата понякога може да изглежда разпиляна, когато е заснета на снимка. Ако използвате продължителна експонация за размазване на движението при заснемане на морето, можете да превърнете пенестата вода в копринено гладка повърхност без детайли. Ако снимате през деня, ще ви трябва ND филтър със сила от 10 – 16 стъпки, който да намали проникващата през обектива светлина. Привечер може да се нуждаете от по-слаб ND филтър или да не се нуждаете изобщо от него – пробвайте да се разходите рано сутрин, ако искате да проверите това, и се насладете на спокойствието да имате плажа почти само за себе си, докато правите настройки за снимката.

4. Как да снимате разбиващи се вълни

Фотограф, коленичил на скалите до разбиващи се вълни, със статив и фотоапарат.

Може да е трудно да прецените точния момент, в който да снимате вълните, така че задайте режим за високоскоростна серия от снимки и заснемете бърза серия от снимки, докато вълните се разбиват.

Малки вълни се разбиват в скали на брега.

Нищо не може да покаже величествената сила на водата по-добре от разбиващата се вълна – експериментирайте с различни скорости на затвора, за да променяте изгледа на заснетото изображение. Заснето с Canon EOS 850D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM при 27 mm, 1/20 s, f/25 и ISO100.

Ако искате да замразите драматично движението на морето, ще ви е необходима висока скорост на затвора от около 1/500 сек. От друга страна по-ниската скорост на затвора ще пресъздаде усещане за движение, като трансформира пръските и капките в удивителни омекотени ивици. Опитайте да поставите фотоапарата си в режим „Приоритет на скорост“ (Tv) и да намалите скоростта на затвора на около 1/20 сек. при ISO100. При тази скорост на затвора е най-добре да използвате статив, но можете да снимате, като държите фотоапарата в ръце, докато стоите неподвижни.

Ако разполагате с обектив със стабилизатор на образа или с фотоапарат EOS R5 или R6 с вграден стабилизатор на образа и използвате широкоъгълен обектив, следвайки „реципрочното“ правило, 1/20-секундна експонация може да бъде заснета без статив с 20 mm обектив.

5. Как да „замразите“ водните капки

Мъж държи фотоапарата си над чаша вода, поставена пред син лист, докато прави снимка на падаща отгоре водна капка.

Позиционирането на светкавицата зад син ацетатен филтър създава цветни отражения във водата.

Водна капка пада и създава вълнички.

Макрообектив, като RF 35mm F1.8 Macro IS STM, който James използва за заснемане на тази снимка, ви позволява да снимате водни капки в близък план с фини детайли. Фокусирайте ръчно предварително на мястото, на което ще падне капката. Заснето с Canon EOS RP и обектив RF 35mm F1.8 Macro IS STM 2 s, f/16 и ISO100.

За съжаление времето невинаги е на наша страна. Ако случаят е такъв, винаги можете да практикувате фотография на вода по-близо до дома си, а водните капки могат да изглеждат невероятно, когато се гледат отблизо. За да заснемете падането на водни капки, ще трябва да използвате външна светкавица, като например Canon Speedlite EL-100, и да снимате на тъмно място. По този начин можете да използвате времетраенето на светкавицата (продължителността на светлинния импулс), за да замразите движението, докато капката се удря във водната повърхността под нея.

Упражнявайте техниката, като поставите капкомер или спринцовка над чаша вода и използвате светкавица, която да освети капката отзад. Поставете фотоапарата в ръчен (M) режим при f/8, ISO100 и задайте скорост на затвора приблизително две секунди. Стартирайте експонацията, пуснете капката, след което или задействайте светкавицата ръчно, когато капката се удари в повърхността, или използвайте дистанционно задействане, за да се задейства светкавицата автоматично. Това е предизвикателство за вашите фотографски умения и техники за осветяване, но резултатите могат да бъдат зашеметяващи.

Написано от James Paterson

Свързани продукти

Свързани статии