За да разберете експонацията, може да е полезно да мислите за фотоапарата си като за инструмент за събиране на светлина. Експонацията е просто количеството светлина, което позволяваме да навлезе във фотоапарата. Ако навлезе твърде малко светлина, тогава изображението ще бъде тъмно или недоекспонирано. Ако светлината е твърде много, изображението може да стане прекалено ярко или преекспонирано.
Околната светлина се отразява от обекти и повърхности в сцената и обективът я насочва през фотоапарата към сензора – така се създава изображението. В автоматичен режим или режим за сцена фотоапаратите Canon са много добри в определянето на оптималното количество светлина за балансирана експонация, но можем да имаме по-голяма творческа свобода, ако сами поемем контрола.
ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА
Как да контролирате експонацията
Отвор на диафрагмата
Има три фактора, които ни позволяват да контролираме експонацията, известни като триъгълник на експонацията. Първо започваме с отвора на диафрагмата, който представлява размера на отвора в обектива, през който се пропуска светлината, и се измерва като f-число.
Всеки обектив предлага диапазон от отвори на диафрагмата – от голям до малък. Малките числа изразяват големи отвори на диафрагмата – например f/2.8 – пропускащи повече светлина и даващи по-малка дълбочина на рязкост (висока степен на разфокусиране отвъд фокусната точка). Големите числа изразяват малки отвори на диафрагмата – например f/16 – пропускащи по-малко светлина и даващи по-голяма дълбочина на рязкост (добре фокусирана сцена от предния план до безкрайност).
Скорост на затвора
Вторият фактор в нашия триъгълник на експонацията е скоростта на затвора, която определя времето, за което позволяваме на светлината да достига до сензора. Подобно на водата, преминаваща през крана, колкото по-дълго държим затвора отворен, толкова повече светлина преминава.
Високата скорост на затвора (сензорът е изложен на светлина за кратко време) може да бъде полезна за улавяне на високоскоростно действие, докато ниската скорост на затвора (сензорът е изложен на светлина за дълго време) може да се използва за креативни ефекти на размазване от движението, като например светлинни следи или рисуване със светлина.
ISO и шум
Третият фактор в нашия триъгълник на експонацията е ISO числото. То ни позволява да регулираме колко чувствителен е сензорът към светлина. По-малкото ISO число, като ISO100, води до по-качествени снимки. Високото ISO число прави сензора по-чувствителен, така че ще ви е необходима по-малко светлина за правилна експонация. Но компромисът тук е увеличеният шум в изображението и при много високо ISO число качеството на изображението ще започне да намалява.
Като правило е най-добре да използвате възможно най-ниското ISO, но съвременните фотоапарати Canon имат водещи в класа си характеристики при високо ISO, така че свободно можете да снимате до ISO1600 или повече и пак да заснемате красиви детайлни снимки при слаба светлина.
Триъгълник на експонацията
Трите ключови фактора на експонацията – отвор на диафрагмата, скорост на затвора и ISO – работят в комбинация, така че когато промените един фактор, трябва да го балансирате с друг, ако искате да запазите същата експонация, или да позволите на фотоапарата да извърши балансирането. Може да бъде полезно да мислите за тези фактори като за трите страни на триъгълник. Регулирайте една от страните, след което едната или и двете от другите две страни също трябва да се регулират, освен ако не се опитвате умишлено да увеличите или намалите нивата на експонация.
Например увеличаването на скоростта на затвора за „замразяване“ на динамично действие може да доведе до недоекспониране на вашата снимка. За да компенсирате, трябва да увеличите отвора на диафрагмата или ISO. Аналогично, намаляването на отвора на диафрагмата, за да постигнете фокус в цялата дълбочина, изисква намаляване на скоростта на затвора или на ISO. Започнете да мислите за експонацията по този начин и скоро ще разберете, че има много комбинации от настройки, които ще доведат до една и съща експонация на снимката, и имате творческата свобода да изберете правилната комбинация за вашия обект или сцена.
Режими на експонация
Вашият фотоапарат Canon ви улеснява, като предлага няколко режима на експонация, които ви позволяват да изместите триъгълника на експонация по един или друг начин. В режим на програма (P) вие контролирате ISO, а фотоапаратът избира както скоростта на затвора, така и отвора на диафрагмата. Използвайте режима за приоритет на скорост (Tv), при който можете да променяте скоростта на затвора, като същевременно оставите фотоапаратът да се погрижи за правилната експонация. По подобен начин в режима за приоритет на диафрагмата (Av) вие определяте f-числото, а фотоапаратът задава правилната скорост на затвора. Можете да изберете автоматично ISO или да изберете сами да зададете ISO. В ръчен (M) режим можете да зададете всяка комбинация от отвор на диафрагмата, скорост на затвора и ISO, която желаете.
Фотоапаратите от системата EOS R имат също режим на гъвкав приоритет (Fv), който ви позволява да превключвате между управление на отвора на диафрагмата, скоростта на затвора, компенсация на експонацията и ISO в рамките на един и същ режим. Когато промените една настройка, останалите се регулират автоматично, за да осигурят правилна експонация, което прави контролирането на експонацията много по-бързо и лесно.
Регулирането на експонацията по този начин може да се използва за постигане на творчески ефект. Заснемането на по-тъмни изображения ще направи цветовете дълбоки и ще придаде на изображенията ви по-мрачно усещане, особено при пейзажна фотография. Увеличаването на експонацията ще изсветли тъмните зони и ще придаде по-модерно усещане.
Задаването на клин на експонацията ви позволява да уловите сцена с няколко различни експонации и да изберете най-добрата след това. Изберете между ±1 и ±3 стъпки по скалата за експонация и оставете фотоапаратът да направи необходимите корекции на вашите настройки.
Продължителни експонации
Когато има по-малко светлина, може да се наложи да държите затвора на фотоапарата отворен за по-дълго време. Това понякога е необходимост, а в други случаи е творчески избор, за да се постигне размазване, причинено от движението, в рамките на сцената, а може би и за размазване на движението на вода или облаци. Фотоапаратът трябва да бъде напълно неподвижен, така че стативът или стабилната повърхност са от съществено значение за предотвратяване на заклащане на фотоапарата. Дори натискането на спусъка може да създаде проблеми, така че е най-добре да използвате дистанционно освобождаване на затвора с помощта на безжичното дистанционно управление BR-E1 на Canon или приложението Canon Camera Connect на телефона си, за да задействате затвора от разстояние. Чрез приложението можете също така да снимате в режим на неограничена експонация, който ви позволява да държите затвора отворен за няколко минути или повече, което е идеално за снимане на фойерверки или звезди през нощта.
Предизвикателството да снимате с продължителна експонация през деня е да настроите скоростта на затвора така, че да заснемете достатъчно движение. В идеалния случай искате скорост на затвора повече от няколко секунди, така че не забравяйте да поддържате ISO чувствителността ниска и отвора на диафрагмата малък. Продължителната експонация ви позволява също да снимате в условия на облачност или сянка или в началото и края на деня, когато светлината е по-слаба. Можете също така да инвестирате във филтър, който се закрепва към обектива и предотвратява навлизането на част от светлината. Най-добра работа ще ви свърши ND филтър.
Усъвършенстване на експонацията
След като овладеете експонацията, творческите възможности са безкрайни. Повечето безогледални и DSLR фотоапарати Canon разполагат с режим за многократна експонация, който ви позволява да смесвате повече от един кадър. Вдъхновена от техниката на многократна експонация от дните на снимане върху фотографска лента, при която един и същ кадър от лентата е бил експониран два или повече пъти, тази функция ви позволява да създавате всякакви видове зашеметяващи ефекти.
От трите режима за смесване на експонации във фотоапарата „Additive“ (Сумиране) е най-подобен на техниката с лента, тъй като комбинира стойностите на яркостта, така че белите зони да останат бели. Когато снимате в този режим, търсете въздействащи форми, силен контраст и поразителни силуети.
Следващият път, когато излезете с фотоапарата си, се опитайте да експериментирате с триъгълника на експонацията и вижте сами неговото въздействие върху снимките ви.
Автор на текста James Paterson
Свързани продукти
-
Безогледални фотоапарати
EOS R6
Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни. -
Стандартен обектив
RF 50mm F1.8 STM
Компактен, тих и лек 50 mm RF обектив с фиксирано фокусно разстояние и широк отвор на диафрагмата f/1.8 – перфектен избор, за да овладеете творческата си визия. -
Обективи RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво.
Свързани статии
-
ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА
Съвети за скорост на затвора
Овладейте скоростта на затвора с нашето ръководство за начинаещи и заснемайте по-добри снимки на динамични сцени.
-
ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА
Първи стъпки във фотографията
Искате ли да преминете от смартфон към фотоапарат? Нашето ръководство за фотография за начинаещи съдържа всичко необходимо, за да започнете.
-
ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА
Как да създадете зашеметяващо „боке“
Следвайте тези съвети и трикове, за да придадете на фона си красиво разфокусиране.
-
ТЕХНИКИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА
7 съвета за фотография при слаба светлина
Открийте ключовите техники за заснемане на ясни снимки при слаба светлина и най-добрия комплект на Canon за фотография при слаба светлина.