Как да заснемете впечатляващи групови портретни снимки

Четирима посланици на Canon споделят своите най-добри съвети за това как да заснемате различни групови портрети – от семейни и сватбени партита до спортни отбори.
Групов портрет на булка и нейните шаферки, позиращи до стъпаловидна сватбена торта.

Специалните поводи, като сватби, спортни събития и семейни тържества, предлагат големи възможности да се правят групови портретни снимки на приятели и близки, които ще се превърнат в ценност.

Въпреки това, постигането на добра групова снимка е изкуство – и е трудно. Когато снимате няколко души, трябва да можете да мислите бързо къде да ги позиционирате и ясно им предадете идеите си. Това означава, че вече трябва да сте усвоили основите на груповия портрет.

Някои съвети са универсални. Независимо от вида на груповата снимка, която правите, трябва да сте сигурни, че всички изглеждат готови за снимка, кадърът е добре композиран и експониран, а фонът не е претрупан или разсейващ.

Осветлението също винаги е важно. Например, ако снимате навън в слънчев ден, потърсете сенчесто място, така че да не се налага хората, които снимате, да присвиват очи срещу фотоапарата.

Използването на фотоапарат с електронен визьор, като Canon EOS RP или Canon EOS R6, означава, че можете да видите груповите си снимки, докато ги правите, и да регулирате експонацията, докато екранът с променлив ъгъл ще ви позволи да снимате от различни гледни точки поради творчески или практически причини.

Когато снимате на закрито и използвате естествената светлина, е от помощ да използвате бързи обективи, като например Canon RF 50mm F1.8 STM. И ако се наложи да снимате голяма група от хора в малко пространство, можете да постигнете добър кадър с ултраширокоъгълния обектив Canon RF 16mm F2.8 STM.

Тук четирима посланици на Canon, всички опитни професионалисти в своята област, предлагат основните си съвети за заснемане на страхотни групови снимки при всеки сценарий.

1. Групови семейни портрети

Черно-бяла снимка на семейство на плажа. Бащата е вдигнал детето си във въздуха и всичките три силуета са отразени на фона на слънцето.

„Ако накарате семейството да ходи или да тича към вас, това добавя известна динамика в кадъра, а всички знаем, че децата обичат да бягат“, казва семейният фотограф Helen Bartlett. „А можете да превърнете фотосесията си в игра, за да бъде наистина забавно!“ Заснето с Canon EOS-1D X Mark II (вече предшественик на Canon EOS-1D X Mark III) с обектив Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM при 24mm, 1/5000 s, f/2.8 и ISO200. © Helen Bartlett

Черно-бял групов портрет на семейство, намиращо се на открито, родителите са клекнали, а децата са се облегнали на раменете им.

Този кадър показва как родителите са седнали по-ниско в кадъра от децата, което е композиционна техника, която гарантира, че лицата са на едно ниво. Заснето с Canon EOS-1D X (вече предшественик на Canon EOS-1D X Mark III) с обектив Canon EF 50mm f/1.2L USM при 1/100 s, f/5 и ISO1000. © Helen Bartlett

Снимането на групови снимки е част от ежедневната работа на Helen Bartlett, която е един от най-добрите семейни фотографи в Обединеното кралство. „При груповата фотография, когато е възможно, е добре да подредите хората в интересна композиция, с различна височина и разположение, за да постигнете балансирано изображение“, казва тя.

„Препоръчвам ви първо да започнете със снимки, на които очите на обектите ви са на равно с обектива на фотоапарата, и след това да оставите действието да се развие само. Обикновено снимката след официалната такава е най-добрата, тъй като членовете на семейството се обръщат един към друг и започват да си говорят и да се смеят.“

Ако снимате в някоя градина или парк, Helen препоръчва да съберете хората, които снимате, около някой обект, който е част от обстановката. Някое паднало дърво може да се окаже интересен реквизит за децата, които да седнат върху него например.

„Ако снимате вътре, помислете за светлината и в идеалния случай, семейството, което снимате, трябва да е обърнато към прозореца, за да бъдат лицата им равномерно осветени“, продължава Helen. „Когато снимате в малко помещение и снимате деца, ако накарате родителите да гушнат децата, то така те няма да избягат и всички ще са на едно ниво.

„Ако накарате семейството да седне на дивана, тогава по-малките деца могат да седнат в скута на родителите си. Според възрастта на децата, можете да ги позиционирате до родителите им или зад дивана, за да разнообразите композицията.“

И последно, ако искате да използвате най-новите технологии, за да направите спонтанни семейни снимки на събития, като детски партита или семейни събирания, отговорът е Canon PowerShot PX. Това е интелигентен фотоапарат, който използва технологията за разпознаване на изображения и автоматично композира снимките, като ви дава възможност да се насладите на събитието.

2. Групови сватбени портрети

Групов портрет на три жени в традиционни индийски рокли в ярки цветове, с къна и множество гривни на ръцете си, стоящи пред цветен дисплей.

Методът, който използва сватбеният фотограф Sanjay Jogia, за да избегне проблема с мигането, е като накара моделите си да затворят очите си. „Тогава казвам: Ще те преброя от три до едно и след това отворете очите си. Правя три снимки, през около половин секунда.“ Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM при 24 mm, 1/1000 s, f/3.5 и ISO320. © Sanjay Jogia

Голямо семейство, облечено елегантно, което позира в слабо осветена стая със златен полилей на тавана.

Sanjay не използва широк отвор на диафрагмата, когато прави групови снимки, за да избегне разфокусирането на хората. „Обикновено не рискувам и използвам по-малко от f/8 за групови снимки, дори и да снимам навън и в един ред, защото по този начин в кадъра влизат на заден план повече детайли“, обяснява той. Заснето с Canon EOS 5DS с обектив Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM при 44 mm, 1/200 s, f/8 и ISO200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia заснема сватби от 2008 г., като специализира в индийски сватби и такива на различни екзотични дестинации по целия свят. Въпреки че на повечето сватби официалните снимки се заснемат от професионалисти, той има съвети за всеки, който иска да направи свои собствени групови снимки.

„За да избегнете ситуации, при които контрастът в осветлението е голям, бих предложил да снимате хората на някаква открита сянка, например под голямо дърво или в сянката на сграда, където има хубав фон“, казва Sanjay. „Не е необходимо да позиционирате хората облегнати на стената – добре е да има някакво разделение между моделите ви и фона, за да може фокусът да е върху хората.

Sanjay композира хората си така, че кадърът да е изпълнен главно с хора, с достатъчно пространство в помещението, като избягва да използва разсейващ заден фон. Ако булката и младоженецът са в изображението, той ги поставя в центъра.

„Обикновено позиционирам първо булката и младоженецът и след това спрямо тях подреждам и останалите хора“, казва той. „Ако хората, които снимам, са прави, ги подреждам в една линия, за да има равен брой хора от всяка страна, като всички ги позиционирам обърнати към булката и младоженеца и близо до тях, за да минимизирам пространството, което заема групата.

3. Портретни снимки на спортни отбори

Групов портрет на австралийския отбор по крикет, облечени в жълто и зелено.

„Помислете за светлината“, казва професионалният спортен фотограф Marc Aspland. „По принцип прибързваме, когато правим групови снимки, но ако спрем за момент и видим къде светлината е най-добра, резултати ще бъдат изненадващо добри. Винаги предпочитам да снимам със задно осветление пред директната слънчева светлина, за да постигна равномерно осветление.“ © Marc Aspland

Marc Aspland е главен спортен фотограф за вестник The Times. Въпреки че голяма част от работата му се фокусира върху заснемането на действието, той също така прави групови снимки. „Една статична, добре организирана, прецизна група винаги е по-добра от случайна групова снимка“, казва той.

Ако например снимате футболен отбор, Marc съветва да подредите отбора в два реда, като футболистите на задния трябва да са прави, а тези от първия да са коленичили с ръка, поставена на коляното, или с прибрани ръце. Капитанът трябва да бъде в средата на задния ред, а мениджърът да стои отстрани на групата. Препоръчително е да снимате с нисък ъгъл на фотоапарата, почти равен с главите на хората от предния ред.

Широкоъгълният до среден телефото вариообектив, като Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, ще побере целия отбор, като същевременно ще ви позволи да бъдете гъвкави с композицията. „Отборът трябва да се побира почти точно в размерите на вашия DSLR визьор“ продължава Marc. „Не ви е необходима изключително бърза скорост на затвора, но дълбочината на полето е важна, за да се гарантира, че всички от отбора, от първия до последния ред, са на фокус. Диафрагма с размер f/5.6 или f/8 би дала добра дефиниция.“

Ако нещо разсейва групата, направете така, че да привлечете вниманието им, за да бъдат обърнати към вас. Marc добавя: „Трябва също така да внимавате и някой играч да не се пошегува със свой съотборник, като му направи „заешки уши“!“

4. Групови модни портретни снимки

Черно-бял групов портрет на три млади жени, седящи на капака на кола пред живописно езеро.

Тази снимка на модния фотограф Julie Pike показва норвежката поп звезда Aurora (в центъра) и двете й сестри. „Попитах ги специално дали можем да се срещнем в техния дом от детството, тъй като това е място, където ще се чувстват комфортно“, казва тя. Заснето с Canon EOS 5D Mark III (вече предшественик на Canon EOS 5D Mark IV) с обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (вече предшественик на Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) при 105mm, 1/400 s, f/9 и ISO500. © Julie Pike

Три млади жени с летни облекла, които се разхождат в гората, докато слънцето се прокрадва през дърветата. Една от жените е вдигнала ръцете си във въздуха.

Според Julie е важно да обърнете внимание на моделите си, за да постигнете наистина впечатляващи снимки. „Обърнете внимание на това как се движат и държат“, казва тя. „Опитайте се да изградите връзка с тях, а не просто да бъдете техен фотограф, защото това ще изгради бариера между вас и хората, които снимате.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM при 24mm, 1/200 s, f/7.1 и ISO320. © Julie Pike

Julie Pike е моден фотограф, който живее в Осло, Норвегия, и заснема мечтаните си, спонтанно изглеждащи изображения за големи марки и списания. Ако искате да снимате малка група хора в модна или лайфстайл снимка, тя съветва да изберете място, като градина или къща, където всички ще се чувстват удобно. Тя също така препоръчва да използвате само един вариообектив, така че да не губите време за смяна на обективи.

„В началото на фотосесията можете да се поразходите с групата, за да предразположите хората“, казва тя. „Винаги започвам фотосесиите, като заговарям хората. Предпочитам да си говоря с тях 15 минути и да снимам пет, отколкото обратното. Винаги дръжте фотоапарата готов за действие. След това, когато всички са предразположени, започнете със снимките.“

Ако снимате, да кажем, трима души, и искате всички те да са на фокус, Julie съветва да снимате при f/8 или f/11 със скорост на затвора най-малко 1/250 секунди, ако моделите ви се движат. Когато снимате при по-слаба светлина, фотоапарати като Canon EOS RP или Canon EOS R6 ви позволяват да снимате при по-високи ISO настройки без нужда от светкавица. „В днешно време фотоапаратите са толкова добри, че можете да увеличите ISO настройката на макс и въпреки това да получите страхотна снимка“, казва тя.

За модните си снимки Julie съветва моделите си да си представят, че снимат филм и не трябва да спират да се движат и да чакат следващата снимка. „Не е необходимо да гледат към фотоапарата през цялото време“ казва тя. „По-скоро им казвам кога да гледат към мен. Искам да забравят за фотоапарата.“

На следващото ви събитие със семейството или приятелите не забравяйте да съберете всички наоколо, за да направите ясен и впечатляващ групов портрет.

Написано от David Clark

Свързани продукти

  • EOS R8

    Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции.
  • RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Макрообектив 35mm f/1.8 с бърз отвор на диафрагмата за широкоъгълна перспектива, близко фокусиране и хибриден IS.
  • RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения.
  • EOS RP

    Малък, лек и интуитивен пълнокадров безогледален фотоапарат, идеален за пътуване и всекидневна фотография.
  • EOS R6

    Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни.
  • RF 50mm F1.8 STM

    Компактен, тих и лек 50 mm RF обектив с фиксирано фокусно разстояние и широк отвор на диафрагмата f/1.8 – перфектен избор, за да овладеете творческата си визия.
  • RF 16mm F2.8 STM

    Компактен и ценово достъпен ултраширокоъгълен пълнокадров 16 mm обектив за серията EOS R, предназначен за влогъри и създателите на творческо съдържание.
  • PowerShot PX

    Уловете най-ценните моменти от живота автоматично с тази интелигентна камера, която разпознава лица и се свързва с вашето смарт устройство.

Свързани статии

Най-добри съвети за страхотна парти фотография

Правете невероятна парти фотография с тези лесни съвети и техники.

Как да уловите перфектните тонове на кожата в портретите си

Овладейте сложното изкуство за улавяне на естествени тонове на кожата с професионалния моден фотограф Jade Keshia Gordon.

Съвети за портретна фотография

Усъвършенствайте портретните си снимки с тези ценни съвети и техники.

Правете по-хубави коледни снимки от миналата година

Фотографът Lena Petrova за това как да подобрите вашата празнична фотография.