ТВОРЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

Поглед отгоре: шест съвета за заснемане на удивителни изображения на плоски композиции

Лайфстайл фотографът и популярен TikTok-ър Chris Priestley демонстрира как да издигнете фотографията си на плоски композиции до нови висоти.
Човек, който подрежда плоска композиция с розов часовник, бележник, клавиатура и розови макарони в чиния.

Фотографията на плоски композиции е творчески начин за представяне на всякакви предмети и продукти – от грим и бижута до храна и съобщения за новородени. Блогъри и създатели на съдържание в социалните мрежи са богат източник на вдъхновение за този вид снимки, но откъде да започнете, когато искате да измислите и аранжирате собствените си плоски композиции, и как да сте сигурни, че вашите заснети изображения ще се открояват в социалните канали?

Не усложнявайте нещата, съветва продуктовият и лайфстайл фотограф Chris Priestley, който изкарва прехраната си със снимане на плоски композиции като част ежедневната му работа и има 54 000 последователи в Instagram и над 1 милион последователи в TikTok. „По-малкото наистина е повече, когато става въпрос за декорациите в снимките на плоски композиции, а един отвличащ вниманието фон може да съсипе изображението.“

Добрата новина е, че фотографията на плоски композиции е достъпна за всички. Нямате нужда от специализирано оборудване – стандартният обектив от комплекта на фотоапарат или дори компактен фотоапарат е всичко, което ви трябва, за да изпробвате тази завладяваща техника. Всъщност всичко започва с молив и хартия, както обяснява Chris в първия от шестте съвета по-долу.

1. Планирайте композицията си

Снимка на плоска композиция от червено-черен часовник, разположен върху малки бели камъчета, с бели листа и други бели декорации, разпръснати около него.

„Обичам да работя с цветна тема, когато снимам плоски композиции“, казва Chris Priestley. „Започвам с търсене на изразени цветове в основния продукт. В този червен часовник резките за числата бяха акцентирани в бяло, така че знаех, че бял фон ще ги допълни. Не успях да намеря всички декорации, които исках, в бяло, така че боядисах със спрей карабинера, компаса и изкуствените листа, за да подредя цялата композиция.“ Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/200 s, f/5.6 и ISO100. © Chris Priestley

Chris започва със скици върху лист хартия, които да му помогнат с композицията, защото, казва той, може да е доста обезсърчително да започнете от нулата, когато вече сте приготвили фотоапарата.

„Когато скицирам плоска композиция, се фокусирам върху това да гарантирам, че основният обект е поставен на място, на което ще се открои“, обяснява той. „Фонът и всички допълнителни декорации трябва да допълват обекта, независимо дали естетически, по функция, или чрез стила на живот на целевата аудитория.“

Само с опити и грешки можете да разберете кога изображението на плоска композиция е станало претрупано и разсейващото, добавя Chris. Неговият съвет е да изградите всичко около основния обект и фона, който сте избрали. „Обичам да използвам правилото на третините и да разделям изображението си на девет полета. След това правя така, че всяка декорация или елемент от дизайна има собствено поле.“

2. Съберете колекция от декорации

LCD екран на фотоапарат Canon, показващ изображение на плоска композиция от розов часовник и допълнителни розови и бели декорации.

„Обичам декорациите да са отрязани, така че да не попадат изцяло в кадъра, като клавиатурата и бележника тук“, казва Chris. „Освен това исках декорациите да създават форми, които насочват окото в изображението, така че подредих клавиатурата, подложката за бюро, бележника, химикала и часовника, за да постигна това.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

Плоска композиция от розов часовник с клавиатура, бележник, химикалка, венчелистчета и макарони, внимателно разположени около него – всичко е розово и бяло на цвят.

„Не обичам да имам твърде много празно пространство, тъй като то просто разбалансира изображението“, казва Chris. „С клавиатурата, разположена в горния десен ъгъл на това изображение, исках да намеря нещо за долния ляв ъгъл дори да е само едно венчелистче. Това означава, че тази част от изображението не изглежда все едно е забравена, а цялото изображение създава усещане за завършеност.“ Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/200 s, f/8 и ISO100. © Chris Priestley

Chris съветва никога да не изхвърляте декорациите, които купувате за вашите снимки на плоски композиции. „Никога не знаете кога ще ви потрябват отново“, казва той. „Сега имам голяма кутия с декорации, от които мога да избирам. Добре е да имате готови за използване неща, с които просто да запълните нужните места.“

Вместо да пазите голям брой тромави фонове обаче, Chris предлага да използвате леките, налични в търговската мрежа фотографски фонове. „Можете да си купите фотографски платна с размер A1, които се предлагат в множество различни стилове, включително с ефекти на дървесина, мрамор или плочи.“ Именно такова платно е използвал той за мраморния фон в неговите плоски композиции на часовник по-горе.

Декорациите в плоската композиция наистина ви помагат да разкажете историята и придават контекст на вашия обект, демонстрирайки на кого обектът трябва да принадлежи.

Каквито и декорации да изберете за вашата снимка на плоска композиция, Chris препоръчва винаги да се уверявате, че са безупречно чисти. „Едно нещо, което съм научил от работата си с големи клиенти, е, че, ако имате петно, прах или нещо подобно, снимката по същество е съсипана. Независимо колко хубаво е изображението, окото на зрителя ще бъде естествено привлечено към недостатъка.

„Ако има драскотини и белези, опитайте се да ги скриете с други декорации, и се уверете, че всичко е безупречно чисто, преди да снимате“, продължава Chris. „Наистина не бихте искали да се връщате назад през изображенията по време на обработката и да ги почиствате всички, защото това е истински кошмар.“

3. Разположение и настройки на фотоапарата за плоски композиции

Мъж се подготвя да заснеме отгоре изображение на черен часовник с помощта на фотоапарат Canon на статив. Голяма студийна светкавица осветява обстановката.

„Дръжте гърба на фотоапарата успореден на плоската композиция“, казва Chris. „Ако има малко отместване, изображението ще се изкриви.“ Някои стативи имат вградени в главата нивелири, които могат да са изключително полезни, когато искате да сте сигурни, че позицията на фотоапарата е правилна. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Не ви е необходимо специализирано оборудване, за да правите впечатляващи снимки на плоски композиции, но един статив ще придържа стабилно за фотоапарата, докато подреждате декорациите.

Chris използва Canon EOS R5 и казва, че теглото му е било предимство при заснемането на плоските композиции в тази статия. „Благодарение на това нямах никакви затруднения да го накланям над масата. С по-тежък фотоапарат щеше да ми се наложи да добавя противотежест към статива, за да не пада. Подвижният екран ми позволи също така да го поставя в такова положение, че да мога да виждам и изображението.“

Когато става въпрос за избора на обектив за плоски композиции, Chris препоръчва стандартен 50mm обектив като Canon RF 50mm F1.2L USM. „Причината да избера 50mm обектив пред по-широкоъгълен обектив е, че не създава изкривявания при разстоянията, от които ще снимате. Ако сте снимали плоски композиции например с 16mm обектив, тогава знаете, че се получава изкривяване на перспективата по периферията на кадъра, което не изглежда добре в продуктовите снимки.“

Фотоапарат като Canon EOS RP също е превъзходен избор за този тип изображения, съчетан с обектив, продаван в комплект с фотоапарата, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – той пак ще покрие 50-милиметровото фокусно разстояние и отворите на диафрагмата, които Chris препоръчва тук. Можете да използвате и компактен фотоапарат като Canon PowerShot G7 X Mark III, особено ако бюджетът ви е ограничен. Той тежи само 304 g (с батерията и картата памет), но ще заснеме достатъчно детайли с невероятния си 20,1 MP сензор.

Макар че малките отвори на диафрагмата, като f/16 и f/22, ще доведат до по-голяма дълбочина на рязкост в плоската композиция, Chris обикновено използва настройки за f-число между f/5.6 и f/8. „Не обичам да използвам по-големи числа, тъй като в противен случай прекалено голяма част от изображението ще бъде показана с висока рязкост“, казва той. „Обичам да създавам малко повече дълбочина, така че, макар и да виждате ясно какъв е фонът, той е леко разфокусиран, което естествено ще насочи вниманието към основния обект.“

4. Осветете композицията под ъгъл 45°

Мъж, облечен изцяло в черно, настройва голяма студийна светкавица в кухненска обстановка.

Когато става въпрос за осветяване на плоски композиции, Chris препоръчва използването само на един източник на светлина, било то студийна светкавица като тази на снимката или естествена светлина от прозореца. „Естествената светлина е наистина добра за заснемане на ярки и приказни изображения“, казва той. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Фотограф, който използва приложението Canon Camera Connect на смартфон, за да заснеме червен часовник, заобиколен от оборудване за катерене.

Chris използва приложението Canon Camera Connect, за да заснема своите снимки. „Очевидно, след като подготвя плоската композиция, не искам да я местя“, казва той. „Използването на приложението ми позволи да управлявам фотоапарата, без да го докосвам. Можех да променям отвора на диафрагмата и скоростта на затвора, да задействам спусъка и да увеличавам, за да прегледам изображението с висока разделителна способност.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

По отношение на осветяването Chris препоръчва да се придържате към простите неща. „В повечето от случаите си снимам с една светкавица, разположена под ъгъл от 45°, както по хоризонтала, така и по вертикала, спрямо обекта. Това обикновено създава наистина приятна светлина в изображението.

„Има множество различни видове осветление, които можете да използвате“, продължава той. „Тъй като работя с търговска цел, обикновено използвам студийни светкавици, тъй като е лесно да използвам модификатори, за да оформям и омекотявам светлината. Използването на източник на постоянна светлина също е чудесен вариант, тъй като можете да видите къде падат сенките, което улеснява значително подреждането на декорациите във вашата плоска композиция.“

Светкавица Speedlite на Canon, като например Canon Speedlite EL-1, задействана дистанционно чрез Предавател за Speedlite светкавици ST-E3-RT V2 на Canon, също ви осигурява творчески контрол върху осветяването на плоската композиция, особено ако я използвате с чадър или софтбокс за разсейване на светлината.

Друг вариант е да използвате естествена светлина, казва Chris. Често е най-добре да снимате в облачен ден, а не при ярко слънце, защото облаците действат като естествени дифузери, омекотяващи светлината. „Ако разположите вашата плоска композиция под ъгъл от 45° спрямо прозореца“, казва Chris, „по същество ще постигнете същия резултат като с изкуствена светлина.“

5. Адаптирайте композициите според различните социални канали

Изображение на плоска композиция в близък план на черен часовник с черни каишки, разположени от двете му страни, върху фон от натрошена плоча.

За повечето от неговите плоски композиции Chris предпочита да кадрира окончателното изображение чрез фотоапарата. Но за тази меланхолична композиция с плоча той снима малко по-широко, така че да има повече възможност за изрязване на изображението по-късно. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/100 s, f/8 и ISO100. © Chris Priestley

Заснето отгоре изображение на черен часовник и две черни каишки върху натрошена плоча. Фотоапарат на статив може да се види на преден план.

Първоначално Chris планира да използва плоча като фон на плоската композиция, но това не беше достатъчно интересно. Затова той я натрошава с чук, подрежда парчетата и след това запълва пролуките с черен пясък за аквариум. Той препоръчва използването на лепящи ленти по време на подреждането и преподреждането на елементите. „Те определено са ви приятели, когато става въпрос за плоски композиции и продуктова фотография. Щом съм готов с фона, обичам да разполагам основния обект, преди да продължа с останалата част от оформлението. За да съм сигурен, че ще остане на мястото си, използвам дискретна лепяща лента.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

„Едно от нещата, които обичам в моя Canon EOS R5, е, че има голям брой мегапиксели, така че мога да изрязвам, без да губя качество в изображението“, казва Chris. Но той посочва също така, че каналите в социалните мрежи имат различни изисквания за размер и спецификации на изображенията. Вместо да заснемате веднъж плоската композиция и след това да изрязвате различни изображения от нея в софтуер за редактиране, Chris предлага да отделите време, за да аранжирате отделна снимка за всеки тип онлайн употреба.

„Снимам в съотношение на изображението 3:2, защото снимките на плоски композиции обикновено се използват в блогове или уебсайтове“, обяснява той. „Но едно нещо, което бих взел предвид, е, че, ако ще адаптирате изображението за различни социални канали, например 4:5 за Instagram или дори 9:16, тогава ще трябва да промените разположението на декорациите. Бих препоръчал също така да премахнете някои декорации, защото ще работите с много по-малко пространство.“

6. Експериментирайте с движещи се елементи

Ако искате наистина да надскочите границите във вашите плоски композиции, може да опитате да експериментирате с движение, както е направил Chris във визуализацията по-горе. За да постигнете този зашеметяващ ефект, той препоръчва да заснемете движещите се елементи поотделно, вместо да се опитвате да уловите всичко в един кадър. Вижте повече от работата му в TikTok.

Мъж, който настройва насочен надолу фотоапарат на статив, заснемайки розов часовник на кръгла бяла дъска с падащи около него розови венчелистчета.

„Нагласих каишката за часовника и подредих всички венчелистчета наоколо, след което бавно пусках венчелистчета, докато заснемах серия от снимки“, обяснява той. „След това изрязах венчелистчетата, които ми харесваха, в Adobe Photoshop и ги монтирах в изображението. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Насочен надолу фотоапарат на статив, за да заснеме плоска композиция от розов часовник на кръгла бяла дъска с розови венчелистчета, падащи около него.

Добавянето на движение в плоска композиция е чудесен начин да я направите по-динамична. Можете лесно да включите движение чрез добавяне и премахване на декорации, така че окончателното видео да показва продукт, който се движи или изчезва. © Andy Holbrook/Chris Priestley

„Едно от предимствата на създаването на многослойни изображения във Photoshop е, че можех да поставя венчелистчетата в различни слоеве“, продължава Chris. „И след това успях да импортирам тези слоеве в Adobe After Effects, където добавих виртуална камера. След това накарах камерата да се движи през тези слоеве към часовника, за да получа 3D ефекта, който виждате тук.“

Ако предпочитате да запазите нещата прости, може да опитате да заснемете движещите се елементи в правилната позиция в една-единствена снимка. Това ще изиска малко опити и грешки, така че поставете фотоапарата в режим на серия от снимки и заснемете поредица от изображения, докато добавяте движението. За да вдъхнете живот на изображенията, опитайте да ги комбинирате в анимиран GIF с помощта на Adobe Photoshop или предпочитания от вас редактор на изображения.

Чувствате ли се вдъхновени? Опитайте да заснемете плоска композиция сами и споделете резултатите си с хаштаг #FreeYourStory, като тагнете @canonemea.



* Adobe, After Effects, Lightroom и Photoshop са регистрирани търговски марки или търговски марки на Adobe в Съединените щати и/или други държави.



Автор на текста Маркъс Хокинс

Свързани продукти

Свързани статии