ОСНОВИ НА РЕДАКТИРАНЕТО

Как да редактирате пейзажни снимки за печат

С няколко внимателни корекции можете да извлечете максимума от всяка пейзажна снимка, която искате да разпечатате. Ето какво трябва да знаете.
Изображение на блато преди и след обработка, нередактирано вляво и черно-бяло вдясно.

Пейзажната фотография е идеална за креативен печат. Без значение дали искате да пресъздадете ярките цветове на залеза върху гланцирана хартия, или искате да постигнете изящни черно-бели разпечатки, когато правите това сами, вие контролирате всяка стъпка от процеса.

Големите по размер разпечатки ви позволяват да видите всички детайли, които сте уловили в пейзажните си снимки, а фотопринтер за формат A3+ като Canon PIXMA iP8750 прави това лесно и удовлетворяващо в домашни условия. Чрез технологията FINE, която осигурява разделителна способност до 9600 dpi, и усъвършенствана 6-цветна система от мастила (включително и сиво мастило) за изключителни цветни и черно-бели разпечатки, с Canon PIXMA iP8750 можете да отпечатвате широко разнообразие от снимки за стена.

Снимането във формат RAW ще ви позволи да извлечете максимума от възможностите на принтера си, предоставяйки ви гъвкавостта да коригирате пейзажните снимки, след като сте ги заснели – без намаляване на качеството. Чрез софтуер за обработка на RAW изображения, като Canon Digital Photo Professional (DPP) или Adobe® Lightroom®, можете да регулирате експонацията, цветовете и рязкостта на снимките си, за да са подходящи за съответната хартия.

Баланс на бялото

Екран от Canon Digital Photo Professional, който показва снимка на нощен градски пейзаж преди и след обработка – нередактиран вариант вляво и с приложена синкава тоналност вдясно.

Използвайки фиксирана настройка за баланс на бялото Tungsten на Canon DPP или чрез ръчно задаване на ниска цветова температура, ще добавите студена синкава тоналност към изображенията, заснети на естествена светлина.

Един от най-важните инструменти за постигане на прецизни цветове в отпечатаните пейзажни снимки е контролът върху баланса на бялото. Това ви позволява да премахнете отклоненията в цветовата тоналност, причинени от различните типове осветление, или нарочно да промените тоналността, за да промените настроението в кадъра. Можете да настроите баланса на бялото чрез самия фотоапарат, но при снимане в RAW формат можете да оставите възможностите си отворени и да прецените каква да бъде настройката, когато обработвате изображенията си.

Чрез софтуера за обработка на RAW изображения можете да избирате различни настройки за баланс на бялото, като „Дневна светлина“, „Облачност“ и „Сянка“. Можете също така и да използвате плъзгачите за цветовата температура за фини настройки на баланса на бялото или да изберете инструмента „капкомер“ и да щракнете върху която и да е бяла или сива зона по изображението.

Стил на снимката

Екран от Canon Digital Photo Professional, който показва две версии на пейзажна снимка на поле – нередактиран вариант отляво и вариант с приложен стил на снимката Nostalgia отдясно.

Можете да изтеглите допълнителни стилове на снимката, които да използвате в DPP или с фотоапарата си EOS – включително Autumn Hues, Twilight и Nostalgia – тук.

Друго предимство на снимането в RAW формат е, че можете да експериментирате с различни настройки за стил на снимката, когато обработвате файловете си в DPP.

Настройката „Пейзаж“ за стил на снимката би била подходящ избор, тъй като е разработена да подчертава живите цветове на синьото небе и ярката зеленина в една класическа пейзажна снимка. При някои пейзажи, обаче, по-подходящ стил на снимката би бил „Монохромен“, „Фини детайли“ или дори „Портрет“.

Възможно е допълнително да коригирате контраста, рязкостта и други параметри в зависимост от сцената. Можете дори да създадете свои собствени фиксирани настройки, като използвате софтуера Picture Style Editor на Canon.

Нива и криви

Екран от Canon Digital Photo Professional, показващ две версии на пейзажна снимка на наводнено поле – нередактирана версия отляво с с маркирани в червено чисто бели (преекспонирани) зони и версия отдясно с коригиран контраст.

За да се избегнат грешки в експонацията, активирайте предупреждението за светлите и тъмните зони в DPP. Това ще добави цветно наслагване към изображението, което ще ви покаже кои зони ще са чисто черни (маркирани в синьо) и кои ще са чисто бели (маркирани в червено).

Пейзажните снимки често се подобряват след корекции на контраста, като така се извличат повече детайли от тъмните и светлите зони. Инструментите „Нива“ и „Криви“ ви дават контрол върху начина, по който изглеждат тъмните, средните и ярките зони в разпечатаното изображение.

Тези инструменти са различни при различните софтуери за обработка на RAW изображения. В DPP използвайте панела за корекция на гама кривата, за да промените нивата. Тук имаме три вертикални линии, които можете да използвате, за да променяте нивото на черното, средните тонове и нивото на бялото в изображението си. В Adobe® Lightroom® можете да постигнете подобни резултати, като използвате плъзгачите за черно, тъмни зони, ярки зони и бяло.

Регулирането на кривата на тоновете ви позволява да усилите или намалите яркостта в конкретни точки в целия динамичен диапазон за още повече контрол над детайлите. В общия случай S-образната крива на тоновете би увеличила контраста за по-въздействащо изображение. За да постигнете тази крива, щракнете в центъра на диагоналната линия, за да фиксирате средната точка, след това издърпайте надолу лявата страна на линията, за да затъмните тъмните зони. Дясната страна ще се вдигне автоматично по-високо, изсветлявайки светлите зони.

Наблюдавайте хистограмата, когато правите корекции. Ако левият или десният ръб е отрязан, ще загубите детайлност в тези зони при печат.

Инструментите „dodge“ и „burn“

Екран от Adobe® Lightroom®, който показва крайбрежен пейзаж с маска за селектиране, показваща къде е била приложена функцията „dodge“.

Можете да активирате маска за селектиране, когато използвате Adjustment Brush в Adobe Lightroom®, която ви позволява да виждате ясно къде прилагате функциите „dodge“, „burn“ или други корекции.

Наред с въвеждането на корекции, които се отразяват на цялото изображение, можете да създавате и разпечатки с по-широк динамичен диапазон, като коригирате конкретни зони.

Техниката „dodging and burning“ е лесна за прилагане върху дигитални изображения чрез софтуер за редактиране, както е показано по-горе. Тези термини се отнасят съответно до изсветляването и потъмняването на конкретни зони от изображението, за да се акцентира върху тях.

В DPP можете да използвате раздела за корекция на конкретни зони от панела с инструменти, за да приложите фина настройка на яркостта, контраста, тоналността и наситеността в конкретни зони от пейзажната снимка.

Смесване на експонациите

Екран от Adobe® Lightroom® с две изображения на пейзаж с вода. Към версията вдясно е приложен дигитален градиентен филтър.

В Adobe® Lightroom® можете да прилагате дигитален градиентен филтър, за да потъмните ярко небе. Или може също така да смесите две експонации във фоторедактор като Adobe® Photoshop®.

Понякога динамичният диапазон в дадено изображение може да е твърде голям и фотоапаратът ви да не може да улови всички детайли на небето и земята.

Можете също така да създадете две различни версии на изображението от един RAW файл: едно изображение, в което небето е правилно експонирано, и друго, в което земята е правилно експонирана. Изображението с правилно експонираното небе може след това да се насложи върху изображението с правилно експонирания преден план в Adobe® Photoshop® или в друг предпочитан от вас фоторедактор.

Повишаване на рязкостта

Екран от Adobe® Lightroom® с изображение на крайбрежни скали. Инструментът за повишаване на рязкостта Output Sharpening е използван за избор на типа хартия.

Ако експортирате изображение от Adobe® Lightroom®, можете да изберете типа хартия и нивото на рязкост чрез Output Sharpening.

Последната стъпка при редактирането е да повишите рязкостта на изображението ви за печат. Ще трябва да повишите рязкостта повече при печат на снимки в сравнение с изображенията, които споделяте онлайн – това се налага поради дистанцията при наблюдение и припокриването на точките при печат, което може да доведе до понижаване на рязкостта. Малките разпечатки често изискват повече рязкост отколкото големите, защото могат да изглеждат „по-меки“, когато изображението се намали. Типът хартия за печат също има значение – гланцираните хартии обикновено изискват по-малка рязкост в сравнение с матовата хартия и fine-art хартията.

Направете тестови разпечатки

Екран от Adobe® Lightroom®, показващ множество вариации на изображение на предавателна кула насред поле с рапица, всяко с различни настройки за цвят и контраст.

Използвайте функцията за симулация на разпечатка на софтуера си, за да предвидите по-точно как ще изглеждат цветовете и контрастът след печат, след което разпечатайте вариации на вашето изображение на хартия, за да прецените кое от тях предпочитате.

Разпечатките на снимки винаги ще изглеждат малко по-различно от изображението, което виждате на монитора, така че е добра идея да правите малки тестови разпечатки, за да сте сигурни, че редакциите ви са точни. В идеалния случай е добре да проверите разпечатките, като ги наблюдавате на мястото, където ще бъде изложена крайната разпечатка, тъй като осветлението и цветът на стената ще се отразят на възприемането на изображението.

Докато увереността ви в печатането в домашни условия се увеличава, ще се увеличава и амбицията ви. Пристъпването към по-усъвършенстван принтер, като 8-цветния Canon PIXMA PRO-200, ще ви даде дори още повече творческа свобода, като например печат на панорамни пейзажни снимки. Canon PIXMA PRO-200 е съвместим със софтуера Canon Professional Print & Layout, който може да симулира изгледа на различни хартии и мастила на екрана.

Написано от Marcus Hawkins

* Adobe® и Lightroom® са регистрирани запазени марки или запазени марки на Adobe в САЩ и/или в други държави.

Свързани продукти

Свързани статии

  • ПЕЧАТ

    Редактиране на вашите снимки за отпечатване

    Постигнете по-добро отпечатване на снимките си с нашето ръководство стъпка по стъпка за редактиране за печат и най-добрите настройки за печат.

  • ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

    Наслагване на фокуса за начинаещи

    Фотографът Matt Doogue обяснява как инструментите на Canon за наслагване на фокуса могат да ви помогнат да заснемете макро снимки и пейзажи с дълбочина на рязкост от предния до задния план.

  • ОБРАБОТКА НА СНИМКИ/ПОСТОБРАБОТКА

    Редактиране на RAW изображения с DPP

    Открийте как да редактирате и подобрите вашите RAW снимки чрез софтуера DPP на Canon.

  • ИНТЕРВАЛНА ФОТОГРАФИЯ

    Как да снимате изображения с наслагване на времето

    Научете как да заснемате интервални снимки на прехода от деня към нощта и да създавате зашеметяващи кадри с наслагване на времето, които показват как времето тече в едно изображение.