Терминът „боке“ произлиза от японска дума (boke), която означава „замъгляване“, описваща разфокусираните части на изображението. „Боке“ ефектът – изговаря се широко, както при „OK“ (окей), е най-забележим в снимки с множество точкови светлинни източници, като например улично осветление през нощта. Но не става въпрос само за ярки кръгли светлинни петна, а за характеристиките на всякакви разфокусирани зони на изображението.
И така, какво е фотография с „боке“ ефект? Снимането с цел да се постигнат тези разфокусирани зони е един от най-атрактивните ефекти, които можем да използваме във фотографията. Позволява ни да се справим с разсейващата бъркотия в кадъра, насочва вниманието към важните части на изображението и трансформира ненужните детайли във възхитително кремообразни цветове и тонове.
Експериментирайте с фотография с „боке“ ефект
Когато са разфокусирани, точковите източници на светлина се превръщат в красив кръгъл „боке“ ефект. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 85 mm, 1/125 s, f/2.2 и ISO 8000.
Простото разфокусиране на фона не е достатъчно – трябва да изберете фон, който да изглежда интересен и в идеалния случай по-наситен, когато е разфокусиран. Зеленината често върши добра работа. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/256 s, f/3,2 и ISO 100.
Поради тези причини ефектът „боке“ отдавна е един от най-мощните визуални трикове в арсенала на фотографа. В наши дни смартфоните с два обектива могат да имитират ефекта „боке“, но само чрез софтуер. Малките обективи и заснемащи сензори на смартфоните правят невъзможно постигането на плитката дълбочина на рязкост, от която се нуждаете за естествено изглеждащо „боке“. Това е оптичен ефект, който може да се постигне по естествен начин само с обективите с по-голям отвор на диафрагмата и с по-големите заснемащи сензори на специализираните фотоапарати, като нищо друго не може да се конкурира с качеството на истинския ефект.
Пълнокадровите фотоапарати, като Canon EOS R8 и EOS R6 Mark II, са идеални за фотография с „боке“ ефект, но моделите с формат APS-C, като Canon EOS R100, EOS R50, EOS R10 и EOS R7, също могат да бъдат много ефективни.
Тук ще разгледаме някои от ключовите техники, фотографските умения и оборудването, от които се нуждаете, за да направите снимките си още по-въздействащи, като заснемете привлекателно „боке“.
- Най-добрите обективи за боке
- Най-добрите настройки на фотоапарата за „боке“ ефект
- Изберете правилното разстояние за снимане
- Задайте най-доброто фокусно разстояние
- Създаване на „боке“ ефект на преден план
- Създаване на „боке“ ефект във видео
- Как да добавите атрактивни светлини с ефект „боке“ в изображенията си
- Създаване на персонализирани „боке“ форми
- Снимайте натюрморт с „боке“ ефект
Най-добрите обективи за боке
Обектив с широк максимален отвор на диафрагмата като Canon RF 50mm F1.8 STM може да превърне фона в красиво кремообразно „боке“. Обърнете внимание също как елементите на диафрагмата, видими в обектива на тази снимка, създават кръгъл отвор – това до голяма степен определя формата на ефекта „боке“.
За да заснемете атрактивен „боке“ ефект, ви е необходим „бърз“ обектив – т.е. такъв с широк максимален отвор на диафрагмата, в идеалния случай f/2.8 или по-широк (по-малко f-число). Това е една от основните причини да се снабдите с „бърз“ обектив с фиксирано фокусно разстояние дори ако неговото фокусно разстояние се покрива от вариообектива, продаван в комплект с фотоапарата.
„Бързите“ обективи с фокусно разстояние от 50 mm или повече обикновено са най-добри за фотография с „боке“ ефект, тъй като разфокусирането на фона може да бъде по-трудно с широкоъгълни обективи. Това е така, защото по-късите фокусни разстояния създават по-голяма дълбочина на рязкост при дадено разстояние за фокусиране и отвор на диафрагмата, така че по-голяма част от сцената от предния план до задния план ще бъде заснета с по-висока рязкост и ще получите по-слаб „боке“ ефект.
Най-добрите варианти за рентабилни обективи за „боке“ ефект включват Canon RF 50mm F1.8 STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM. Но не изключвайте широкоъгълните обективи. Както RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, така и RF 24mm F1.8 MACRO IS STM работят наистина добре за създаване на фон с „боке“ ефект при фотография в близък план, тъй като дълбочината на рязкост намалява при по-близките разстояния за фокусиране.
За кадри в екстремно близки планове много късото фокусно разстояние дава малка дълбочина на рязкост, увеличавайки максимално потенциала на „боке“ ефекта, така че 0,5x макро функциите на обективите RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM и RF 24mm F1.8 MACRO IS STM излизат на преден план. Обективът Canon RF 16mm F2.8 STM също е добър вариант за голямо приближаване до основния обект в сцена и изолирането му на разфокусиран, но обширен фон, благодарение на изключително широкото зрително поле. Това може да добави още един творчески елемент в допълнение.
Като цяло обектив с повече елементи на диафрагмата води до по-привлекателен кръгъл „боке“ ефект, тъй като всяка разфокусирана светлинна точка отразява формата на отвора на диафрагмата. Това не е проблем, ако снимате с широко отворена диафрагма на обектива – тоест при максималния отвор на диафрагмата (най-малкото f-число), когато отворът така или иначе ще бъде кръгъл – но това невинаги е така. Можете да разберете колко елемента има вашият обектив, като разгледате спецификациите му на уебсайта на Canon. Седем елемента е чудесен избор за атрактивно „боке“, но девет е още по-добре. И двата макрообектива, споменати по-горе, имат девет елемента на диафрагмата, докато другите имат седем.
Удобният селектор за избор на обектив на Canon ви позволява да се възползвате от персонализирани препоръки за обективи въз основа на вашия фотоапарат и жанра, в който искате да снимате.
Най-добрите настройки на фотоапарата за „боке“ ефект
Режимът „Приоритет на бленда“ ви позволява да зададете широк отвор на диафрагмата за плитка дълбочина на рязкост, което е необходимо за силен ефект „боке“ на фона.
Снимането с широк отвор на диафрагмата от f/1.8 означава, че дълбочината на рязкост ще бъде много плитка, така че фокусирането трябва да е перфектно. Фотоапарат като EOS R10 наистина помага тук, защото неговият автоматичен фокус може да разпознава хора, превозни средства и животни – като котки, кучета и птици. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/1.8 и ISO 100.
Изборът на отвор на диафрагмата оказва голямо влияние върху „боке“ ефекта във вашите снимки. Колкото по-широк е отворът на диафрагмата (т.е. колкото по-малко е f-числото), толкова по-плитка е дълбочината на рязкост, което от своя страна означава, че фонът ще е по-разфокусиран. Затова опитайте да снимате или в режим „Приоритет на бленда“ (Av), или в „Ръчен режим“ и изберете широк отвор на диафрагмата (малко f-число).
В режим на приоритет на диафрагмата (Av) можете също да зададете за ISO настройка „Авто“, така че това е добро начало, за да проверите дали скоростта на затвора е достатъчно висока за вашите нужди. От друга страна в „Ръчен режим“ (M) с „Авто ISO“ можете да зададете както отвора на диафрагмата, така и скоростта на затвора, след което да оставите фотоапарата да определи правилната ISO чувствителност. Най-добрият начин е да изберете широк отвор на диафрагмата и скорост на затвора, която е достатъчно висока, за да гарантира, че фокусираните области в изображението не са размазани, когато снимате с фотоапарата без статив (опитайте нещо около 1/200 s).
Регулирайте разстоянието си за по-добро „боке“
Рентабилните RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM имат 0,5x макро функция, така че малките обекти ще бъдат възпроизведени в размер наполовина от този в действителност върху сензора на фотоапарата, когато снимате с най-късото налично фокусно разстояние. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/250 s, f/3,5 и ISO 100.
Всички тези обективи осигуряват и плитка дълбочина на рязкост, което позволява гладък и кремообразен „боке“ ефект на разфокусираните зони, докато оптичните стабилизатори на образа помагат да се запази изображението без размазване от движението, като противодействат на заклащането на фотоапарата при снимане без статив. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/85 s, f/2 и ISO 400.
Увеличаването на разстоянието между обекта и фона допълнително ще разфокусира фона. Друг фактор е разстоянието между обекта и фотоапарата. Колкото по-близо е обективът ви до обекта, толкова по-плитка е дълбочината на рязкост. Това означава, че фонът ще се разфокусира по-бързо. За разфокусиране на по-голяма част от изображението преместете обекта по-близо до фотоапарата и по-далеч от фона.
Задайте най-доброто фокусно разстояние за „боке“
„Боке“ ефектът често е основен компонент на ефектните портрети. Обикновено искате да насочите цялото визуално внимание към обекта, който снимате. Създаването на разфокусиран фон е идеалният начин да го изолирате в сцената, като премахнете всякакви разсейващи фонови елементи и ги замените с красив ефект „боке“. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/2500 s, f/1.8 и ISO 100.
По-голямото фокусно разстояние води до по-малка дълбочина на рязкост, което от своя страна може да доведе до по-силно разфокусиране на фона. Това е причината, поради която варио телеобективите могат да се използват за постигане на по-голям ефект на изолиране на обекта и силно разфокусиране на фона. Например обективът Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM може да създаде отличен фон с „боке“ ефект, ако го използвате при по-дългите фокусни разстояния от неговия диапазон на вариото, въпреки че отворът на диафрагмата е по-тесен при тези фокусни разстояния. Така че, ако искате да разфокусирате фона по-силно и да подобрите ефекта „боке“, направете няколко крачки назад и увеличете чрез вариото (или сменете обективите), за да използвате по-голямо фокусно разстояние.
Как да създадете „боке“ на преден план
Снимането в близост до оградата от бръшлян тук ни позволява да уловим разфокусирани листа вляво на кадъра и засилва усещането за дълбочина. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/160 s, f/1,8 и ISO 100.
Нисък ъгъл на фотоапарата като този не само ни позволява да разфокусираме земята пред обекта, но и „избутва“ фона по-далеч за по-силно „боке“ на фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/500 s, f/1,8 и ISO 100.
Склонни сме да мислим за ефекта „боке“ главно като фонова естетика, но той може да се използва и за въздействие върху предния план на кадъра. Като композирате кадъра така, че да включите разфокусирани детайли на преден план, можете да привлечете погледа към фокусирания обект. Това може да изисква приближаване на фотоапарата до растителност или ниско до земята, за да включите в кадъра разфокусиран преден план. Меките детайли на преден план добавят усещане за дълбочина в сцената и са чудесен начин да внесете ярки разфокусирани цветове във вашата композиция.
Как да създадете „боке“ във видео
Дълбочината е жизненоважна и при композицията на видео, тъй като помага на зрителя да се ориентира в сцената. Включването на разфокусирани детайли на преден план и във фона на сцена е чудесен начин да подобрите усещането за дълбочина и да привлечете вниманието в кадъра. Нещо повече, ярките светлини с ефект „боке“ изглеждат също толкова прекрасно във видеото, както и при неподвижните снимки, с добавения бонус, че и те могат да се движат. Автомобилни фарове, празнични лампички и други ярки точки светлина изглеждат особено красиви, когато са разфокусирани до блещукащи светлини от силен ефект „боке“.
Как да добавите атрактивни светлини с ефект „боке“ в изображенията си
Тази проста техника може да се използва и с цветни светлини или дори с коледна украса.
Опитайте да включите празнични лампички на фона на вашите снимки за красиво „боке“ от светлини.
Един от най-смелите начини да използвате ефекта „боке“ във вашите снимки е да включите в композицията малки и ярки точки светлина на иначе тъмен фон или при слаба светлина. Това е завладяващ ефект, който можете да постигнете при всякакви обстоятелства, като например при слънце, чиито лъчи преминават през клоните на дърво, или оживена улица след залез слънце, или цветна панаирна въртележка, или свещички върху торта. Ако искате да изпробвате ефекта сами, опитайте да използвате набор от празнични лампички. Позиционирайте ги във фона на кадъра си или на преден план, или и двете наведнъж. Когато са разфокусирани, празничните лампички се превръщат в атрактивни „боке“ кръгчета.
Как да създадете собствени форми на ефекта „боке“
Когато снимате с широко отворена диафрагма на обектива (при максимален отвор на диафрагмата), трябва да получите кръгло „боке“ във вашите изображения, защото отворът е кръгъл. В противен случай формата на ефекта „боке“ ще се определя от броя на елементите на диафрагмата на обектива – като цяло, колкото повече са елементите, толкова по-кръгъл е отворът, и следователно толкова по-кръгъл е ефектът „боке“. На практика това обикновено означава, че ефектът „боке“ ще е с кръгла или шестоъгълна форма – ако искате да проверите с каква форма ще бъде вашето „боке“, просто свалете обектива си от фотоапарата, вдигнете го към светлина и погледнете през него.
Но защо да не проявите креативност и да не промените формата на своето „боке“? Можете да постигнете това, като изрежете шаблон с произволна форма и го закрепите към предната част на обектива. В това видео просто парче картон превръща „боке“ ефекта в множество цветни звезди и снежинки.
Опитайте сега: заснемете натюрморт с ефект „боке“
Това е наистина прост и ефективен начин, по който да експериментирате с „боке“ у дома, като използвате всички съвети в тази статия.
Смачканото фолио отразява светлината от лампата като разпръснати отблясъци, които при разфокусиране водят до красиво кръгло „боке“. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/640 s, f/1,8 и ISO 100.
Видяхме, че разфокусираните светлини създават привлекателно „боке“, ако снимате с подходящи настройки. Ето една проста композиция, която можете да опитате у дома, за да създадете изпълнен с „боке“ натюрморт. Поставете обект върху огледална повърхност, след това поставете намачкан лист фолио за фон (не прекалено намачкан – няколко гънки би трябвало да са достатъчни, така че да разсейва светлината, вместо просто да я отразява). Насочете настолна лампа към фолиото и използвайте втора лампа, за да осветите обекта (използвахме LED панел, но обикновена лампа също ще свърши работа). Поставете фотоапарата близо до обекта, настройте го в режим „Приоритет на бленда“ (Av), използвайте широк отвор на диафрагмата – в идеалния случай около f/1.8 – и снимайте от нисък ъгъл, за да заснемете прекрасното разфокусирано „боке“.
Написано от James Paterson и Matthew Richards