Най-добри надграждания на обектив от комплект: кой пълнокадров вариообектив да изберете?

На какво трябва да обърнете внимание, когато избирате обектив, който да замени обектива от комплекта, доставен с вашия безогледален фотоапарат? Ето някои творчески варианти, които да обмислите – от ултраширокоъгълни до такива за близък план.
Canon RF 16-28MM F2.8 IS STM и Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM един до друг.

Обективи Canon от комплекта на фотоапарата – обективите, които обикновено се предлагат в комплект с фотоапарата при закупуването му, като например Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM и RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM – предлагат диапазон на фокусното разстояние, който е чудесен за начинаещи в творческата фотография. Компактни, леки и универсални, тези вариообективи ви позволяват да заснемате всичко – от портрети и семейни събития до пейзажи, архитектура и детайли в близък план.

Но какво да правите, ако сте готови да използвате не само обектива от комплекта? Ами ако искате да опознаете специфичен тип фотография, да проявите творчество с дълбочина на рязкост или да снимате при слаба светлина – и двете предимства на използването на обектив с по-голям отвор на диафрагмата – или просто искате да вкарате повече в кадъра или да видите по-отдалечени обекти?

Надграждането до нов вариообектив ви позволява да развиете още повече фотографските си умения, но наличният избор може да е твърде голям. Какви са характеристиките, които трябва да търсите, когато сте готови да купите следващия си обектив за фотоапарат? И какъв обектив трябва да си вземете след обектива в комплекта?

Имайте предвид, че (с изключение на няколко специализирани обектива, като например Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, които изискват определени фотоапарати) всички RF обективи могат да се използват с всеки фотоапарат от системата EOS R. Ако обаче разполагате с фотоапарат с APS-C сензор, например EOS R7 или EOS R10, ефективното фокусно разстояние на обектива ще се увеличи 1,6 пъти. Научете повече за APS-C фотоапаратите и увеличаването на фокусното разстояние.

Спокойна горска сцена, заснета от нисък ъгъл с обектив Canon RF 16-28MM F2,8 IS STM, с малък водопад, вливащ се в спокоен басейн, заобиколен от скалист терен и дървета, стигащи до небето зад него.

Какво търсите в нов обектив? Може би искате по-широк зрителен ъгъл и оптичен стабилизатор на образа, така че да можете да снимате без статив, но да използвате по-дълга експонация, за да постигнете ефекта на течаща вода, като същевременно запазите детайлите в неподвижните елементи на сцената. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 16-28MM F2.8 IS STM при 16mm, 8 s, f/11 и ISO 100.

Характеристики, които да търсите в нов обектив

На първо място е фокусното разстояние. Искате ли нещо, което ви позволява да снимате малко по-широко, за да уловите повече от пейзажа, или по-далече, за да снимате диви животни или други по-отдалечени обекти?

Максималният или най-големият отвор на диафрагмата е друга важна характеристика, която трябва да търсите. Чрез него се контролира количеството светлина, което се пропуска във фотоапарата, като по-големите отвори на диафрагмата (по-малки f-числа) осигуряват по-добро качество на изображението при снимане при слаба светлина. Освен това размерът на отвора на диафрагмата влияе и на дълбочината на рязкост – каква част от изображението изглежда добре фокусирана. Обектив с голям максимален отвор на диафрагмата, например f/2.8, ще улесни постигането на малка дълбочина на рязкост, разфокусирайки детайлите на предния и задния план, които иначе биха могли да разсеят зрителя.

Големият отвор на диафрагмата също така ви позволява да използвате по-кратки експонации (по-бързи скорости на затвора), за да замразите движението. Обърнете внимание, че някои вариообективи имат променлив максимален отвор на диафрагмата, като например RF 24-240mm F4-6.3 IS USM – това означава, че той предлага f/4 в 24-милиметровия край на диапазона на вариото, а максималният отвор на диафрагмата става все по-малък при увеличаване чрез вариото, като при 240 mm той е f/6.3.

Ако използвате фотоапарат, който не разполага с вграден стабилизатор на образа (IBIS), тогава обектив с мощен оптичен стабилизатор на образа ще ви помогне да заснемете по-резки снимки и по-гладко видео при снимане без статив. (Ако фотоапаратът ви разполага с IBIS, той работи заедно с оптичния IS в обектива за още по-голяма стабилизация, така че все пак си струва да помислите за обектив с IS.)

Ако обичате да използвате фотоапарата си на диви и неблагоприятни места, тогава обектив, който има някаква степен на защита против атмосферни влияния, ще ви осигури известно спокойствие. А ако пътувате много и носите фотоапарата си по цял ден, тогава вероятно ще искате обектив, който е сравнително малък и лек.

За да ви помогнем да изберете следващия си най-използван обектив, представяме ви списък с препоръки, които обхващат диапазон на фокусното разстояние от 15 до 240 mm. Специалистът в областта на продуктовия маркетинг на Canon Mark Kendrick също предлага своята гледна точка за това, което прави всеки от тях толкова добър вариант.

Ръцете на човек, който държи фотоапарат Canon EOS R6 Mark II с обектив Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM, фокусирайки се върху заснемането в близък план на ярки зелени листа.

Обективът RF 28-70mm F2.8 IS STM е оборудван със стъпков мотор (STM), който прави фокусирането тихо и гладко, което превръща обективът в идеален за запис на видео, както и за фотография. Той е съвместим и с функцията за корекция на дишането на фокуса във фотоапарати, като например EOS R8 и EOS R6 Mark II – функция, която гарантира, че зрителният ъгъл не се променя драстично, когато фокусирате обектива, докато записвате видео.

Нощен градски пейзаж, заснет с обектив Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM, с ярко осветен пешеходен мост, отразен във водата.

RF 28-70mm F2.8 IS STM също така разполага с широк отвор на диафрагмата f/2.8 и 5,5-стъпков оптичен стабилизатор на образа, което помага за осигуряване на резки изображения и видео дори когато снимате без статив в слабо осветена среда. Заснето с Canon EOS R6 Mark II с обектив Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM при 35 mm, 1/10 s, f/2.8 и ISO 800.

Най-доброто надграждане на обектива от комплекта за снимане при слаба светлина: RF 28-70mm F2.8 IS STM

Това надграждане на обектива от комплекта включва редица характеристики, които разкриват нови творчески възможности. Като начало това е максималният отвор на диафрагмата f/2.8, който остава постоянен в целия диапазон на вариото. Широкият отвор на диафрагмата в съчетание с 5,5-стъпковия стабилизатор на образа на обектива правят RF 28-70mm F2.8 IS STM изключителен избор за творческа фотография и снимане при слаба светлина – независимо дали снимате портрети на закрито, или пейзажи в синия час.

„Въпреки че не е толкова широкоъгълен, колкото RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM или RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, този обектив ви позволява наистина да се възползвате от малката дълбочина на рязкост, която предлага f/2.8“, обяснява Mark. „Използвайки този обектив при 70 mm, ще можете да заснемате красиви портрети, които са много резки там, където трябва, но също така разфокусирането на фона ще бъде с наистина добро качество.“

Това е удобен обектив и за работа на открито, с компактна, лека и устойчива на атмосферни влияния конструкция, която включва гумени уплътнения около комбинирания пръстен за управление/фокусиране, пръстена на вариото и RF монтажната система. Мощният стабилизатор на образа на RF 28-70mm F2.8 IS STM означава, че няма да ви се налага да носите статив, за да постигнете резки и стабилни изображения.

Фотограф държи фотоапарат Canon с обектив Canon RF 24-105mm F4L IS USM. На заден план е показан леден пейзаж с плаващи айсберги в спокоен воден басейн.

Със своята здрава конструкция от серия L и усъвършенствана оптика RF 24-105mm F4L IS USM е проектиран да осигурява изключително качество на изображението в трудни условия.

Парашутист се спуска към езеро с гъсто залесени хълмове на заден план, като цялата сцена се отразява и в неподвижните води.

RF 24-105mm F4L IS USM предлага широк диапазон на фокусното разстояние, което го прави подходящ за най-различни ситуации. „Това е надежден избор за фотографи, които не са специализирани в определен жанр, но искат обектив, който може да заснеме много добре повечето неща“, казва Mark. Заснето с Canon EOS R6 Mark II с обектив Canon RF 24-105mm F4L IS USM при 33 mm, 1/4000 s, f/7.1 и ISO 640. © Teddy Morellec

Най-доброто цялостно надграждане на обектива от комплекта: RF 24-105mm F4L IS USM

Ако искате да преминете към първия си обектив от серията L на Canon и искате вариообектив с различни фокусни разстояния за ежедневна фотография и видеозапис, тогава RF 24-105mm F4L IS USM е много практичен избор.

Размерът и теглото му са сходни с тези на RF 28-70mm F2.8 IS STM, така че изборът в крайна сметка се свежда до това дали се нуждаете от по-голям максимален отвор на диафрагмата f/2.8 или от по-голямо увеличение с качество на изработката от серията L.

RF 24-105mm F4L IS USM има конструкция, устойчива на прах и капки, допълнена с флуорни покрития на предните и задните елементи на обектива, които отблъскват нечистотиите и улесняват почистването на обектива. 5-стъпковият стабилизатор на образа помага за потискане на ефектите от заклащането на фотоапарата, а специалните пръстени за управление, фокусиране и варио осигуряват бързи и точни ръчни настройки.

„Това е обектив, на който ще можете да разчитате всеки ден за много дълъг период от време“, казва Mark. „Той предлага по-широк диапазон на фокусното разстояние от RF 28-70mm F2.8 IS STM, така че ако искате обектив, който е способен да заснеме всеки обект, да заснеме в по-широк ъгъл и да приближи малко повече, тогава трябва да изберете този.“

Фотографът Richard Walch държи до окото си фотоапарат Canon, оборудван с Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM, докато фокусира внимателно обект извън кадъра.

Друг чудесен универсален обектив, RF 24-240mm F4-6.3 IS USM, тежи малко повече от RF 24-105mm F4L IS USM, но осигурява значително по-голямо приближение. Променящият се максимален отвор на диафрагмата означава, че обективът има компактни размери, така че е чудесен спътник при пътуване – а заключващият пръстен на вариото гарантира, че той ще остане компактен в пътната ви чанта.

В крайбрежния пейзаж, заснет с обектива Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM, морето блести на слънчевата светлина около скалистия нос, а зад него от водата се издигат назъбени скали.

Според посланика на Canon Richard Walch 10x диапазонът на вариото, компактният размер и 5-стъпковият стабилизатор на образа превръщат RF 24-240mm F4-6.3 IS USM в перфектния обектив за пътуване. Той открива, че с него може да снима всичко – от широкоъгълни изгледи на обширни, величествени пейзажи или пристанищни сцени до снимки с телеувеличение на забележителности или чайки в полет и дори снимки в близък план на малки обекти, като например цветя. Заснето с Canon EOS RP (сега предшественик на EOS R8) с обектив Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM при 55 mm, 1/500 s, f/11 и ISO 200. © Richard Walch

Най-доброто надграждане на обектива от комплекта за пътуване: RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

Супертелеобектив като 10x RF 24-240mm F4-6.3 IS USM ви дава възможност да преминавате безпроблемно от снимане на широкоъгълни пейзажи към снимане на дивата природа в близък план, без да се налага да сменяте обектива. Ако комбинирате RF 24-240mm F4-6.3 IS USM с пълнокадров фотоапарат от системата EOS R, ще имате свободата да снимате спонтанно и да реагирате по-бързо.

Mark смята, че това е много практичен обектив за пътуване. „Той тежи само 750 g и се прибира до дължина малко повече от 12 cm. Това го прави лесен за пренасяне, а 5-стъпковият му стабилизатор на образа означава, че можете да останете мобилни и все пак да постигнете резки снимки без статив. Оборудван е и с бърз и почти безшумен Nano USM мотор за фокусиране, който обикновено виждаме само при високия клас или професионалните обективи от серията L.“

Ако преминавате към RF 24-240mm F4-6.3 IS USM от стандартен обектив от комплекта, като например RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM, творческите възможности се разширяват значително благодарение на богатството от фокусни разстояния, с които ще разполагате. Той не разполага с големия максимален отвор на диафрагмата на RF 28-70mm F2.8 IS STM или професионалната конструкция на RF 24-105mm F4L IS USM, но компенсира това със своята гъвкавост.

Човек, който държи фотоапарат Canon с обектив Canon RF 16-28MM F2.8 IS STM, се навежда напред, докато кадрира с помощта на задния екран на фотоапарата.

Усъвършенстваната конструкция на RF 16-28MM F2.8 IS STM включва четири UD елемента и два асферични, които помагат да се намалят до минимум изкривяванията и отблясъците на обектива, както и 5,5-стъпков стабилизатор на образа, което означава, че той осигурява чудесни ултраширокоъгълни изображения и видео директно от фотоапарата.

Планински връх, обвит в облаци и мъгла, заснет с обектив Canon RF 16-28MM F2.8 IS STM.

16-милиметровият ултраширок зрителен ъгъл на RF 16-28MM F2.8 IS STM ви позволява да постигнете зашеметяващ изглед с пълнокадров фотоапарат, какъвто не можете да получите с обектива от комплекта. Заснето с Canon EOS R8 с обектив Canon RF 16-28MM F2.8 IS STM при 16mm, 1/125 s, f/2.8 и ISO 800.

Най-доброто надграждане на обектива от комплекта за снимане с широк ъгъл при слаба светлина: RF 16-28MM F2.8 IS STM

Обективът от комплекта ви дава много различни възможности за кадриране, когато става въпрос за снимане на пейзажи и градски сцени, позволявайки ви да отдалечите, за да заснемете широкоъгълна гледка, а след това да приближите малко, за да изолирате интересни елементи в сцената. Ако обаче сте развили вкус към широкоъгълните изгледи, тогава ултраширокоъгълният пълнокадров обектив RF 16-28MM F2.8 IS STM ще бъде чудесен заместител на обектива от комплекта.

„Това е обектив за хора, които искат да заснемат величието на дадено място, независимо дали става дума за град, или за пейзаж“, казва Mark, „но ултраширокото му зрително поле е подходящо и за архитектура, интериор и снимане на влогове без статив. Неговият постоянен максимален отвор на диафрагмата f/2.8 в целия диапазон на вариото го прави отличен обектив за снимане при слаба светлина и за астрофотография.“

RF 16-28MM F2.8 IS STM има подобна конструкция като RF 28-70mm F2.8 IS STM, допълнена с 5,5-стъпков стабилизатор на образа, диафрагма с 9 елемента, комбиниран пръстен за управление/фокусиране и устойчива на атмосферни влияния конструкция. Качеството на изображението също е много високо и се доближава до това на обективи от серия L, което прави RF 16-28MM F2.8 IS STM един от най-добрите ултраширокоъгълни вариообективи на пазара.

За да се запазят миниатюрните размери на обектива – само 445 g тегло и приблизително 9 cm дължина, когато е прибран – всяко изкривяване на широкоъгълния обектив се коригира чрез обработка на изображенията във фотоапарата, а не оптично в обектива. „Фотоапаратите от системата EOS R могат да обработват изображението и да го коригират в реално време“, обяснява Mark. „Ако трябваше да правим всичко това оптично, тогава елементите на обектива трябваше да са по-големи, което означава, че обективът щеше да е по-голям и по-скъп.

„Като използва мощта на системата EOS R, Canon е в състояние да проектира по-компактни, леки и достъпни обективи с качество на изображението от следващо поколение.“

Поглед през рамото на фотограф, който докосва LCD екрана на фотоапарат Canon с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM. На екрана се вижда сцена с каменист поток.

Когато не искате да носите по-тежък вариообектив, компактният и лек RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM е практичен, но изключително креативен вариант. Възможностите му за фокусиране отблизо ви позволяват да фокусирате и близо до обекти на преден план, което придава допълнителен драматизъм на снимките и видеото ви. © Amy Bates

Пейзажна снимка, направена с обектива Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, показваща езеро с трева на преден план и планини на заден.

Ултраширокоъгълен обектив, какъвто е RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, ще ви помогне да уловите поразителната красота на широк пейзаж. Заснето с Canon EOS R5 с Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 15 mm, 0,6 s, f/11 и ISO 100. © Verity Mulligan

Най-доброто надграждане на обектива от комплекта за ултраширокоъгълно снимане: RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM е по-икономичен ултраширокоъгълен вариант за замяна на обектива от комплекта. Той покрива подобен диапазон от фокусни разстояния като RF 16-28MM F2.8 IS STM, но предлага по-голямо увеличение и по-широк ъгъл. Всеки милиметър от фокусното разстояние е от голямо значение, когато става въпрос за широкоъгълни снимки и видео – а 15 mm улавя изненадващо много повече от 16 mm.

RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM няма същата устойчива на атмосферни влияния конструкция като RF 16-28MM F2.8 IS STM, но предлага идентичен 5,5-стъпков оптичен стабилизатор на образа и е в състояние да заснема изображения от по-близки разстояния – до 12,8 cm в режим на ръчно фокусиране, което ви позволява да покажете малък обект в детайли, като същевременно вкарате голяма част от сцената в кадъра.

„Той има по-малък отвор на диафрагмата в сравнение с RF 16-28MM F2.8 IS STM, което означава, че не е толкова добър за снимане при слаба светлина или за изследване на по-творчески ефекти на дълбочината на рязкост“, добавя Mark. „Но RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM се отличава с това, че е още по-широкoъгълен, още по-малък и с повече от 50 g по-лек. Така че, ако търсите наистина джобен ултраширокоъгълен вариообектив, тогава той е за вас.“

Намерете точния за вас обектив

Ако имате нужда от помощ при избора на обектив, удобният инструмент за търсене на обективи на Canon ще ви даде препоръки въз основа на вашия фотоапарат, жанра, който искате да снимате, и функциите, които цените най-много. Ако сте избрали конкретен жанр, научете повече за това как да извлечете максимума от комплекта си за портретна фотография, пейзажна фотография, фотография на динамични сцени и спорт и фотография на дивата природа.


Автор на текста Маркъс Хокинс

Свързани статии

Как да изберете обектив

Всичко, което трябва да знаете за обективите, от видовете обективи до функциите, които да търсите.

Предизвикателство с пейзажен обектив

Професионалистката Verity Milligan споделя опита си в заснемането на творчески пейзажи с два леки обектива.

Защо преминаването към EOS R системата може да промени кариерата ви

Фотоапаратите и обективите Canon EOS R подобряват работата на фотографите в продължение на пет години. Открийте от личен опит защо професионалистите са преминали към тази система.

Как да контролирате експонацията

Овладейте настройките за отвора на диафрагмата, скоростта на затвора и ISO.