Ása Steinars не винаги е намирала Исландия за толкова впечатляваща. След като се премества от Норвегия в Исландия на седемгодишна възраст, за нея Исландия е по-скоро малко градче, отколкото държава. Но връщайки се години по-късно, след като работи в чужбина известно време, тя започва да вижда земята на огъня и леда по нов невероятен начин.
Днес снимките и видеоклиповете на Ása, посветени на приключенията й у дома и в чужбина са й спечелили над 700 000 последователи в социалните мрежи. Чрез овладяването на „пейзажното селфи“, което превръща скромните селфита във величествени кадри на скандинавските гледки, в нейните профили в Instagram и TikTok все по-често на почит са невероятните красоти на Исландия – от кратери, вулкани и плажове с черен пясък до фиорди, ледници и водопади.
Нейната пейзажна фотография често включва и хора, обикновено нея самата. Това не са обикновени селфи снимки; те са покана, отправена към зрителя да се постави на нейно място – нещо, което изглежда особено важно, когато публикувате съдържание в социалните мрежи. „Искам да накарам зрителя да представи себе си на тази снимка, да го накарам да поиска да отиде на това място и да усети енергията на природата, а не просто да гледа снимките като страничен наблюдател“, казва Ása.
За да постигне този ефект, снимките на Steinars обикновено ангажират повече от едно сетива: почти можете да усетите топлината от лагерния огън в студен ден; да чуете звука от разбиващата се вода от водопада; да опитате горещото кафе след дълго пътуване. „За мен“, казва Steinars, „идеята на фотографията е именно в създаването на това чувство – чувство на любов към пътешестването, щастие или просто вдъхновение да излезете и да покорите някоя планина. Природната фотография винаги се свързва с изследване на непознатото, затова ми харесва да добавям човек, който да разкаже цялата история на снимката.“
Тук Ása обяснява как го прави, като споделя съвети, които да направят пейзажната ви фотография впечатляваща, така че вие също да може да видите света на природата в напълно различна светлина.
Ása Steinars: поглед отвъд пейзажите за заснемане на перфектния кадър
Подобрете композицията с дръзко облекло
Когато пресъздавате живописните селфита на Ása, една част от изображението често се пренебрегва от начинаещите фотографи и това е облеклото. Ása носи дрехи в червено, жълто и оранжево, когато снима при облачно време или ако обектът й е далеч. Когато снимате човек на фона на някакъв пейзаж, това дава усещане за мащаб, а ярките дрехи добавят цвят към това, което иначе би могло да изглежда като някое безлично или монохромно изображение.
Ása дори избира местата, които да снима, на база на облеклото си. Това е особено важно, когато тя работи с марки за дрехи. Тя гарантира, че мястото допълва продукта на марката или по отношение на композиция, или по някакъв тематичен начин, но същите принципи важат и за работата й в личен план.
„Намирам място, което се съчетава със стила на облеклото и цветовете“, казва тя. „Ако не нося нещо по-модерно, се старая да нося дрехи в стил, който отговаря на мястото на което съм, за да мога да се свържа с природата. Например типичните исландски вълнени пуловери. Те са много приятни за носене, но също така се вписват добре в снимките на природна фотография и са чудесни, когато снимате обекта си в близък план.“
Използването на облеклото по този начин помага да се създаде усещане за пространство, а и да се усети самото място във финалното изображение.
Композирайте обекта си сред природата
Ása често рамкира обекта си, като използва естествени елементи, като скали, планини и водни басейни. Понякога прави рамка, като позиционира замъглени цветя на преден план, за да привлече вниманието ви към обекта. Както и да рамкирате снимката си, от решаващо значение е композицията винаги да изглежда естествено.
„За мен е много важно изображението да изглежда естествено и да е приятно за гледане“, казва Ása. „Не трябва да мислите за изображението, когато го видите, затова пропорциите трябва да са правилни и окото трябва да намери обекта веднага, а не да го търси.“
По-лесно е да направите фоновете да изглеждат по-забележими, като използвате вариоообектив или телеобектив, заставайки малко по-далеч от обекта си, след което увеличите, така че фонът ви да запълни рамката. Като отдалечите обекта си по-далеч от обектива, можете също да се възползвате от хиперфокалното фокусиране от разстояние, което ви позволява да поддържате обекта и фона в приемлив фокус, дори при широки диафрагми.
Стандартен вариообектив като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM има полезно фокусно разстояние за начинаещи в пейзажната фотография или дори широкоъгълен обектив като Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – качеството на изображението, постигнато от този обектив с фиксирано фокусно разстояние, го прави чудесен избор за всеки, който снима пейзажи.
Ása казва, че трябва да експериментирате с композицията, да променяте ъгъла и позицията на обекта си, да правите много тестови снимки и да имате търпение. „Наистина същността е в намирането на идеалния кадър и понякога това може да отнеме малко време, за да се получи правилно“, обяснява тя. „Бих ви препоръчала да бъдете спокойни и да експериментирате, да пробвате различни ъгли, които да сравнявате след това. Може също така да смените няколко обектива, за да видите как се променя изображението. Понякога мога да прекарам много време, докато не заснема изображението както искам, но това се дължи на перфекциониста в меня. В крайна сметка крайният резултат си заслужава.“
Работете със светлината, с която разполагате
Когато снима пейзажни селфита, за Ása е важно да използва наличната светлина, за да подобри окончателното изображение, независимо дали денят е облачен, или слънчев.
„Вижте разликите, когато снимате при залез слънце или на обяд“, казва Ása, която предлага да снимате при различни условия, за да видите контраста между меката и сурова светлина. По този начин можете да започнете да използвате светлината във ваша полза.
Облаците могат да се окажат добър дифузер. „Мрачните и облачни условия са често срещани в Исландия и нещо, с което съм свикнала много, когато снимам. С течение на времето започна да ми харесва това време, особено когато снимам пейзажи, като каньони и водопади, където е по-добре да няма прекалено много сенки в изображението“, обяснява Ása. „Придава по-мек вид и е по-лесно да експонирате правилно цялото изображение.“
След като започнете да усещате естествена светлина, с времето ще започнете да забелязвате как се променя през сезоните. „Зеленината става много живописна в облачни дни, което прави лятната фотография да изглежда страхотно“, казва тя.
Магията на дистанционното снимане и таймерите
Ása е често изправена пред предизвикателството да бъде не само фотограф, но и обект. Тя настройва фотоапарата си на статив, след което го задейства дистанционно чрез телефона си и приложението Canon Camera Connect. Тя фокусира фотоапарата с помощта на екрана на телефона си, след това задава таймера на две или 10 секунди, което й дава време да остави телефона си настрана, за да не се вижда в крайното изображение. Като цяло това е селфи, което не изглежда като такова.
В други случаи тя използва вградения таймер на фотоапарата, като фокусира върху земята, където ще се позиционира, или върху обект в тази зона, като настройва таймера и се премества на определеното място. Това е особено полезно при дълги експонации.
„Правя много снимки на Северното сияние в Исландия, а отдалеченият спусък или таймер е изключително важен в такива моменти“, разкрива Ása. „Тъй като се работи с дълга скорост на затвора, важно е фотоапаратът да не се движи и да не размаже снимката. Задействането на приложението Canon Camera Connect е най-доброто решение, но ако не разполагате с него, тогава двусекундният таймер също работи, така че всякакви вибрации от натискането на затвора биват изолирани, преди да бъде направено изображението.“
Усъвършенствайте стила си с редактиране
„Редактирането е важна част от фотографията в наши дни“, казва Ása, „и също така е много полезно да разгледате правилно изображенията си след това.“ Тя съветва винаги да снимате във файлов формат RAW, за да уловите най-много данни и да си осигурите повече гъвкавост в постпродукцията. Вградените „стилове на снимката“ на Canon, които включват настройки, като Landscape (Пейзаж), Neutral (Неутрално) и Faithful (Реалистично), придават на снимките еднаква цветова палитра и настроение. Но единствено като прегледате снимките си, ще усетите какво се е получило добре и какво трябва да подобрите.
Ása препоръчва на всички начинаещи фотографи на пейзажи да инвестират в софтуер за редактиране на снимки, като например Canon Digital Photo Professional (DPP) или Adobe® Photoshop® Lightroom®. Полезно е да намерите някои предварителни настройки – основно персонализирани филтри, които да се използват в софтуера – но те не могат да заменят добрите работни познания за последващата обработка.
„Използването на предварително зададени настройки може да бъде добър начин да започнете, но не забравяйте, че това не е решението за заснемането на страхотни изображения“, казва тя. „Все още трябва да направите много от редактирането сами, дори и с добри предварителни настройки.“
Не спирайте да експериментирате и снимате
За начинаещите във фотографията или за тези с малко опит в снимането на пейзажи Ása препоръчва да гледат работата на другите и да се учат от тях. Намерете фотографи, на които се възхищавате, предлага тя, и вижте как работят със светлината, как композират изображенията си и как намират творчески ъгли.
Най-големият й съвет е прост. „Нося фотоапарата си почти навсякъде, където отида, и имам опит повече от 10 години“, казва тя. „Колкото повече се упражнявате, толкова по-добри ще ставате. Толкова е просто. Но отнема време, за да се усъвършенствате. Никой не се е родил фотограф.“
Автор на текста Gary Evans
Свързани продукти
-
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Малък и лек вариообектив от серия RF 24-50mm, който можете да използвате всеки ден за пътувания, пейзажи и други. -
EOS R6
Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение. -
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM е незаменим компактен и лек варио телеобектив от серия L, който е идеален за пътувания и за заснемане на спортове/дива природа и портрети. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Макрообектив 35mm f/1.8 с бърз отвор на диафрагмата за широкоъгълна перспектива, близко фокусиране и хибриден IS.
Свързани статии
Съвети за снимане при екстремни метеорологични условия
От защитата на вашето оборудване до грижата за себе си, ето нашите най-добри съвети и трикове за овладяване на фотографията при екстремни метеорологични условия.
Как да снимате пейзажи без статив
Научете как да заснемате поразителни пейзажи без статив.
Как да редактирате пейзажни снимки за печат
Техники за редактиране, които ще превърнат живописните ви снимки в произведения на изкуството.
Идеалният спътник при пътуване
Професионалният фотограф Martin Bissig предприема пътуване до Шри Ланка с EOS R10.