Точно както DSLR гамата на Canon, серията безогледални фотоапарати от системата EOS R вече включва както APS-C, така и пълнокадрови фотоапарати, като APS-C фотоапаратите EOS R7, EOS R10, EOS R50 и EOS R100, заедно с пълнокадрови модели, между които са EOS R8, EOS R6 Mark II, EOS R5 и EOS R3.
Сравнение на APS-C и пълния кадър – обяснение на разликата
Какви са разликите между APS-C и пълния кадър?
Основната разлика между APS-C и пълния кадър е физическият размер на заснемащия сензор – пълнокадровите сензори са по-големи от APS-C сензорите, като другите различия между двата типа фотоапарати произтичат от това. Но както с повечето неща, по-голямо не означава задължително по-добро и всеки формат си има собствени основни предимства.
Какво е APS-C?
Активната зона на заснемащите сензорите с формат APS-C на Canon е с размери 22,2 x 14,8 mm, което е близко до размера на кадър от фотофилм с формат APS-C.
Форматът APS (Advanced Photo System) беше въведен първоначално през 1996 г. като нов тип касета за фотофилми. В повечето фотоапарати с фотофилм от това време можехте да изберете различни съотношения на изображението при снимане, включително C (Classic) със същото съотношение 3:2 като на традиционните фотоапарати с 35-милиметров филм, H (High Definition) с широкоекранно 16x9 съотношение на изображението и P (панорамно) 3:1.
APS-C също така съответства на видеоформат Super 35 и стана популярен избор за размер на заснемащ сензор за цифровите огледално-рефлексни фотоапарати Canon EOS (DSLR), както и за безогледалните фотоапарати от серия EOS M.
Какво е пълен кадър?
Пълнокадровите заснемащи сензори на Canon имат активна повърхност от 36 x 24 mm – същият размер като кадър от 35-милиметров филм.
35-милиметровият филмов формат датира от 1889 г., когато е бил въведен като стандартна ширина за кино филми. Той скоро става норма за фотографията и се прехвърля в пълнокадровите цифрови фотоапарати, включително пълнокадровите DSLR фотоапарати EOS и безогледалните фотоапарати със система EOS R на Canon.
Както APS-C сензорите, така и пълнокадровите сензори създават изображения със стандартно съотношение на изображението 3:2, а APS-C сензорите могат да имат същия брой мегапиксели като на пълнокадровите сензори. Един пълнокадров заснемащ сензор обаче е физически около 63% или 1,6 пъти по-голям от заснемащ сензор с формат APS-C.
Обяснение на коефициента на изрязване
Тази разлика във физическия размер на двата типа сензори определя какво фотоапаратът „вижда“. Всички обективи създават кръгло изображение, което означава, че един съвместим с пълния кадър обектив трябва да има достатъчно голяма обиколка, за да може изображението да препокрие ъглите на правоъгълния пълнокадров заснемащ сензор. Ако използвате същия обектив на фотоапарат с формат APS-C, по-малкият заснемащ сензор ще използва само по-малък регион в центъра на същия кръг на изображението. Резултатът е, че изображението е изрязано в сравнение с изображението на пълнокадровия сензор.
Тъй като APS-C сензорите във фотоапаратите Canon са 1,6 пъти по-малки от сензорите в пълнокадровите фотоапарати Canon, „коефициентът на изрязване“ е 1,6х. Това означава, че ако снимате с 50-милиметров стандартен обектив на APS-C фотоапарат, ще получите същото зрително поле като при снимане с 80-милиметров телефото обектив на пълнокадров фотоапарат (50 x 1,6 = 80). По същия начин използването на 100-милиметров пълнокадров обектив на APS-C фотоапарат дава същото зрително поле като 160-милиметров обектив на пълнокадров фотоапарат. Поради тази причина коефициентът на изрязване понякога се нарича и „коефициент на фокусното разстояние“, който ви казва ефективното фокусно разстояние на обектива, който използвате.
Ако искате да разберете какъв е коефициентът на изрязване, когато използвате RF, EF, RF-S, EF-S или EF-M обектив на APS-C фотоапарат, можете да използвате калкулатора за ефективно фокусно разстояние в безплатното приложение Canon Photo Companion.
Коефициентът на изрязване е приложим към всички пълнокадрови обективи, използвани на фотоапарати с формат APS-C, включително EF и RF обективите. EF обективите могат да се използват на всички APS-C фотоапарати от системата R, с който и да е от адаптерите за монтиране от гамата EF-EOS R.
Предимства на APS-C в сравнение с пълния кадър
Тъй като APS-C сензорите са по-малки, фотоапаратите могат да бъдат произведени по-компактни и по-леки, което е идеално за улична и туристическа фотография. Тъй като от обектива, предназначен за APS-C фотоапарати, се изисква по-малък кръг на изображението, обективът може да бъде по-малък и по-лек и следователно – по-евтин.
Коефициентът на изрязване на един APS-C сензор кара по-малките или по-отдалечени обекти да изглеждат по-големи в кадъра, което в действителност увеличава ефективното фокусно разстояние на всеки обектив 1,6 пъти. Това може да бъде голямо предимство в жанрове като фотографията на дива природа, динамични сцени и спорт. Използването на високопроизводителен, но по-евтин обектив, като Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, на APS-C фотоапарат осигурява ефективен обхват на мащабиране 112-480 mm, което го разполага в територията на супер телеобективите. Обективът RF 100-400mm F5.6-8 IS USM на сравнима цена печели ефективен диапазон на фокусно разстояние 160-640 mm на APS-C фотоапарат. Ще ви трябва по-голям, по-тежък и по-скъп обектив, за да имате същия обхват с пълнокадров фотоапарат.
Можете да изрежете изображения от пълнокадров фотоапарат, за да създадете същия ефект, но броят на мегапикселите ще бъде намален, така че получените изображения ще бъдат по-малки и следователно с по-ниска рязкост, ако бъдат увеличени отново. Снимането с APS-C фотоапарат също така спестява време и усилия за ръчно изрязване на изображения на етапа на редактиране.
Предимства на пълния кадър в сравнение с APS-C
Тъй като един пълнокадров сензор има по-широко зрително поле, пълнокадровият фотоапарат е идеален за обширни пейзажи, свръхшироки архитектурни интериори и астрофотография, както и за творчески ефект, когато искате да подчертаете перспективата между предния и задния план.
Като общо правило, особено при по-широки отвори на блендата (по-ниски f-числа), пълнокадровите фотоапарати могат да създадат по-плитка дълбочина на рязкост от APS-C фотоапаратите, което означава, че по-малка част от изображението е ясно фокусирана, а по-голяма част от фона е разфокусирана. Това често е идеално при заснемане на натюрморти и портретна фотография, както и при всеки друг сценарий на снимане, при който искате да изолирате основния обект, като разфокусирате фона.
Друго предимство на пълнокадровия сензор е пряко свързано с по-големия му размер. При еднакви други условия отделните фотосайтове, или светлинни рецептори, на пълнокадровия заснемащ сензор ще бъдат физически по-големи от тези на APS-C сензор със същия брой мегапиксели. Следователно те имат по-голям потенциал за събиране на светлина и могат да улавят повече информация с по-малко шум в изображението или зърнистост, особено при високи ISO настройки в условия на слаба светлина. Това е голямо предимство в портретната и сватбената фотография на закрито, както и за снимки без статив по здрач, нощни градски пейзажи и всеки път, когато имате нужда от достатъчно бърза скорост на затвора, за да замразите движението в лошо осветени сцени.
APS-C в сравнение с пълния кадър
Някои твърдят, че пълнокадровите фотоапарати са „по-професионални“ от APS-C фотоапаратите и със сигурност те обикновено са по-големи, което ги прави по-подходящи за използване с големи телефото обективи. Въпреки това, благодарение на увеличения обсег, който получавате с един APS-C фотоапарат, може изобщо да не ви е необходим такъв голям телефото обектив. APS-C може да остане най-добрият избор за пътуващите фотографи, както и за фотографите на спортни събития и дива природа, които се нуждаят от мощен телефото обсег, съчетан със свобода на придвижването.
Като фотограф на дивата природа, Dani Connor коментира след първата си фотосесия с Canon EOS R7: „Фотоапаратът ми позволява да се приближа до обекта си, без да се налага да използвам голям, тежък обектив. Това е идеалният вид фотоапарат, ако сте фотограф на птици, защото птиците често са доста малки и доста далеч.“
Пълнокадровите фотоапарати може да са много подходящи за заснемане на обширни пейзажи, но от друга страна, поради по-плитката дълбочина на рязкост на пълния кадър може също така да се окаже по-лесно постигането на цялостен фокус от предния до задния план в пейзажната снимка чрез използване на APS-C фотоапарат. Освен това, макар че пълнокадровите фотоапарати обикновено създават по-плитка дълбочина на рязкост и така могат да помогнат за открояването на обекта на портрета от приятно разфокусирания фон, други фактори, като отвор на диафрагмата, също имат значение – APS-C фотоапаратите EOS R10, EOS R7, EOS R50 и EOS R100 работят добре при заснемането на портрети с обектив, като компактния Canon RF 50mm F1.8 STM, който има идеално ефективно фокусно разстояние от 80 mm и широк отвор на диафрагмата f/1.8.
RF спрямо RF-S обективи
Всички фотоапарати Canon със система EOS R, независимо дали са пълнокадрови, или APS-C, са безогледални фотоапарати с абсолютно същото усъвършенствано гнездо за RF обектив. Това означава, че ако изберете EOS R7 или EOS R10 или дори EOS R50 или EOS R100, можете да се възползвате пълноценно от цялата гама изключителни RF обективи. Освен обективи с най-съвременни технологии за фокусиране и оптични качества, RF гнездото осигурява много по-голяма скорост на пренос на данни и честотна лента между обектива и фотоапарата, което позволява постигането и проследяването на усъвършенстван управляван от изкуствен интелект автофокус с невероятна скорост и прецизност, нови нива на стабилизиране на образа, оптимизация на обектива в реално време и много други подобрения.
С представянето на EOS R7 и EOS R10 се появиха нови RF-S обективи, предназначени специално за фотоапарати с RF гнездо и APS-C сензор. Обективът RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM със стандартно мащабиране и еквивалентен на 35 mm ефективен фокусен диапазон от 29-72mm е сравнително малък благодарение на телескопичния си дизайн и тежи едва 130 g, докато RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM осигурява още по-голям диапазон на мащабиране – еквивалентен на 35 mm ефективен фокусен диапазон от 29-240mm – и въпреки това тежи само 310 g, което го прави изключително гъвкав мултифункционален обектив за ежедневни снимки и туристическа фотография.
Други компактни, леки и не много скъпи RF обективи, съвместими с пълен кадър, включват Canon RF 16mm F2.8 STM, който, поставен на EOS R7 и EOS R10, осигурява достатъчно широко зрително поле, еквивалентно на 25,6 mm обектив, поставен на пълнокадров фотоапарат. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM работи блестящо като стандартен обектив с фиксирано фокусно разстояние с 56 mm ефективно фокусно разстояние на APS-C фотоапарати от системата EOS R, заедно с оптична стабилизация на образа и 0,5x коефициент на макро увеличение. Canon RF 50mm F1.8 STM е отличен обектив за портрети, съчетаващ 80 mm ефективно фокусно разстояние на APS-C фотоапарат с широк отвор на блендата f/1.8 за плитка дълбочина на полето. За пътуване и улична фотография RF 28mm F2.8 STM осигурява ефективно фокусно разстояние от 45 mm, когато е в комбинация с EOS R10, като е с лек, компактен дизайн тип палачинка.
Можете също така да използвате широката гама EF и EF-S обективи на безогледални APS-C фотоапарати от системата R без загуба на качество или функционалност благодарение на гамата адаптери за монтиране EF-EOS R.
Свързани продукти
-
EOS R10
Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C. -
EOS R50
С този безогледален фотоапарат EOS R можете да създавате най-впечатляващото си съдържание – от ясни снимки до 4K видеоклипове и поточни предавания на живо. Всичко това в едно специално устройство. -
EOS R7
Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето. -
EOS R8
Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции. -
EOS R6 Mark II
Снимки или видео, действие или портрет – комбинацията от производителност и качество на изображението на EOS R6 Mark II позволява на творчеството ви да се развихри -
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Стандартен вариообектив APS-C за серията EOS R, който е идеален за ежедневни ситуации, като семейна фотография, лайфстайл, портрети и празници. -
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Малък и лек вариообектив от серия RF 24-50mm, който можете да използвате всеки ден за пътувания, пейзажи и други. -
RF 28mm F2.8 STM
Тънък, лек и къс обектив за пътуване и улична фотография с гъвкаво 28 mm фокусно разстояние и бърз максимален отвор на диафрагмата f/2.8. -
RF 50mm F1.8 STM
Компактен, тих и лек 50 mm RF обектив с фиксирано фокусно разстояние и широк отвор на диафрагмата f/1.8 – перфектен избор, за да овладеете творческата си визия.