ПРИРОДНА ФОТОГРАФИЯ

Фотографиране на тайните на природата: историята на един проект за възстановяване на дивата природа

Фотограф на дивата природа споделя пътуването си, документирайки проект за възстановяване на дивата природа, празнувайки биоразнообразието на природата през обектива.
Бухал, заснет като част от проект за възстановяване на дивата природа, се плъзга над върховете на дърветата с разперени крила.

Брулени от вятъра скали, блата край езера и спокойни гори – естествените местообитания привличат фотографите на дива природа и пейзажи с търпението да проследяват постепенната промяна и растеж през сезоните. Понякога обаче фотографията може да отбележи и отпразнува още по-дълбока промяна с течение на времето, като например повторното оживяване на изоставена кариера, която се рекултивира от природата.

Gayle, фотографът зад Natured Secrets, има страст към биоразнообразието и възстановяването на зелени площи. Тя е документирала бавния растеж на проект за възстановяване на дивата природа в Обединеното кралство на прага си и се надява, че работата ѝ може да вдъхнови други да върнат малка част от собствените си градини обратно на природата.

Фотографски проект за възстановяване на природата с история

Разноцветни храсти пирен свързват градина с хълма отвъд, а на заден план се вижда синьо небе.

„За да слеем градината с ландшафта и да обхванем склона на хълма, засадихме храсти пирен“, обяснява Gayle. „Смесихме го с треви и брези, за да отразим околната блатиста местност, така че да се слее с ландшафта. Всичките камъни, които помогнаха за изграждането на стъпалата, бреговете с пирен, пътеките и стените, са от земята.“ Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM при 45 mm, 1/1000 s, f/4.5 и ISO 160. © Natured Secrets

Историята започва преди 20 години, когато Gayle засажда гора до дома си в Пенинските планини в Северозападна Англия, превръщайки изоставена кариера и бивша ферма за норки в процъфтяващо убежище за диви животни.

Сега, когато ландшафтът приветства животните и растенията отново, амбицията на Gayle е постигната – „пътешествие на надеждата“ – да няма граници между нейната градина и тази възстановена зона, създавайки едно наистина диво място.

„Когато пристигнахме, исках да дам на това открито място „усещане за принадлежност“, за да обвържа взаимоотношението си с това местоположение с околната среда“, казва Gayle, която също има магистърска степен по консервационни науки и екология от университета Ланкастър. „Оригиналният ландшафт е бил трансформиран от промишлена дейност, оставяйки една пустош. Но откакто кариерите прекратиха дейност, мястото започна своето завръщане към природата. Прераждане.

„Започнахме, като симулирахме тази трансформация и създадохме каквато градина успяхме в ландшафта, където нямаше видима граница между едното и другото. Никога не съм мислила, че ще имаме градина. Ние просто „опитомихме природата“.

Докато земята бавно започва да се възстановява, Gayle вижда пътешествието като идеална възможност за дългосрочен фотографски проект. „Учих няколко години в училището по ботаническо изкуство в Челси и винаги смятах, че [земята] заслужава да бъде документирана“, казва тя. „Това може да е в различни списания и на микроскопичен уебсайт, но за мен това е разделение между науката и творчеството. Точно на това място се надявах снимките ми да са малко по-различни.

„Нашата изоставена кариера носи белезите от индустриалното ни минало, но земята постоянно се рекултивира от природата. Като пазителка на район със спираща дъха комбинация от история, промишленост, геология, дива природа и флора, аз искам да запиша пътешествието на земята, развитието и растежа на биоразнообразието, използвайки фотографията като дневник.“

Свързване с природата през обектива

Млад сръндак е частично скрит сред дълги треви.

„Малко преди да бъде заснет този кадър, открихме, че сме загубили нашия водач на стадото сърни“, казва Gayle. „Решихме, че този млад сръндак, който внезапно се появи в обектива на фотоапарата, е новият претендент за водач на стадото. На сръндакът тъкмо му е пораснал първият комплект рога.“ Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 600 mm f/4L IS III USM при 1/800 s, f/4.5 и ISO 200. © Natured Secrets

Малка ветрушка седи на клон на дърво, заобиколена от зеленина.

Gayle има кутия за ветрушки, поставена на стълб на пасище до малка гора. „Това е първото ни малка ветрушка, която избяга от близкото гнездо“, казва тя. „Един от родителите носеше храна в тези върхове на дърветата, тъй като пиленцето все още не се е научило да ловува.“ Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 600 mm f/4L IS III USM при 1/1250 s, f/4.5 и ISO 640. © Natured Secrets

Районът сега е изпълнен с диви животни, включително кафяви зайци, земни пчели, чучулиги, свирци, калугерици, синьогръди пъстричета, ветрушки и сърни, което обяснява защо се е превърнал в рай за фотографите. Пъстрата гама от влажни зони, пасища и горски храсталаци, заедно с богатата на цветя сенокосна поляна, привлича много разнообразни диви животни.

„През последните 20 години помогнахме за регенерирането на земята, разкривайки сладководни извори, за да подобрим големите долини на влажните зони и да свържем съществуващите скални езера с поредица от нови езера“, казва Gayle.

„Засадихме местни широколистни гори, наблюдавайки ги как растат и бавно се отрупват с кадифени мъхове, за да осигурят буйно зелено усещане през цялата година и да поддържат изобилие от живот. Клоните и стволовете са силно покрити с мъх, който наподобява миниатюрни изгубени светове, когато се видят отблизо и се увеличат.“

Ако решите да документирате свой собствен проект, може би кътче от вашата градина, което сте върнали на природата, уверете се, че разполагате с правилния фотоапарат и обектив. Gayle използва Canon EOS 6D Mark II, съчетан с един от нейните макро обективи, за да улови тези малки светове. „Фотоапаратът ни дава възможност да бъдем едно цяло с конкретен организъм, независимо дали е цвете в близък план, насекомо или спорите на гърба на папрат“, казва тя. „Започвате да виждате неща, които никога преди не сте забелязвали, и това ме накара да осъзная как можем да станем по-свързани с природата чрез обектива.“

Научете се да „виждате“ с фотоапарата

Обикновените сини водни кончета почиват върху езерни треви, с нюанси на синьо и зелено, отразени във водата отдолу.

Снимани в голямото горно езеро на кариерата, тук се виждат обикновени сини водни кончета, които почиват върху редките червени езерни треви алпийски ръждавец. Езерната трева се счита за уязвима в Англия, тъй като обикновено се среща пò на север в Шотландските планини. Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (вече предшественик на Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) при 330 mm, 1/320 s, f/6.3 и ISO 200. © Natured Secrets

Две бухалчета в прозореца на каменна плевня, а трети бухал седи на покрива над тях.

„Това е плевнята на совите в горното поле – това е реставрирана суха каменна конструкция“, казва Gayle. „Плевнята е сгушена в склона, така че малките могат лесно да скачат върху тревистите брегове.“ Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 600 mm f/4L IS III USM при 1/800 s, f/4.5 и ISO 2500. © Natured Secrets

Тази връзка е по-силна, след като семейство горски бухали се появи след възстановяване на плевня, която Gayle и майстори по суха каменна зидария възстановиха с помощта на камък, намерен в бившата кариера. Сега това е нов дом за птици.

„Да се науча да „виждам“ през фотоапарата си и да чакам тихо да излязат горските сови ми позволява да наблюдавам повече“, казва Gayle. „Забелязвам движението на тревите, промяната в светлината, молците, птиците и цветята, които те докосват. За момент се превръщам в плячка, когато обективът забележи ноктите на кръжаща птица отгоре, след това разказът се измества, когато се преместя. Превърнах се в ловец.“

Gayle използва втори пълнокадров DSLR фотоапарат с няколко по-дълги EF обектива. Като използва един фотоапарат със своите макро обективи и друг със своите телеобективи, тя никога не пропуска момента заради смяната на обективи. Това оборудване ѝ помага да заснеме драматично небе и птици в полет, като например совите, като стабилизацията на образа е особено важна, тъй като тя не използва статив.

„Имам нужда от обхвата на моя страхотен EF 600 mm f/4L IS III USM, за да се доближа до совите“, казва тя. „Аз съм много далеч от мястото тук и нямам укритие, така че не мога просто да седя и да си мисля, че ще видя елен или птица отблизо. Дори е трудно да се снима червеношийка, защото дърветата са много големи. Знаете, че ще направите най-добрите снимки с 600 mm, защото е кристално ясен, тъй като е обектив с фиксирано фокусно разстояние, докато Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM ми дава възможността да приближавам и отдалечавам, така че мога да уловя птицата, ако се движи или идва към мен. Така преодолявам разстоянието.“

Документиране на възстановяването сега и занапред

Близък план на зелените и бели цветни глави на растението див морков, а на заден план се вижда поляна извън фокус.

„Тези растения растат върху нашите купчини боклуци в и около кариерата. Обичаме белите дантелени съцветия на дивия морков в разгара на лятото“, казва Gayle. „Но по-късно в средата на август малките зелени, подобни на боб семенни шушулки се обръщат, докато изсъхват и цветните глави се свиват плътно във вдлъбнато птиче гнездо.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM при 1/640 s, f/2.8 и ISO 320. © Natured Secrets

Близък план на земна пчела, кръжаща сред бодили и трева.

„Всичко, което мога да направя, е да оставя тази земя в по-добро състояние, отколкото я намерих“, казва Gayle. „Това е моето предизвикателство, да продължа да я подобрявам. Просто искам да проследя процеса, за да можем да видим разликата.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV и обектив Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM при 153 mm, 1/1000 s, f/5 и ISO 640. © Natured Secrets

Gayle също е документирала проекта за възстановяване на дивата природа чрез проучвания, хербаризиране на цветя, консервиране на растения в алкохол и скициране и рисуване с акварелни бои. В крайна сметка обаче тя се наслаждава на малките моменти в дивата природа, която се развива на това място, и е запалена по ползите за психичното здраве от взаимодействието с природата. „Гледането през фотоапарата в тези ранни сутрини позволява да се наситиш с тишина и спокойствие“, обяснява тя. „Мога да пресъздам това състояние на ума, като споделям тези изображения в социалните мрежи, помагайки на другите да се насладят на красотата, която ни заобикаля.“

Тя насърчава всеки, който мисли да създаде подобен проект, да започне с няколко дървета или храсти, които да привличат птици и насекоми. „Винаги засаждайте дървета, ако можете“, съветва тя. „Нямате нужда от много място – след шест или седем години ще имате гора и ще можете да се разхождате и да усещате мястото.“

Автор на текста Лорна Докърил

Свързани продукти

Свързани статии

  • ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Съвети за фотографиране на дива природа

    Професионалистката Dani Connor споделя най-добрите си съвети за успех с амбициозен млад фотограф на дивата природа.

  • ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Най-добрите обективи за пейзажи

    Цялата информация, от която се нуждаете, за да изберете ценово достъпни обективи с фиксирано фокусно разстояние и вариообективи.

  • ДИВА ПРИРОДА

    Как да снимате птици

    Съвети и най-добър комплект за начинаещи фотографи на птици.

  • МАКРОФОТОГРАФИЯ

    Правете невероятни макро снимки на пчели

    Как да направите страхотни макро снимки на малки, бързодвижещи се насекоми.