НОЩНА ФОТОГРАФИЯ
Снимка на нощно небе
Най-добрите техники за снимане на звезди през нощта, включително заснемане на интервална фотография и изображения на следи на звезди.
ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Австрийският фотограф Markus Morawetz е най-известен със сватбената си фотография, но отдавна е вдъхновен от любовта към приключенията. През март 2019 г. той реши да сподели тази страст със съпругата си Carina и 10-месечната им дъщеря Fanni. Пътувайки с каравана от дома си край Виена, Австрия, семейството си поставя за цел да види и заснеме един от най-величествените спектакли на природата, а именно Северното сияние в Северна Норвегия.
След като прекарва последните няколко седмици от зимата, пътувайки през Австрия, Германия, Дания, Швеция и Норвегия, триото приключенци бива възнаградено с чудната гледка не веднъж, а два пъти. „В този момент бяхме отседнали на плажа в Норвегия. Условията бяха перфектни – красиво чисто небе без вятър – а Сиянието стоеше около час всеки ден. Просто невероятни вълни от яркозелени и лилави ресни, танцуващи над нас“ – споделя Markus.
„Толкова много хора ни казаха:„ Не можете да пътувате толкова далеч с бебе, прекалено е студено, твърде е изолирано“, но Markus и Carina били сигурни, че са добре защитени от стихиите и тръгнали на приключение. „Една от основните ни цели в живота е да научим дъщеря си истински да оценява природата“ – казва той. „Знаехме, че ще е далеч и знаехме, че ще е студено, но март е най-доброто време да видим Сиянието.
„Наслаждавате се на тази красива златиста светлина през целия следобед, а след това след залез слънце е „синият час“ с най-грандиозната светлина. Дори ако Северното сияние не се покаже, имате толкова много фотографски възможности през този период.“ Стремящ се да обхване с поглед светлината, Markus снимал с Canon EOS R с адаптер EF-EOS R, за да може да използва някои от любимите си EF обективи.
Най-добрите съвети на Markus Morawetz за заснемане на Северното сияние
Като знае, че залезът ще настъпи около 17:00, семейството пристигнало на новата дестинация в ранния следобед, за да открие идеалното място с драматичен фон. Markus и Carina взимали Fanni на поход из района, за да видят какво може да предложи мястото по отношение на обекти на преден план, които да добавят интерес и мащаб, като в същото време имали предвид и серия от алтернативни места, ако светлините се движат или изглеждат по-добре някъде другаде. „Търсете неща, като хубави камъни, вода, дървета или може би хижа“ – предлага Markus.
Един от основните проблеми, с които се сблъскват фотографите, работещи в по-студена среда, е бързото изчерпване на заряда на батерията. Като знае, че батерия, преждевременно останала без заряд, може да доведе до това да пропусне Северното сияние, Markus винаги носел резервна при излизане. „Държах я близо до тялото си, в джоба на панталона или палтото си, защото колкото по-топла е батерията, толкова по-дълго отделя енергия.“ Снимал е с Canon EOS R, който има препоръчителен диапазон на работната температура от 0 до 40°C. Markus знаел, че не може да се гарантира, че фотоапаратът може да работи в мразовити условия, обикновено между –5 и –10°C, и се погрижил да избягва резки промени в температурата – кондензът, до който може да доведе това, е всеизвестна причина за повреда на фотоапарата. Като се вземат предвид всички фактори на заобикалящата среда „EOS R беше страхотен“ – казва той. „Работеше много дълго, предвид студа, и беше отличен за работа, а и беше забавно да твориш с него.“
Според Markus не е необходимо да чакате да излезете и да търсите светлините, за да започнете да тренирате. „Студът няма да намали енергийните нива само на батерията ви, но ще повлияе и на вашите, което означава, че трябва да работите бързо и да знаете какво правите, така че е добра идея да упражнявате снимане на нощно небе, преди да се насочите на север. Посетете открито пространство наблизо, далеч от каквито и да било светлини през зимата, така че да знаете как да работите с ръкавици и голямо яке, и се упражнявайте, като използвате по-дълги експонации. Останете там около час и след като свикнете с нощните пейзажи, опитайте да уловите следи от движението на звездите или Млечния път.“
За най-ясни резултати Markus препоръчва да монтирате фотоапарата си на статив и да използвате ниска стойност на ISO с дълга експонация. „Не се страхувам да повишавам ISO чувствителността, ако се наложи, но предпочитам да използвам статив и по-дълги експонации – между една и пет секунди, за да заснема светлините. Знам от сватбената фотография, с която се занимавам, че е по-добре да уловите кадъра без статив, ако е необходимо, да речем при максимум ISO 5000, ако е наистина тъмно, и да се получи слаба зърнистост, която лесно можете да отстраните чрез обработка, отколкото да пропуснете момента. Но ако имате време, е по-добре да намалите ISO, да използвате по-дълга експонация и да монтирате фотоапарата върху статив, за да елиминирате движението и да получите по-рязък и ясен резултат.“
Снимането по време на това пътуване често означаваше да опитвам да уловя детайли в светлите обекти, като например сняг или пясък на бреговата линия, както и детайли в по-тъмните обекти, като например небето или планините. „Може да се окаже трудно да знаеш какво да експонираш“ – казва Markus. „Не мога да експонирам твърде дълго иначе плажът ще бъде прекалено светъл, а ако измеря яркостта само на плажа, небето ще бъде твърде тъмно. Можете да опитате да направите снимките по-светли или по тъмни при обработката, но може да получите зърнистост и недостатъчна рязкост.“
Любимият трик на Markus е да заснема множество експонации. „Заснемам две идентични снимки – една експонирана за светлите елементи и една за тъмните, и след това ще обединявам по време на обработката, където също подсилвам малко цветовете. Още по-лесен начин е да използвате HDR режима на Canon EOS R, който заснема три последователни снимки при различни експонации и ги обединява в едно изображение, за да създаде снимка с по-широк динамичен диапазон. „Трябва да се има предвид обаче, че режимът HDR работи най-добре, когато се използва на дневна светлина. Друга алтернатива би била използването на поляризиращ филтър, който ще ви позволи да подобрите наситеността на цветовете във вашите снимки.
Да се открояват снимките ви от останалите, означава да мислите по-разкрепостено, когато става дума за композиция. „Често бихте могли да ме намерите да лежа на земята или да стоя в храст, защото не искам „обикновените снимки, които всеки прави“ – казва Markus. „Искам моите да са различни – да разкажа история – и намирането на различни ъгли ми помага да постигна това. Подвижният екран на Canon EOS R ми помогна да направя това при заснемането на Северното сияние, тъй като имаше много сняг и лед, така че беше хубаво да не се налага да лежа на земята и да ми е студено и мокро или да рискувам и да изкачвам дърво, при положение че няма болници наблизо. Всичко, което трябваше да направя, беше да повдигна Canon EOS R нагоре или да го сваля надолу и да наклоня екрана, докато не успея да видя снимката перфектно.“
„В тъмното е трудно автофокусът да проработи, затова използвам ръчен фокус и поставям фокуса в безкрайност“ – казва Markus. Обективът е настроен така, че да улови изображение на нещо далечно, което е извън измеримото разстояние – в случая звездите.
За това пътуване той комбинира вариообектив и обектив с фиксирано фокусно разстояние – Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM и Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „Те са страхотни обективи за пейзажи с много широки отвори на диафрагмата, но предоставящи добра дълбочина и рязкост, и затова бяха идеални за това пътуване.“
Комбинирайки Canon EOS R с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Markus използва по-дълги експонации от няколко секунди с най-широкия отвор на диафрагмата на обектива. „За повечето кадри държах диафрагмата отворена при f/2.8. Това е трикът за заснемане на следи от движението на звездите, както и Млечния път, но имате нужда от добър обектив с наистина ниско f-число, така че да не е необходимо да вдигате ISO твърде много.“
За разлика от традиционните DSLR фотоапарати, пълнокадровият безогледален Canon EOS R позволява на Markus да наблюдава експонацията в реално време, като използва електронния визьор (EVF), за да оцени как ще изглежда финалната снимка, преди да натисне спусъка. „Това е фантастично, защото не е необходимо да правите снимка, за да разберете дали е твърде светла или твърде тъмна – електронният визьор ви казва. Това може да ви спести много време и стрес, което е много важно при заснемането на светлините, тъй като никога не знаете колко дълго ще останат и е твърде студено, за да се мотаете. След като имате правилната експонация и композиция, освен ако светлините не се движат или цялостната светлина не се промени, можете просто да снимате отново и отново, което го прави чудесен фотоапарат за ентусиасти и начинаещи.“
Markus, Carina и Fanni постигнаха целта си да направят няколко страхотни снимки на Северното сияние, но именно моментите, споделени със семейството, направиха пътуването ценно. „Аз съм за улавянето на момента, а не за създаването му“ – казва той, но когато настъпят неочаквани моменти, най-добре е да сте добре подготвени.
Написано от Natalie Denton
Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.
Обратно към всички историиНОЩНА ФОТОГРАФИЯ
Най-добрите техники за снимане на звезди през нощта, включително заснемане на интервална фотография и изображения на следи на звезди.
ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Отрицателните температури може да повредят фотоапарата ви, така че следвайте тези професионални съвети за снимане в условия на сняг и лед.
СНИМАНЕ НА ФОЙЕРВЕРКИ
Оборудване, техники и композиция – топ съвети за снимане на фойерверки.