Овладяване на изкуството на продължителната експонация в черно и бяло

Разберете къде, кога и как фотографът, използващ техники с продължителна експонация, Stephen McNally заснема своите хипнотизиращи черно-бели пейзажи.
Черно-бяло изображение на руини на сграда, заснето с продължителна експонация, за да се размият облаците в небето.

Stephen McNally е усвоил черно-бялата фотография с продължителна експонация, като има множество изложби зад гърба си и апетитът му към жанра само нараства с годините. Работейки като фризьор, фотографията го принуждава да излиза навън да търси нови места, да вижда познати места с нов поглед и му доставя огромно удовлетворение.


Мнозина избират черно-бялата фотография заради начина, по който може да подчертае драмата чрез контраст и тон. Липсата на цвят ви кара да гледате на снимката по различен начин и да се фокусирате върху композицията, обекта и формата. Съчетайте черно и бяло с продължителна експонация и получавате допълнителен слой интрига. Както казва Stephen: „Фотографията с продължителна експонация създава ефирен свят, който окото не може да види, но фотоапаратът може да улови.

Тук научаваме как се е развила работата на Stephen по отношение на процеса и оборудването – и защо той е толкова ентусиазиран относно техниката.

Защо продължителна експонация в черно и бяло?

Пънове и техните корени изникват над водата в ефирен пейзаж.

„Отидох в Blakemere Moss в Delamere в Англия, за да снимам пъновете в езерото, тъй като комисията по горското стопанство изсече дърветата, за да превърне земята обратно в естествен воден басейн“, казва фотографът Stephen McNally за това изображение. „Отсечените пънове създават отличен абстрактен минималистичен образ, когато са заснети с продължителна експонация, която изолира обекта. Продължителната експонация изравнява водата, така че тя изглежда като тънък лед.“ Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (вече предшественик на Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) при 40 mm, 7,3 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Порутен навес за лодки с облаци, които сякаш се въртят над него.

Stephen направи тази снимка на отдавна забравен навес за лодки по време на посещение в Ангълси в Уелс. „Когато видях тази навес за лодки, бях привлечен от текстурата и детайлите на вратите, както и от контраста с много тъмните морски водорасли в долната част. Има толкова много нюанси на сивото, че мога да си представя белите цветове да се появяват в облаците отгоре“, казва той. Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 16 mm, 4 s, f/7,1 и ISO100. © Stephen McNally

Stephen започва да снима популярни обекти, като морски пейзажи при залез и изгрев, но решава да премине към нещо, което смята за по-предизвикателно. „Просто ми писна да правя това, понеже всички го правеха. Исках да предизвикам себе си повече и да постигна повече с фотоапарата“, обяснява той.

Освен че създава сюрреалистичен елемент към снимката, огромна част от привлекателността на продължителната експонация е елементът на изненада – не знаете как ще изглежда изображението, докато не затворите затвора и не погледнете екрана. Когато затворът на фотоапарата е отворен за дълъг период от време, се улавя следа от движение, създадена от естествено движещи се обекти, като вода, облаци или дори хора. Тази част от изображението контрастира с неподвижните обекти в сцената, които остават кристално резки.

Както казва Stephen: „Ефирното усещане на снимката ме привлича. Фотографията с продължителна експонация прави морето да изглежда спокойно, въпреки че окото може да види огромни вълни, които се появяват и изчезват. Можете да поставите всичко това на пауза в снимка с продължителна експонация – в това е магията.“

Идеални места

На фокус се вижда самотно дърво на по-светъл фон, а облаците са уловени в движение.

Успехът на една черно-бяла снимка според Stephen се дължи изцяло на разнообразието от нюанси. „Работя на принципа, че в една черно-бяла снимка има от чисто бяло до чисто черно и различни нюанси и текстури. В софтуера за редактиране числата в долната част от 1 до 12 ми показват всички нюанси и ако ги има всичките 12, то това е перфектен черно-бял кадър.“ Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 20 mm, 30 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Руини на стара селска къща с дървета и поле на заден план и облаци, уловени в движение.

„Винаги правете пробна снимка, за да видите какво казва хистограмата и така ще знаете как да настроите скоростта на затвора си“, съветва Stephen. „Включих индикацията за преекспониране/недоекспониране, така че да мога да видя кога ярките зони се преекспонират. Ако експонирате снимката възможно най-дълго, тогава знаете, че сте заснели колкото може повече данни. Ако ярките зони са преекспонирани, няма да има данни за възстановяване.“ Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 16 mm, 38 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Stephen се връща отново и отново на същите места в северозападна Англия. Той си има любими дървета и обича да гледа как се променят през сезоните. Когато е на ново място, той първо оглежда пейзажа и си отбелязва наум местата, на които планира да се върне.

Ако снимате морски пейзажи, „трябва да проучите приливите и отливите“, призовава той. „Обикновено снимам при отлив. Ако снимате при прилив, ще откриете, че фотоапаратът ви се движи по време на експонацията, така че изображенията ви няма да бъдат резки. Той е много по-стабилен при отлив.

Stephen предпочита да снима през есента, тъй като е по-добре денят да е мрачен или дори облачен, за да заснеме дълга експонация на небето, тъй като така естествено навлиза повече светлина през обектива. „Не снимам в средата на лятото, тъй като трябва да тръгна в 2 сутринта, така че обикновено започвам да снимам през септември, когато се съмва около 6 сутринта. Проучвам местоположенията си, кога ще изгрее слънцето и къде ще пада светлината. Ако е мрачно и частично облачно, знам, че има с какво да работя“, обяснява той. Той започва с разглеждане на хистограма на фотоапарата си, за да определи наличната светлина и колко време ще има на разположение.

В снимките на Stephen има меланхолична атмосфера, която отчасти се дължи на тематиката. Той предпочита да се съсредоточава върху индустриални забележителности или изоставени сгради – места, които сега са изоставени, но някога са били пълни с живот. „Старите сгради ме привличат“, казва той. „Когато наскоро бях в Ангълси в Уелс, случайно попаднах на тази стара ферма (вижте дясното изображение по-горе) и си зададох въпроса откога ли е изоставена. И защо са се отказали от нея? Къде са хората, които са живели и работили там?“

Черното и бялото са много подходящи за този тип фотография. „При черно-бялата фотография акцентът е върху композицията и тя трябва да е въздействаща“, добавя той.

Любимци в комплекта

Руините на сграда се открояват на фона на светло небе, облаците са размазани в движение.

Когато заснема руините на тази викторианска площадка за производство на порцелан, Stephen установява, че „работниците сигурно са вървели с километри, защото наоколо няма нищо друго. Правели са порцелан и изделия от порцелан, след което са идвали лодки и са товарели продукцията.“ Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 16 mm, 86 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Купчина пръст на ръба на скала, спокойно море на заден план и замръзнали в движение облаци отгоре.

Най-добре е да направите възможно най-много снимки, докато времето и светлинните условия са подходящи. „Движението на облаците или водата не винаги е предвидимо, но това може да направи кадъра ви добър или да го провали. Направих над 100 снимки в Ангълси, но обработих само 20, останалите ги отхвърлих“, казва Stephen. Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 16 mm, 55 s, f/11 и ISO160. © Stephen McNally

С преминаването към нов фотоапарат Stephen получава възможност да адаптира начина си на работа. Той започва с Canon EOS 450D (вече предшественик на Canon EOS 850D), преди да премине към Canon EOS 60D (вече предшественик на Canon EOS 90D) и наскоро към Canon EOS R6. Въпреки преминаването към безогледален фотоапарат Stephen все още може да използва любимите си EF обективи без това да повлияе на качеството, като използва адаптер Canon EF-EOS R.

„Харесвам сензорния екран на Canon EOS R6, толкова е интуитивен. Можете просто да докоснете екрана, за да промените f-числото или ISO настройката“, казва той.

Stephen често снима в режим за неограничена експонация, който му позволява да държи затвора отворен, докато пръстът му е върху спусъка. Използването на дистанционен спусък с кабел означава, че можете да избегнете всяко заклащане на фотоапарата, причинено от натискането на спусъка. „Режимът за неограничена експонация е от съществено значение за поддържане на затвора отворен за дълги периоди, докато снимате на тъмно или с 10 или 16-стъпков ND [неутрална наситеност] филтър“, казва той.

Stephen често взима няколко фотоапарата със себе си на снимки, за да убива времето. Когато заснема с 20-минутна експонация със своя Canon EOS R6, той може да настрои друг фотоапарат от различен ъгъл и това го развлича, докато чака.

Последният инструмент в комплекта на Stephen е софтуерът му за редактиране. Той снима в RAW и цветно, за да има повече информация, с която да работи при редактиране. След това той преобразува изображението си в черно и бяло, преди да го редактира в софтуер, като Adobe Photoshop или безплатния Canon Digital Photo Professional (DPP). „Регулирам нивата и кривите и добавям градиенти. Ако работя върху файл повече от 10 минути, го изтривам. Искам да избегна твърде много редактиране, така че се опитвам да направя добра снимка с фотоапарата“, обяснява той.

Заснемане на перфектния кадър

Пейзаж с мрежа за омари на преден план, водата изглежда неподвижна и облаците са уловени в движение отзад.

Природата не винаги осигурява перфектна композиция, така че Stephen препоръчва лека намеса, за да се създаде баланс в изображението. „Мрежата за омари беше разположена отстрани в кадъра, но аз я преместих по-близо до центъра. Винаги се опитвам да включвам елементи на преден план – използвал съм плаващ дънер и обичам да създавам доста абстрактни сцени.“ Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 16-35mm f/4L IS USM при 16 mm, 71 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Корени на дървета се появяват от тихи, спокойни води, придавайки на изображението скулптурно качество.

Stephen чувства спокойствие, докато снима своите продължителни експонации при слаба светлина. „Докато чакаш светлината да се появи, имаш чувството, че светът е спрял. Няма никой наоколо. Изглежда така, сякаш светът е само твой“, обяснява ентусиазирано той. Заснето с Canon EOS R6 с адаптер Canon EF-EOS R и обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM при 80mm, 36 s, f/11 и ISO100. © Stephen McNally

Търсенето на слаба светлина за отлична фотография с продължителна експонация си е предизвикателство. „Девет от 10 пъти завършва с неуспех“, обяснява Stephen. „Най-доброто нещо, което могат да направят тези, които искат да разучат този жанр, е да експериментират и да излязат да снимат на разсъмване“, добавя той.

„Ще е полезно да разполагате с 10-стъпков ND филтър или повече. Друга вариант е да снимате при слаба светлина точно преди зазоряване. Ще постигнете експонации до 50 секунди преди зазоряване, което трябва да доведе до отлични резултати. Използвам също и ND филтри с обратен градиент, когато е по-тъмно на хоризонта, тъй като това ще бъде най-светлото място, когато слънцето изгрее.“

Намерете място, проучете местоположението, възползвайте се от ранното утро и пробвайте техниката на Stephen за заснемане на черно-бели снимки с продължителна експонация. Последният съвет на Stephen е: „Поемете колкото можете повече информация и след това я приложете на практика. Никога няма да получите това, което искате, ако не положите усилия.“



Написано от Natalya Paul

Свързани продукти

  • Canon Camera
    Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни.
  • Canon Camera
    Използвайте сегашните си обективи EF и EF-S с новия фотоапарат EOS R и открийте нови нива на креативност.
  • Canon Camera
    Лекият вариообектив 24-105mm f/4 от серия L предлага широк диапазон на вариото с впечатляваща гъвкавост.

Свързани статии

Улавяне на света монохромно

Фотографът далтонист Chris Ward обяснява как да създавате изображения с акцент върху фините детайли.

Съвети за черно-бяла фотография

От сватби и пейзажи до спортни снимки и портрети – открийте как да снимате зашеметяващи черно-бели изображения.

Създайте светлинни следи

Как да използвате продължителни експонации, за да създадете светлинни следи: съвети от победителя на Canon Redline Challenge.

Снимайте дистанционно

Открийте предимствата на дистанционното снимане за всички видове фотография.