Изследване, разбирателство, уважение – как да бъдете съобразителен фотограф пътешественик

Документирането на различни култури добавя интерес към вашите истории за пътуване, но е важно да създавате изображения с нужното внимание. Фотожурналистът Gulshan Khan споделя някои съвети.
Младо мюсюлманско момиче крещи от възторг, докато язди кон на въртележка на празник в Йоханесбург, Южна Африка.

Ръцете са хванали здраво коня на въртележката с цвят на бонбони, лицето сияе от вълнение, хиджабът се вее като наметало на супергерой. Това не е типичният образ, който виждате на младо момиче от мюсюлмански произход – и точно затова е една от любимите снимки на посланика на Canon Gulshan Khan. „Мюсюлманите, особено жените и момичетата, невинаги сме изобразявани като общителни човешки същества, каквито всъщност сме. Използвам „ние“, защото това е моята собствена общност“, обяснява южноафриканският фотожурналист. „Виждаме толкова много страдание и различно отношение в изображенията от африканския континент. А тук това момиче е толкова радостно, снимано с достойнство.“

Примерът на Gulshan ни напомня на какво е способен фотоапаратът. Снимките, които създавате, могат да увековечат едноизмерните начини на това как гледате на света или могат да разкрият нещо повече. Това е особено вярно, когато става въпрос за снимане на култури или общности, различни от вашите, независимо дали това е в близкия квартал, или някъде, до където сте пропътували хиляди мили. За Gulshan това е част от работата й. Като независим фотожурналист, чиито снимки са били публикувани в National Geographic, The New York Times и The Guardian, и бивш сътрудник на Агенция Франс прес (AFP) на свободна практика, Gulshan редовно прави снимки на хора и места в родната си държава и извън нея. Тук тя обяснява как можете да създадете впечатляващи, но уважителни културни фотографии.

Обърнете внимание на историята

Южноафрикански рейнджър за борба с бракониерството използва голям фенер, за да претърсва открито заграждение през нощта.

Южноафрикански рейнджър за борба с бракониерството претърсва заграждение за животни в тъмното. „Все още се уча как да се ориентирам в различни ситуации. Не спирайте да си задавате въпроси“, съветва Gulshan. Заснето с Canon EOS 5D Mark III (вече предшественик на Canon EOS 5D Mark IV) с обектив Canon EF 35mm f/1.4L USM (вече предшественик на Canon EF 35mm f/1.4L II USM) при 1/80 s, f/1.4 и ISO3200. © Gulshan Khan

През 19-ти век, когато фотографията била нова технология, фотоапаратът е бил погрешно смятан от европейските колонизатори за научен инструмент, който те използвали за класифициране и потискане на коренното население. Това наследство продължава да живее, вярва Gulshan, подхранвайки схващането, че това е безпристрастна медия.

„Фотографиите са поучителни. Те ни учат как да виждаме себе си и как да се виждаме помежду си“, казва тя. „Съществува идеята, че изображенията показват обективна истина, но това е заблуда. Вие винаги сте част от изображенията си. Вашата идеология, вашият опит и вашите ценности ще бъдат показани по начин, който вие изберете.“

Gulshan също така подчертава правото да изследват „екзотични“ земи, което някои западни пътешественици и създатели на изображения смятат, че имат. „Не е проблем да посещавате различни места и да правите снимки“, подчертава Gulshan. „Проблемът е, когато го правите с предположението, че сте по-добри и разбирате повече от хората, които снимате."

Проучете

Двама души танцуват салса на дансинга на покрив, наблюдавани от седнали групи зяпачи зад и отстрани на тях.

Хората танцуват на салса парти на покрив в Мабоненг, Йоханесбург, Южна Африка. „Ако снимате на фестивал или събитие, трябва да знаете за какво са там хората и защо се случва това“, казва Gulshan. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 35mm f/1.4L USM при 1/320 s, f/2.8 и ISO50. © Gulshan Khan за The Washington Post

Когато чуете думата „култура“, вие сте склонни да мислите за националност, раса или религия, но за Gulshan концепцията е далеч по-широка от това. „Това може да бъде група с някаква специфична ценностна система, работна култура или хора, които принадлежат към социална класа или са част от музикална субкултура например“, казва тя.

Каквото и да е – трябва да се уверите, че сте направили възможно най-много проучвания, преди да решите да снимате. Това ще ви помогне да идентифицирате необичайни места или важни поводи – фестивал или протест, може би – което ще ви даде възможност да направите съответните снимки.

Става въпрос и за разбиране на нормите и обичаите и проблемите, пред които са изправени различните хора, което ще ви информира как да снимате. Следете медиите, четете книги, гледайте документални филми, запознайте се с местата в Google Maps и – най-важното – говорете с хората, съветва Gulshan. Ако сте в чужбина и отседнете в хотел, говорете с персонала. Или, ако сте на събитие, попитайте участниците какво означава това за тях и защо са там. Уважавайте другите, бъдете съпричастни и готови да се учите.

Изберете и използвайте комплекта си разумно

Жена, облечена в дълга бяла рокля и привличащи погледа бижута, седи на пейка пред дома си в Йоханесбург.

Gulshan обича да прави портрети, където е възможно. В тази снимка, посветена на историята за стила на бижутата в Йоханесбург, тя снима хора от различни културни среди – Netsanet Abera Tumssa, собственик на етиопския ресторант Netsi's, е заснета да седи пред дома си. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM при 1/1000 s, f/2 и ISO250. © Gulshan Khan за The New York Times

Трябва да се постигне баланс между получаването на въздействащи изображения и уважителното отношение към хората. Като цяло Gulshan избягва дългите обективи, предпочитайки да използва фотоапаратите си Canon EOS R и EOS R5 с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM и да се доближи до това, което снима, потапяйки се в действието. „Трябва да говорите с хората, когато сте толкова близо, и неизбежно изображенията ви са по-интимни“, обяснява тя.

Изключение от това би било, когато тя работи на свещени места и вече има разрешение да снима, но без да се натрапва. „На свещени места трябва да подхождате с нужното внимание към културата и най-добрият начин да се уверите, че не сте неуважителни или натрапчиви, е да попитате дали можете да снимате там“, съветва тя. „Попитайте къде ви е позволено да бъдете и къде не, както и какви са правилата. В много джамии и храмове например от вас се изисква да свалите обувките си, трябва да се облечете по подходящ начин и също така е неуважително да ходите пред човек, който се моли или пък да го заговаряте.

„В тези случаи използвам обектив Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM“, добавя тя. „Винаги настройвам затвора си да бъде възможно най-тих, за да не се натрапвам и да проявявам уважение в ситуации, които изискват да бъдете тихи и да спазвате благоприличие.“

Не само фотоапаратите от професионално ниво като EOS R5 предлагат опция за безшумно снимане. Превключването към режим на безшумно снимане на безогледалния Canon EOS R10 настройва всички съответни настройки едновременно, предотвратявайки излъчването на звук или светлина от фотоапарата. Сдвояването на EOS R10 с универсалния обектив Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM също ще ви даде по-дълъг обхват, за да сведете до минимум смущенията.

Включете хората, които снимате

Възрастен мъж с ръка, притисната към лицето, седи на стената. Зад него има ярко оцветена къща и обвита в мъгла планина.

56-годишният Jean Rene, на снимката в родния си град Hell-Bourg на остров Réunion, френски департамент в Индийския океан. „Добрата културна фотография идва от дълбоката съпричастност към това кого заснемате. В противен случай, губи стойността си“ казва Gulshan. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (вече предшественик на Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) при 35mm, 1/250 s, f/2.8 и ISO100. © Gulshan Khan за The New York Times

Група жени, седнали около дълга маса за хранене, отрупана с храна и бутилки безалкохолни напитки.

Група жени нарушават заедно своя пост за Рамазан в джамията Низамие в Йоханесбург – изображение от поредицата „The Things We Carry With Us“ (Нещата, които са част от нас) на Gulshan, за общността в Южна Африка. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 35mm f/1.4L USM при 1/2500 s, f/1.4 и ISO10000. © Gulshan Khan

Важно е да се прави разлика между публични събития, на които се очаква, че има фотограф, който ще снима, и снимки, които правите, докато се скитате по улиците или като част от личен проект с определена група – „Трябва да имате съгласието на хората“, казва Gulshan. Това означава да обясните ясно на хората защо се интересувате от това да ги снимате и какво възнамерявате да правите със снимките след това.

Как ще направите това зависи от случая. Ако правите проект в някаква общност, може първо да получите разрешение и да опознаете хората, преди да преминете към правене на непринудени снимки, когато вече не се притесняват от вашето присъствие. По улиците на града можете да започнете разговор със собственик на пазарски щанд и след това да го снимате. Ако не говорите езика, намерете някой, който може да ви превежда. Обръщайте внимание на начина, по който човекът, когото снимате, ви отговаря. Както казва Gulshan: „Можете да разберете дали карате хората да се чувстват неудобно“. Ако е така, е време да оставите фотоапарата си.

Работа с уважение

Тълпа от хора на различни възрасти пеят, танцуват, смеят се и пият, докато гледат нещо пред тях.

„Винаги се питайте какво дава тази дълбочина? Къде е историята?", казва Gulshan. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 35mm f/1.4L USM при 1/400 s, f/1.4 и ISO1600. © AFP Photo/Gulshan Khan

Въпреки че сега използва фотоапарата си „инстинктивно“, Gulshan е прекарвала много време в разглеждане на изображения и в размишляване за това как е заснела хората. „Важно е да бъдем визуално грамотни и съзнателни“, казва тя. „Помислете за ъглите, от които снимате, и какво предава това на някой, който гледа изображението.“ Следвайте различни акаунти в Instagram, за да разберете по-добре как фотографите избират да представят собствените си общности. Понякога е необходима поредица от изображения, за да се даде по-пълна представа, но понякога е нужна само една-единствена снимка, за да се каже нещо проницателно за един народ или култура, казва Gulshan. Само не забравяйте, че това никога не е цялата история.“

Автор на текста Рейчъл Сегал Хамилтън

Свързани продукти

Свързани статии

Туристически журнал като на професионалист

Превърнете вашите ваканционни снимки, заснети с Canon Zoemini S2, в персонализиран творчески дневник.

Идеалният спътник при пътуване

Професионалният фотограф Martin Bissig предприема пътуване до Шри Ланка с EOS R10.

Съвети за улична фотография

Важен съвет за заснемане на зашеметяващи улични изображения с архитектурни елементи.

Съвети за снимане при екстремни метеорологични условия

От защитата на вашето оборудване до грижата за себе си, ето нашите най-добри съвети и трикове за овладяване на фотографията при екстремни метеорологични условия.