Игра със светлини и сeнки: природна фотография в черно и бяло

Посланичката на Canon, Хелън Бартлет, обяснява как е заснела впечатляващи черно-бели изображения на природата със своя PowerShot G7 X Mark III.
Искрящи водни капки в паяжина.

Питали ли сте се някога какво е да виждате света в черно и бяло? За лондонския фотограф на семейни портрети и посланичка на Canon, Хелън Бартлет, това е нейният предпочитан стил. Хелън е превърнала черно-белите изображения в своя запазена марка още от началото на кариерата си през 2003 г. Тя работи със светлината и сенките, които падат върху лицата и сцените пред нея.

По време на изолацията, докато траел локдауна заради Covid-19 в Англия, Хелън заменила снимането на семейни портрети с черно-бели снимки на природата, които заснемала по време на разходките около дома си в Северен Лондон. Тя показва така създадените изображения, които са смесица от скрити текстури, листа в контражур, оросени паяжини и драматични горски силуети, в своя Instagram Highlights под името „Off Duty“. Повечето от тях са заснети с нейния Canon PowerShot G7 X Mark III.

Снимането с компактен фотоапарат помага на Хелън да обогати своя стил и я насърчава да експериментира с нови техники. Тук тя обяснява как е изградила своя метод и предлага съвети как да заснемете свои интересни снимки на природата в черно-бяло.

1. Намерете непозната перспектива

Черно-бяло изображение в близък план на пет еднакви цветя, образуващи силует пред слънцето.

Посланичката на Canon, Хелън Бартлет, използва компактния Canon PowerShot G7 X Mark III, за да заснема черно-бели пейзажни снимки на природата по време на локдауните в Лондон, откривайки един нов свят. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/800 s, f/10 и ISO320. © Helen Bartlett

Предимствата на компактния фотоапарат са в размера, универсалността и функциите, позволяващи лесно и бързо публикуване на снимки, както и в спокойствието, с което фотографът работи, когато не е притиснат от задължението да постигне идеалното изображение.

„Винаги съм търсила нещо средно между телефон и професионален фотоапарат, тъй като не мога да нося своя Canon EOS-1D X Mark III в джоба си“, казва Хелън. „Професионалният ми фотоапарат е твърде голям за разходка в парка. Бях много разочарована от снимките, направени с телефона ми, защото когато ги отворя в компютъра или поискам да ги отпечатам, качеството просто не е същото.

„Купих Canon PowerShot G7 X Mark III по време на локдауна и започнах да го вземам на ежедневните ни разходки, където наистина го опознах.

„Той ме кара да правя повече снимки, да виждам по различен начин и да забелязвам повече. Научих се да се отпускам и да не се притеснявам – тези снимки са за мен, а не за клиенти, така че наистина няма значение дали нещата се получават така, както трябва. Вече не мога да си представя да нямам компактен фотоапарат.“

Canon PowerShot G7 X Mark III има голям сензор тип 1.0, което го доближава повече до DSLR или безогледален фотоапарат в сравнение със смартфона.

2. Научете колкото можете повече за светлината

Черно-бяло изображение на стебла див керевиз на тъмен фон.

Canon PowerShot G7 X Mark III се оказва важно допълнение към фотографското оборудване на Хелън. „Компактният фотоапарат не може да се сравнява с DSLR от най-висок клас или безогледален фотоапарат, но за мен това е идеалното сечени между тях и телефона“, казва тя. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/500 s, f/3,2 и ISO160. © Helen Bartlett

Черно-бяла снимка в близък план на слънчева светлина, хвърляща отблясъци и сенки върху стебла трева.

„Когато правиш първите си крачки в света на фотографията, едно от най-трудните неща е да се научиш да виждаш светлината“, казва Хелън. „Но започнете ли да наблюдавате светлината и да подбирате момента да я заснемете, ще започнете да я забелязвате по-добре.“ Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/2000 s, f/2.8 и ISO320. © Helen Bartlett

Ако желаете да снимате природата в черно-бяло, Хелън съветва да научите повече за светлината. „Старайте се да снимате всеки ден, независимо дали сте навън с фотоапарата си, или у дома“, казва тя. „Може просто да снимате как светлината пада върху чаша вода в кухнята, но всеки път, когато го правите, ще се вглеждате все по-внимателно.”

Експериментирането със светлината създава дълбочина и привлича вниманието при снимане в черно-бяло, а има много начини да експериментирате с нея. „Опитайте да снимате в контражур, което се получава много сполучливо в черно-бяло, и не се страхувайте да експериментирате с контраста и експонацията“, казва Хелън. „Можете да увеличите експонацията, за да заснемете преекспонирано изображение, и след това да я намалите, за да уловите резки детайли в светлите зони за изразителни и динамични изображения.“

3. Съсредоточете се върху това, което влиза в кадър

Черно-бяла снимка в близък план на стрък тръстикова трева и още няколко стръка, разфокусирани на заден план.

„Винаги съм се увличала по черно-бялата фотография, защото харесвам нейната простота“, казва Хелън. „Харесва ми, че е абстрактна и те кара да спреш и да се вгледаш отблизо във формите и текстурите.“ Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/400 s, f/2.8 и ISO640. © Helen Bartlett

Черно-бяло изображение на три високи листати дървета в гора.

За Хелън едно от най-големите предимства на Canon PowerShot G7 X Mark III е неговият компактен размер. „Трябва е да се побира в джоба ми“, обяснява тя. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/800 s, f/2,8 и ISO400. © Helen Bartlett

Снимането в черно-бяло помага на Хелън да се съсредоточи върху обекта в кадъра, като се освободи от разсейващите цветове и елементи, което е още една причина да започнете да снимате градската природа в черно-бяло.

„Фотоапаратът има голям максимален отвор на диафрагмата f/1.8 и Wi-Fi комуникация, така че мога просто да изпратя снимка, която харесвам, в телефона си и да я обработя“, продължава тя. „Не се налага да използвам компютъра си, ако не съм на работа.“

Универсалният обектив, макрорежимът и Wi-Fi възможностите са само част от функциите, които Хелън цени в своя Canon PowerShot G7 X Mark III. „Размерът и теглото, неговата универсалност са все чудесни качества“, казва Хелън, която снима в черно-бял режим, за да може да „вижда“ светлината в монохромната гама. Режимът Макро също е чудесен, ако снимате дървета, цветя и диви животни.

„Целият ми свят е черно-бял и го харесвам такъв“, казва Хелън. „Цветната снимка често е доминирана от багрите, докато черно-бялата снимка акцентира върху обекта, независимо дали това е човек, сграда, или дърво. Когато сте на разходка в парка, този режим елиминира всички ярко оцветени разсейващи детайли на заден план. Винаги съм се увличала по черно-бялото, защото природата изобилства от зелено!“

4. Експериментирайте с различни техники

В това черно-бяло изображение горска пътека е обрамчена от заснежени дървета.

„Експериментирайте с всички настройки на вашия PowerShot G7 X Mark III, дори с нещата, които не възнамерявате да използвате“, съветва Хелън. „Опитайте да снимате с вградената светкавица, от различни ъгли или като използвате функцията за макрофотография. Опитайте различни варианти и вижте как пада светлината.“ Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/500 s, f/2.8 и ISO400. © Helen Bartlett

Черно-бял близък план на паяжина с искряща сутрешна роса.

„Вградената Wi-Fi комуникация е важна функция на фотоапарата, ако възнамерявате да публикувате изображения в социалните мрежи“, казва Хелън. „Можете да изпращате изображения в телефона си много бързо без допълнителни усилия.“ Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/2000 s, f/3.5 и ISO800. © Helen Bartlett

Използването на компактен фотоапарат е насърчило Хелън да изпробва различни техники и да подходи към фотографията с различен поглед. „Това беше един чудесен начин да експериментирам“, казва тя. „Например снимането със светкавица не е част от моя репертоар, но когато валеше сняг по Коледа, заснех серия от снимки с помощта на вградената светкавица на Canon PowerShot G7 X Mark III.

„Беше забавно да изпробвам различни ъгли, да се навеждам и да снимам през тревата, което се прави много лесно с въртящия се на 180 градуса дисплей. Наред с това Canon PowerShot G7 X Mark III има режими „Автоматичен (A)“, „Приоритет на бленда (Av)“ и изцяло „Ръчен (M)“, което означава, че начинаещите могат да се учат и да напредват гъвкаво с лесни за използване контроли. Фотоапаратът също така е оборудван с режим P (програма за автоматична експонация) – режим на снимане, който е нещо средно между автоматичен и ръчен – и интелигентен автоматичен режим, както и различни творчески режими за тип сцена , които позволяват на начинаещите да заснемат страхотни изображения, без да се нуждаят от задълбочени технически познания.“

За да научите повече за вашия фотоапарат, за неговите функции и за начините на използване, изтеглете приложението Canon Photo Companion.

Черно-бяло изображение на концентрични кръгове в езеро с разпръснати водни капчици, застинали във въздуха около него.

„Ако излезете и започнете да снимате без ясна цел, след няколко седмици ще откриете, че предпочитате идентични неща“, казва Хелън. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/1600 s, f/2,8 и ISO3200. © Helen Bartlett

Тънките листа на папратовидно растение се виждат с голяма детайлност в това черно-бяло изображение в близък план.

Хелън описва снимките на природата, които заснема с компактния си фотоапарат, като „фотоскици“ – чрез тях тя развива професионалните си умения, докато се забавлява. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/640 s, f/2,8 и ISO200. © Helen Bartlett

„Фотоскици“ – метод, вдъхновен от художници – е друга експериментална техника, която помага на Хелън да наблюдава природата. Тя е създала видеоклип в YouTube по тази тема, подчертавайки силата на този интересен метод на снимане, който е по-бърз и освободен от напрежение.

„Идеята за „фотоскици“ дойде отчасти от братовчед ми, който е художник“, обяснява Хелън. „Ако художник рисува картина, той вероятно ще скицира множество идеи или детайли, които може да пожелае да включи в картината. Моят братовчед описва този процес с израза „да разходиш молива“. Помислих си, че това може да е добър подход и във фотографията.

„Така например бих могла да намеря някои страхотни нови гледни точки в парка, които да включа в портретна снимка. Мога също да експериментирам с техника, която съм виждала в Instagram, като улавяне на форми в локви, за да видя как се прави и как се постигат най-добрите резултати.“

Черно-бяло изображение на сянката на дърво върху каменна стена.

„Моят проект, озаглавен „Off Duty“ (Извънработно време), представлява буквално това – снимките, които правя, когато не съм на работа“, казва Хелън. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/125 s, f/5 и ISO125. © Helen Bartlett

Този черно-бял пейзаж включва облачно небе и силуети на големи дървета.

„Не мислех за „Off Duty“ като за личен проект, но предполагам, че е такъв“, казва Хелън. „В него събирам своите фотографски хрумвания.“ Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/2000 s, f/10 и ISO125. © Helen Bartlett

„Ако снимате в сумрачен парк, ще ви трябва светлина, за да оживите изображението“, продължава Хелън. „Потърсете къде светлината обхваща очертанията на предметите и придава форма и драматизъм. Опитайте да снимате в началото или в края на деня, когато светлината отслабва. Колкото по-често го правите, толкова повече детайли ще забелязвате и толкова по-вълнуващо ще става.“

С течение на времето стилът ви ще се развие и дори може да роди някой личен проект, като например поредицата „Off Duty“ на Хелън. „Вашите интереси ще определят онова, което снимате, и колкото повече снимки правите, толкова повече ще забелязвате различни теми“, казва тя. „Не му мислете твърде много, просто излезте и се забавлявайте.“


Написано от Лорна Докърил

Свързани продукти

Свързани статии

Съвети за черно-бяла фотография

От сватби и пейзажи до спортни снимки и портрети – открийте как да снимате зашеметяващи черно-бели изображения.

Съвети за фотография сред природата от Munro Moonwalker

От цветни макроснимки до мъгливи планински върхове – ето как Alan Rowan използва Canon PowerShot SX740 HS LITE EDITION, за да заснеме идеалната снимка сред природата.

Снимане с продължителна експонация в черно и бяло

Разберете как Stephen McNally заснема мистични снимки с продължителна експонация в черно и бяло.

Улавяне на света монохромно

Фотографът далтонист Chris Ward обяснява как да създавате изображения с акцент върху фините детайли.