ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Снимане на сезоните
Разкрийте уникалната атмосфера на всеки сезон с тези съвети от Benjamin Hegyi.
Есенна фотография
През есента природата обрисува картини, които не могат да се сравнят с другите сезони. Честите дъждове насищат тоновете, а нежните ветрове носят ритмично движение, докато мъглата осигурява страхотни картини в бяло и сиво, които да контрастират с цветовете на падащите есенни листа.
„Есента е сезонът, който стимулира сетивата най-много. Кара те да размишляваш върху живота“ – споделя фотографът от Нидерландия Theo Bosboom. „Това е един много очарователен сезон, но е много трудно да се създаде нещо, невиждано досега.“ В своята поредица „Есенни листа“ Theo иска да намери нов начин да подчертае най-доброто от сезона.
Theo е редовен сътрудник на списанията National Geographic и BBC Wildlife и два пъти е печелил наградата „Европейски фотограф на годината“. След като се връща в долината на Hoëgne в Белгия, година след година, той усеща, че вече е снимал всичко, което горите могат да предложат.
„Много е живописна и е просто вълшебна през есента, но след няколко години разбрах, че съм я снимал от всеки ъгъл“ – обяснява той. „Започнах да се чудя дали не съм се изчерпал. Точно тогава няколко листа паднаха в потока и се загледах как водата ги понася, как се спускат по малките водопади и се задържат на клони и скали. Тогава ми хрумна идеята да снимам листата от под водата, по начин, по който може би една риба вижда есента.“
Докато идеята за „Пътешествието на есенните листа“ може да е изглеждала достатъчно проста, реализирането й не е било никак лесно. „По онова време фотографията все още беше само хоби за мен“ – обяснява той, но се сдобил с водоустойчив калъф WP-DC28 на Canon за компактния си Canon PowerShot G10. Като се екипира с гумени ботуши и неопрен, той се потопил в студения поток, държал фотоапарата във водоустойчивия си калъф под водата и го насочил към небето.
„Не можех да видя какво точно правя, но всеки път, когато минеше листо, натисках бутона и се надявах на най-доброто“ – продължава той. „По-голямата част от снимките бяха доста лоши и направих безброй случайни селфита, но един наистина хубав кадър се открои [вижте по-долу]. Този кадър ме накара да осъзная, че това може да е проект, и точно тогава реших да инвестирам в калъфа за снимане под вода за моя Canon EOS 5D Mark III [сега наследен от Canon EOS 5D Mark IV].“
През следващите есени Theo бързо преминал от любител към професионалист, като в крайна сметка се отказал от ежедневната си работа като адвокат през 2013 г. Той разработил свои техники за снимане под вода, като предпочел да използва естествена светлина, когато е възможно, което, за разлика от пейзажната фотография, означавало, че най-доброто време за снимане е в средата на деня.
„Когато слънцето достига своя връх, реките получават максимално количество светлина, така че рядко се налагаше да разчитам на светкавица, освен когато водата беше много мътна или когато исках да осветя интересен ъгъл“ – разказва той. „Трябваше да увелича ISO чувствителността, за да снимам ярки изображения в реката, защото имах нужда от допълнителна светлина под водата. За щастие увеличаването на ISO на Canon EOS 5D Mark III не се отрази на качеството на изображението.“
Неспособен да види композициите си в реално време, Theo разчитал на метода „проба – грешка“, но знаел, че има някои неща, които може да направи, за да подобри шансовете си. „Винаги обичам да снимам в режим на приоритет на бленда, защото мога да разчитам, че фотоапаратът ще постигне правилната скорост на затвора вместо мен. Позволява ми да експериментирам с дълбочината на рязкост, което е важно в пейзажната фотография и когато искате да уловите много детайли“ – споделя той.
„Под водата нямах нужда от голяма дълбочина на рязкост, така че можех да държа диафрагмата широко отворена, за да прониква повече светлина. Функцията за автоматично фокусиране на фотоапарата беше наистина надеждна и абсолютно необходима и се научих да се доближавам максимално до обекта, особено когато водата не беше чиста. Научих също, че широкоъгълният обектив ще осигури най-добри резултати.“
За тези, които не са сигурни дали да направят решителната крачка, има много потенциал и над водата, който да засили есенния ви апетит. „Хората често търсят епичните пейзажи и прекарват цялото си време в очакване на „правилната“светлина, но аз предпочитам да се съсредоточа върху детайли, които са също толкова, ако не и по-интересни“ – казва той. Паднали листа, жълъди, ярко оцветени плодове и гъби са идеалните есенни обекти, които са по-малко зависими от идеалната светлина или времето. "Просто погледнете към земята и скоро ще откриете много интересни неща – с детайли вашите възможности са безгранични.“
Думата „детайли “ може да предизвика идеи за макро фотография и много компактни фотоапарати имат много добри макро способности, но Theo има предвид просто да се съсредоточите върху някакъв аспект на сцената пред вас, а не върху цялата гледка. „Обичам да използвам обектива си Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, за да се фокусирам върху нещо, например част от дърво, и просто увеличавам и намалявам образа, за да изолирам това, което ми върши работа“ – казва той. „Можете да правите същото с компактен фотоапарат – просто използвайте това, което имате.“
Използването на това, което имате, изглежда се отнася и за времето, тъй като целта на Theo не е да снима само в хубаво време. Той твърди, че във фотографията на природата няма такова нещо като лошо време, а само лошо облекло (или липса на защита на фотоапарата – не всички фотоапарати са еднакво устойчиви на атмосферни влияния, така че може да бъде разумно да инвестирате в подходящ дъждобран за фотоапарат или сенник за обектива). Според него е добре да проверите прогнозата и да планирате нещата предварително, но всеки вид време има своите възможности – просто трябва да мислите нестандартно. След като е валяло, цветовете са по-наситени. Вятърът може да попречи на продължителните експонации, когато искате да постигнете ясни снимки на листа или други подвижни неща, но можете да се възползвате от него и да заснемете по-импресионистични снимки на обектите, докато се движат. Мъгливите условия създават чудесна атмосфера. А има и онези прекрасни сутрини с мъгла, роса и шарена слънчева светлина. Аз съм твърде нетърпелив, за да чакам „правилната“ светлина, така че ако светлината не е подходяща за едно нещо, тогава отивам да намеря нещо друго, което да снимам.“
Колкото и Theo да е почитател на есента, той казва, че има толкова творчески идеи за осъществяване и през преходните периоди. „Снимайте неща, като летни цветя в края на живота им, стърчащи през падналите листа, или следете прогнозата за времето за първия сняг, защото когато покрие есенните цветове, създава мощна смесица от сезони.“ – съветва той.
Проектът „Есенни листа“ на Theo е широко разпространен и той дори получил награда за подгласник в категорията „Творчески визии“ в конкурса за фотограф на дива природа за 2013 г. за една от снимките. Но тъй като толкова фотографи се борят за внимание в социалните платформи, колкото листа има по горската пътека, той казва, че намирането на нова перспектива е начинът да се откроим. „Можете да пътувате до далечни места и да правите прекрасни снимки, но повечето редактори няма да им обърнат никакво внимание, освен ако наистина не сте различни по някакъв начин“ – обяснява той. „Наистина си помислете какво можете да добавите към това, което вече съществува.“
Написано от Natalie Denton
Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.
Обратно към всички историиПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ
Разкрийте уникалната атмосфера на всеки сезон с тези съвети от Benjamin Hegyi.
МАКРОФОТОГРАФИЯ
Фотографът на дива природа Ian Wade споделя своите най-добри съвети за макро снимки.
СЪВЕТИ И ТЕХНИКИ
Открийте как да настройвате количеството светлина във вашите изображения, за да придадете нов облик на снимките си.