2023 г. беше годината на „закъснялата поправка“. Това сочи ново проучване на Canon, в което са се включили над 1700 ИТ мениджъри ( ИТМ) за опита им в периода 2019 г. – 2023 г., както и за прогнозите им за следващите три години.
Барометърът за ИТ трансформация разкрива какво всъщност е да си ИТМ през най-бурните 5 години от близкото минало. Въпреки че пикът на Covid-19 може да се смята за отдавна отминал, данните показват, че дори през миналата година организациите все още са насочвали усилията си в сферата на покупките към решаване на проблемите от този период.
Време е да освободим ИТ лидерите от „поправянето“, за да им дадем възможности за истински иновации.
Колко време ще наваксват лидерите?
Обнадеждаващо е, че много от ИТМ прогнозират, че до 2027 г. ще имат по-големи възможности за иновации по по-вълнуващи начини, като се добавя нова стойност чрез технологии като автоматизация и изкуствен интелект.
Но достигането на този етап може да се окаже по-лесно, отколкото да се направи. Данните показват, че ИТМ, които са попаднали в цикъл на отстраняване на забавени проблеми, е по-малко вероятно да отделят време за иновации, които добавят нова стойност.
Иновациите са принудени да отстъпят на заден план
Всеки има ярки спомени за сътресенията, предизвикани от пандемията, и затова не е изненада, че това е отразено в данните. В разгара на 2021 г. ИТМ заявяват, че бюджетните съкращения (51%) и проблемите, свързани с ресурсите (57%), са често срещани.
На фона на тези сътресения ИТМ се опитват да намерят начини просто да поддържат непрекъсваемост на бизнеса; а иновациите вече не са приоритет. Вместо това ИТ лидерите са принудени да се концентрират върху неотложните предизвикателства. В действителност ИТМ докладват огромен пик в ежедневното решаване на тактически проблеми, като 57% от тях казват, че прекарват значителна част от времето си в поддръжка на хардуер, а 54% – в решаване на ИТ проблеми – много по-високи стойности от тези, наблюдавани както преди, така и след този период.
Въпреки че ИТ лидерите отделят повече време за стратегия и планиране, пропорционално те са по-малко важни – вече не са сред първите три приоритета – и иновациите съответно изглежда са изостанали. До 2023 г. 47% съобщават, че остарелите технологии затрудняват организацията им, което оказва натиск върху ИТ лидерите да наваксат изгубеното време.
Какви са предизвикателствата пред ИТМ | 2019 | 2021 | 2023 |
---|---|---|---|
Процент от ИТМ, за които поддържането на съществуващия хардуер е предизвикателство | 14% | 57% | 23% |
Процент от ИТМ, за които решаването на ИТ проблеми на служителите е предизвикателство | 14% | 54% | 24% |
Наваксване на пропуснати изисквания
Когато погледнем към 2023 г., виждаме, че най-неотложните заплахи за непрекъсваемостта на бизнеса са отминали. Броят на ИТМ, които казват, че е предизвикателство само да поддържат хардуер или да разрешават ИТ проблеми, намалява повече от два пъти.
Положително е също така да се види, че ИТМ отчитат отделяне на повече време за планиране и стратегия – увеличение от 32% на 44%. Въпреки това – вероятно поради паузата в иновациите – резултатите показват, че по-голямата част от това стратегическо планиране е посветена на отстраняване на забавени проблеми или завършване на текущи проекти:
При запитване за приоритетите им в областта на покупките на решения почти 40% от ИТ лидерите заявяват, че приоритетно преразглеждат и консолидират това, с което вече разполагат.
Конкретните проекти, които искат да реализират, не са „нови“: 98 % от ИТМ заявяват, че търсят начини за решаване на проблеми, свързани с хибридната и дистанционната работа, като много от тях казват, че все още нямат достатъчно видимост или контрол върху поведението на служителите, когато те са извън офиса.
В същото време миграцията към облака също е посочена като висок приоритет за 2023 г. (48% я посочват като фокус в областта на покупките). Но за мнозина миграцията към облака може да не е толкова свързана с добавяне на нова стойност, колкото с приключване на едно дълго пътуване. В края на краищата ИТМ отчитат, че между 2019 г. и 2023 г. ще отделят все повече време за миграция към облака. Фактът, че ИТМ прогнозират, че миграцията към облака ще бъде с по-малък приоритет през следващите три години, може да означава, че някои от тях приключват този период на преход.
Като цяло 2023 г. може да бъде обобщена като година на пасивност по отношение на иновациите.
Замяна на „поправянето“ с амбициозни иновации
Какво според прогнозите на ИТМ ще се превърне в приоритет до 2027 г.?
Интересно е да се види, че областите на растеж са по-амбициозни технологии, включително изкуствен интелект, автоматизация и енергоефективни технологии. Като се има предвид вълнението около изкуствения интелект във всички индустрии, е положително да се види, че дори до 2023 г. той вече е посочен като основен приоритет; ИТМ обаче прогнозират, че до 2027 г. той ще стане още по-важен. Предвижда се също така, че с течение на времето енергийноефективната технология ще увеличи значението си, което отразява глобалния акцент върху по-екологичните технологични решения.
Приоритет на иновациите | 2023 | Следващите 3 години |
---|---|---|
Изкуствен интелект | 55% | 66% |
Автоматизация | 42% | 44% |
Енергийноефективна технология | 34% | 38% |
Как организациите могат да ускорят напредъка си в прилагането на тези технологии?
Проучването показва, че колкото повече време ИТМ прекарват в поддържане на статуквото, толкова по-малко време им остава за нови иновации.
ИТМ, които твърдят, че прекарват значителна част от времето си в отстраняване на неизправности в устройствата и поддържане на информационната сигурност, е по-вероятно да намират работата си за стресираща и е по-малко вероятно да кажат, че изкуственият интелект им е приоритет (54% срещу 63%).
Какво означава всичко това за организации, които искат да напреднат с автоматизацията, изкуствения интелект и енергийноефективните технологии? Това показва, че отлагането на инвестициите в ежедневието не е решение. Всъщност това може да впримчи ИТ екипите ви в цикъл на иновации само за да се отстранят забавени проблеми. Това не само би довело до ограничаване на по-амбициозните иновации, но би имало и драматично въздействие върху удовлетвореността от работата на вашите ИТ лидери.
Искате да улесните ИТ лидерите да се фокусират върху амбициозни технологии, които носят допълнителна стойност? Време е да им предоставим бюджет и ресурси, за да спрат цикъла на „поправяне“ и да започнат да правят истински иновации.
Открийте повече идеи от доклада на Барометъра за ИТ трансформация: какво прави ИТ лидерите най-щастливи в работата? И защо работят по-усилено от всякога?
Изтегляне на отчет
Вижте повече
Барометър за ИТ трансформация
Изводи от 1700 ИТ лидери на седем пазара в Европа, Близкия изток и Африка за това как тяхната роля се е развила между 2019 г., 2021 г. и 2023 г., както и техните прогнози и приоритети за следващите три години.
Наистина ли работещите приемат сериозно регулаторното съответствие?
Регулаторното съответствие: причина за главоболие при ИТ лидерите. Как да се постигне баланс между свобода и контрол? Изводите от Барометъра за IT трансформация разкриват постоянни притеснения.
Наистина ли е направен преходът към хибридна работа?
98% от ИТ лидерите все още усъвършенстват своя хибриден модел на работа. Открийте областите, които са избрали за приоритетни, и причините за това.